Arnold, Gottfried: Unpartheyische Kirchen- und Ketzer-Historie. Bd. 2 (T. 3/4). Frankfurt (Main), 1700.schrifft an Augustinum. [Spaltenumbruch]
Hierauff wiederholet er seine meinung also Daß der allmächtige GOTT nichts Von denen selbständigen wesen hab So sagen wir nun/ daß die seele von ei- ges A. K. H. Vierter Theil. H
ſchrifft an Auguſtinum. [Spaltenumbruch]
Hierauff wiederholet er ſeine meinung alſo Daß der allmaͤchtige GOTT nichts Von denen ſelbſtaͤndigen weſen hab So ſagen wir nun/ daß die ſeele von ei- ges A. K. H. Vierter Theil. H
<TEI> <text> <body> <div n="1"> <div n="2"> <div n="3"> <pb facs="#f0353" n="57"/> <fw place="top" type="header">ſchrifft an <hi rendition="#aq">Auguſtinum.</hi></fw><lb/> <cb/> <p>Hierauff wiederholet er ſeine meinung alſo<lb/><hi rendition="#aq">p.</hi> 62. u. f.</p><lb/> <p> <hi rendition="#fr">Daß der allmaͤchtige GOTT nichts<lb/> boͤſes aus ſich hervorbringe/ und daß al-<lb/> les was ſein iſt/ auch unverweßlich blei-<lb/> bet/ als welches aus einem unverletz-<lb/> lichen brunnen entſprungen und gebo-<lb/> ren iſt: daß hingegen das uͤbrige wider-<lb/> wertige was in der welt iſt/ nicht aus<lb/><hi rendition="#g">GOTT</hi> herkomme/ noch ihm als dem<lb/> Oberherrn in dieſer welt gehorchet ha-<lb/> be/ das haben wir geglaubet/ wie nem-<lb/> lich das boͤſe von GOtt fremde ſey.</hi> </p><lb/> <p> <hi rendition="#fr">Von denen ſelbſtaͤndigen weſen hab<lb/> ich geſagt/ daß GOTT nur ein urheber<lb/> des guten/ aber ein raͤcher des boͤſen ſey/<lb/> weil das boͤſe nicht aus ihm iſt. Darum<lb/> glaube ich billig/ daß auch GOtt das<lb/> boͤſe ſtraffe/ weil es nicht aus ihm iſt.<lb/> Denn wenn es aus ihm waͤre/ ſo wuͤrde<lb/> er entweder freyheit zu ſuͤndigen geben/<lb/> und wenn man ſagt/ GOTT habe den<lb/> freyen willen verliehen/ ſo wuͤrde er<lb/> ſchon in meine ſuͤnde mit einwilligen/<lb/> weil er daran urſach waͤre: oder er wuͤr-<lb/> de nicht gewuſt haben/ daß ich ſuͤndi-<lb/> gen wuͤrde/ da er mich nicht ſo/ wie es<lb/> ihm angeſtanden/ erſchaffen haͤtte. Die-<lb/> ſes habe ich nun vorgetragen/ und fra-<lb/> ge nun/ ob GOtt das uͤbel eingeſetzet<lb/> habe/ oder nicht? Und ob er auch das<lb/> ende des uͤbels beſtimmet habe. Denn<lb/> es iſt aus denen dingen offenbar/ und<lb/> das Evangelium lehret auch/ daß was<lb/> von ihm als dem ſchoͤpffer gemachet iſt/<lb/> ſo fern es von ihm geſchaffen und gebo-<lb/> ren iſt/ unverderblich ſey. — Jch habe<lb/> aber von denen</hi> <hi rendition="#aq">Subſtanti</hi> <hi rendition="#fr">en ſelbſt geredet/<lb/> nicht von der ſuͤnde/ die in uns iſt. Denn<lb/> wenn dieſes keinen urſprung haͤtte/ daß<lb/> wir boͤſes zu thun gedencken/ ſo wuͤrden<lb/> wir zu keiner ſuͤnde getrieben. Weil<lb/> wir aber wider willen ſuͤndigen/ und<lb/> von jenem widꝛigen und feindſeligen we-<lb/> ſen darzu getrieben werden/ ſo folgen<lb/> wir der erkaͤntnis der ſache nach. Durch<lb/> dieſe erkaͤntnis wird die ſeele erinnert/<lb/> und in ihr voriges andencken geſetzet/<lb/> und ſiehet/ woher ſie ihren urſprung ha-<lb/> be. Jn welch einem uͤbel ſie ſtecke/<lb/> durch was vor gutes ſie dasjenige wie-<lb/> derum beſſere/ was ſie wider willen ge-<lb/> ſuͤndiget hat/ durch die aͤnderung ihrer<lb/> ſuͤnden in der gnade eines gottſeligen le-<lb/> bens/ damit ſie mit GOtt wiederum ver-<lb/> ſoͤhnet zu weꝛden wuͤꝛdig ſey nach anfuͤh-<lb/> rung unſers Heilandes/ welcher uns das<lb/> gute zu thun/ und das boͤſe zu meiden<lb/> lehret. Denn es iſt uns vorgelegt/ daß<lb/> der menſch nicht von einer andeꝛn widri-<lb/> gen natur/ ſondern freywillig entweder<lb/> der gerechtigkeit oder der ſuͤnde diene:<lb/> Weiler ſonſt ohne ſuͤnde waͤre/ noch der-<lb/> ſelben dienete/ wenn kein widriges ge-<lb/> ſchlechte vorhanden waͤre/ und die ſeele<lb/> allein im leibe alſo lebte/ welche von<lb/> GOtt nach eurer meinung einen freyen<lb/> willen hat.</hi> </p><lb/> <p><hi rendition="#fr">So ſagen wir nun/ daß die ſeele von ei-<lb/> ner widrigen natur zur ſuͤnde getrieben<lb/><cb/> werde: Davon ihr doch nur dieſe wur-<lb/> tzel zulaſſen wollet/ daß in uns das boͤſe<lb/> ſey/ da doch offenbar iſt/ wie auch auſſer<lb/> unſern leibern dennoch alles boͤſe in der<lb/> welt ſey. Denn der Apoſtel hat die be-<lb/> gierde die wurtzel des boͤſen genennet.</hi><lb/> 1. <hi rendition="#aq">Tim. VI.</hi> 10. <hi rendition="#fr">nicht aber dasjenige boͤſe/<lb/> welches ihr die wurtzel alles uͤbels nen-<lb/> net. Es wird aber unter der begierde<lb/> nicht einerley verſtanden/ als wenn<lb/> dieſe nur die wurtzel alles uͤbels waͤ-<lb/> re/ die in unſern leibern iſt: Da doch<lb/> gewiß iſt/ daß das uͤbel in uns von ſei-<lb/> nem boͤſen urheber ſey/ und daß dieſe be-<lb/> gierde nur ein kleines theil ſey/ nicht aber<lb/> die wurtzel ſelber desjenigen uͤbels/ das<lb/> ſich uͤber all befindet. Dieſe wurtzel hat<lb/> unſer HErꝛ den boͤſen baum genennet/<lb/> welcher niemals gute fruͤchte bringet/<lb/> den auch ſein himmliſcher vater nicht<lb/> gepflantzet hat.</hi> <hi rendition="#aq">Matth. VII. 17. XV.</hi> 13.<lb/><hi rendition="#fr">und billig ausgerottet/ und ins feuer ge-<lb/> worffen werden muß. Denn daß ihr ſa-<lb/> get/ die ſuͤnde muͤſſe der widrigen natur<lb/> zugerechnet werden/ ſo iſt dieſes eben<lb/> die natur des boͤſen: Und daß dieſes die<lb/> ſuͤnde der ſeelen ſey/ wenn ſie nach der er-<lb/> mahnung unſers Heilandes/ und ſeiner<lb/> heilſamen lehre/ ſich von dem widerwaͤr-<lb/> tigen und feindſeligen urſprung abſon-<lb/> dere/ und zu reinern dingen anſchicke/<lb/> ſonſt koͤnne ſie nicht wieder zu ihrem we-<lb/> ſen kommen. Denn es ſtehet geſchrie-<lb/> ben:</hi> Wenn ich nicht kommen waͤre <hi rendition="#aq">Joh. XV.</hi><lb/> 2. <hi rendition="#fr">Dahero iſt offenbar/ daß die buſſe gar<lb/> recht nach der zukunfft des Heilandes<lb/> gegeben ſey/ und nach dieſer erſt die er-<lb/> kaͤntnis der dinge/ dadurch die ſeele/ als<lb/> in einem Goͤttlichen brunnen abgewa-<lb/> ſchen von dem unflat und den ſunden/<lb/> ſo wol der welt als des leibes/ worinnen<lb/> die ſeele ſich befindet/ nun wiedeꝛum dem<lb/> reiche GOttes/ von welchem ſie ausge-<lb/> gangen war/ dargeſtellet werde. Deñ der<lb/> Apoſtel hat geſagt/</hi> daß die klugheit des flei-<lb/> ſches Gott feind ſey/ dieweil ſie dem geſetz Gottes<lb/> nicht unterthan iſt/ und vermag es auch nicht/<lb/><hi rendition="#aq">Rom. VIII.</hi> 6. <hi rendition="#fr">Aus dieſem allem iſt nun<lb/> offenbar/ daß die ſeele durch dasjenige/<lb/> welches dem geſetz nicht unterthan iſt/<lb/> und nicht freywillig ſundige/ denn an<lb/> dieſem ort folget:</hi> Das fleiſch geluͤſtet wi-<lb/> der den geiſt/ und den geiſt wider das fleiſch/<lb/> daß ihr nicht thut was ihr wollet/ <hi rendition="#aq">Gal. V.</hi> 17.<lb/><hi rendition="#fr">und abermal ſagt er:</hi> Jch ſehe ein ander ge-<lb/> ſetz <hi rendition="#aq">Rom. VII.</hi> 23. Wer wird mich erloͤſen von<lb/> dem leibe dieſes todes? ohne die gnade GOt-<lb/> tes durch JEſum CHriſtum unſern HErꝛn.<lb/><hi rendition="#fr">Es kan aber uns die ſuͤnde zugerechnet<lb/> werden/ ob wir gleich nicht durch unſern<lb/> willen in dieſe boͤſe natur gerathen ſeyn/<lb/> auff ſolche art/ wie der HErꝛ auch zu ſei-<lb/> nen Juͤngern geſaget hat. Siehe/ ich<lb/> ſende euch wie ſchaffe mitten unter die<lb/> woͤlffe/</hi> <hi rendition="#aq">Matth. X.</hi> 16. <hi rendition="#fr">Da denn zu wiſſen<lb/> iſt/ daß der Heiland ſeine laͤmmer oder<lb/> juͤnger nicht aus einem feindſeligen ge-<lb/> muͤthe unter die woͤlffe ſendet/ wo nicht<lb/> ein ſolch widerwaͤrtiges weſen waͤre/ da-<lb/> durch er in der gleichheit der woͤlffe ſelbi-</hi><lb/> <fw place="bottom" type="sig"><hi rendition="#fr">A. K. H. Vierter Theil.</hi> H</fw><fw place="bottom" type="catch"><hi rendition="#fr">ges</hi></fw><lb/></p> </div> </div> </div> </body> </text> </TEI> [57/0353]
ſchrifft an Auguſtinum.
Hierauff wiederholet er ſeine meinung alſo
p. 62. u. f.
Daß der allmaͤchtige GOTT nichts
boͤſes aus ſich hervorbringe/ und daß al-
les was ſein iſt/ auch unverweßlich blei-
bet/ als welches aus einem unverletz-
lichen brunnen entſprungen und gebo-
ren iſt: daß hingegen das uͤbrige wider-
wertige was in der welt iſt/ nicht aus
GOTT herkomme/ noch ihm als dem
Oberherrn in dieſer welt gehorchet ha-
be/ das haben wir geglaubet/ wie nem-
lich das boͤſe von GOtt fremde ſey.
Von denen ſelbſtaͤndigen weſen hab
ich geſagt/ daß GOTT nur ein urheber
des guten/ aber ein raͤcher des boͤſen ſey/
weil das boͤſe nicht aus ihm iſt. Darum
glaube ich billig/ daß auch GOtt das
boͤſe ſtraffe/ weil es nicht aus ihm iſt.
Denn wenn es aus ihm waͤre/ ſo wuͤrde
er entweder freyheit zu ſuͤndigen geben/
und wenn man ſagt/ GOTT habe den
freyen willen verliehen/ ſo wuͤrde er
ſchon in meine ſuͤnde mit einwilligen/
weil er daran urſach waͤre: oder er wuͤr-
de nicht gewuſt haben/ daß ich ſuͤndi-
gen wuͤrde/ da er mich nicht ſo/ wie es
ihm angeſtanden/ erſchaffen haͤtte. Die-
ſes habe ich nun vorgetragen/ und fra-
ge nun/ ob GOtt das uͤbel eingeſetzet
habe/ oder nicht? Und ob er auch das
ende des uͤbels beſtimmet habe. Denn
es iſt aus denen dingen offenbar/ und
das Evangelium lehret auch/ daß was
von ihm als dem ſchoͤpffer gemachet iſt/
ſo fern es von ihm geſchaffen und gebo-
ren iſt/ unverderblich ſey. — Jch habe
aber von denen Subſtantien ſelbſt geredet/
nicht von der ſuͤnde/ die in uns iſt. Denn
wenn dieſes keinen urſprung haͤtte/ daß
wir boͤſes zu thun gedencken/ ſo wuͤrden
wir zu keiner ſuͤnde getrieben. Weil
wir aber wider willen ſuͤndigen/ und
von jenem widꝛigen und feindſeligen we-
ſen darzu getrieben werden/ ſo folgen
wir der erkaͤntnis der ſache nach. Durch
dieſe erkaͤntnis wird die ſeele erinnert/
und in ihr voriges andencken geſetzet/
und ſiehet/ woher ſie ihren urſprung ha-
be. Jn welch einem uͤbel ſie ſtecke/
durch was vor gutes ſie dasjenige wie-
derum beſſere/ was ſie wider willen ge-
ſuͤndiget hat/ durch die aͤnderung ihrer
ſuͤnden in der gnade eines gottſeligen le-
bens/ damit ſie mit GOtt wiederum ver-
ſoͤhnet zu weꝛden wuͤꝛdig ſey nach anfuͤh-
rung unſers Heilandes/ welcher uns das
gute zu thun/ und das boͤſe zu meiden
lehret. Denn es iſt uns vorgelegt/ daß
der menſch nicht von einer andeꝛn widri-
gen natur/ ſondern freywillig entweder
der gerechtigkeit oder der ſuͤnde diene:
Weiler ſonſt ohne ſuͤnde waͤre/ noch der-
ſelben dienete/ wenn kein widriges ge-
ſchlechte vorhanden waͤre/ und die ſeele
allein im leibe alſo lebte/ welche von
GOtt nach eurer meinung einen freyen
willen hat.
So ſagen wir nun/ daß die ſeele von ei-
ner widrigen natur zur ſuͤnde getrieben
werde: Davon ihr doch nur dieſe wur-
tzel zulaſſen wollet/ daß in uns das boͤſe
ſey/ da doch offenbar iſt/ wie auch auſſer
unſern leibern dennoch alles boͤſe in der
welt ſey. Denn der Apoſtel hat die be-
gierde die wurtzel des boͤſen genennet.
1. Tim. VI. 10. nicht aber dasjenige boͤſe/
welches ihr die wurtzel alles uͤbels nen-
net. Es wird aber unter der begierde
nicht einerley verſtanden/ als wenn
dieſe nur die wurtzel alles uͤbels waͤ-
re/ die in unſern leibern iſt: Da doch
gewiß iſt/ daß das uͤbel in uns von ſei-
nem boͤſen urheber ſey/ und daß dieſe be-
gierde nur ein kleines theil ſey/ nicht aber
die wurtzel ſelber desjenigen uͤbels/ das
ſich uͤber all befindet. Dieſe wurtzel hat
unſer HErꝛ den boͤſen baum genennet/
welcher niemals gute fruͤchte bringet/
den auch ſein himmliſcher vater nicht
gepflantzet hat. Matth. VII. 17. XV. 13.
und billig ausgerottet/ und ins feuer ge-
worffen werden muß. Denn daß ihr ſa-
get/ die ſuͤnde muͤſſe der widrigen natur
zugerechnet werden/ ſo iſt dieſes eben
die natur des boͤſen: Und daß dieſes die
ſuͤnde der ſeelen ſey/ wenn ſie nach der er-
mahnung unſers Heilandes/ und ſeiner
heilſamen lehre/ ſich von dem widerwaͤr-
tigen und feindſeligen urſprung abſon-
dere/ und zu reinern dingen anſchicke/
ſonſt koͤnne ſie nicht wieder zu ihrem we-
ſen kommen. Denn es ſtehet geſchrie-
ben: Wenn ich nicht kommen waͤre Joh. XV.
2. Dahero iſt offenbar/ daß die buſſe gar
recht nach der zukunfft des Heilandes
gegeben ſey/ und nach dieſer erſt die er-
kaͤntnis der dinge/ dadurch die ſeele/ als
in einem Goͤttlichen brunnen abgewa-
ſchen von dem unflat und den ſunden/
ſo wol der welt als des leibes/ worinnen
die ſeele ſich befindet/ nun wiedeꝛum dem
reiche GOttes/ von welchem ſie ausge-
gangen war/ dargeſtellet werde. Deñ der
Apoſtel hat geſagt/ daß die klugheit des flei-
ſches Gott feind ſey/ dieweil ſie dem geſetz Gottes
nicht unterthan iſt/ und vermag es auch nicht/
Rom. VIII. 6. Aus dieſem allem iſt nun
offenbar/ daß die ſeele durch dasjenige/
welches dem geſetz nicht unterthan iſt/
und nicht freywillig ſundige/ denn an
dieſem ort folget: Das fleiſch geluͤſtet wi-
der den geiſt/ und den geiſt wider das fleiſch/
daß ihr nicht thut was ihr wollet/ Gal. V. 17.
und abermal ſagt er: Jch ſehe ein ander ge-
ſetz Rom. VII. 23. Wer wird mich erloͤſen von
dem leibe dieſes todes? ohne die gnade GOt-
tes durch JEſum CHriſtum unſern HErꝛn.
Es kan aber uns die ſuͤnde zugerechnet
werden/ ob wir gleich nicht durch unſern
willen in dieſe boͤſe natur gerathen ſeyn/
auff ſolche art/ wie der HErꝛ auch zu ſei-
nen Juͤngern geſaget hat. Siehe/ ich
ſende euch wie ſchaffe mitten unter die
woͤlffe/ Matth. X. 16. Da denn zu wiſſen
iſt/ daß der Heiland ſeine laͤmmer oder
juͤnger nicht aus einem feindſeligen ge-
muͤthe unter die woͤlffe ſendet/ wo nicht
ein ſolch widerwaͤrtiges weſen waͤre/ da-
durch er in der gleichheit der woͤlffe ſelbi-
ges
A. K. H. Vierter Theil. H
Suche im WerkInformationen zum Werk
Download dieses Werks
XML (TEI P5) ·
HTML ·
Text Metadaten zum WerkTEI-Header · CMDI · Dublin Core Ansichten dieser Seite
Voyant Tools
|
URL zu diesem Werk: | https://www.deutschestextarchiv.de/arnold_ketzerhistorie02_1700 |
URL zu dieser Seite: | https://www.deutschestextarchiv.de/arnold_ketzerhistorie02_1700/353 |
Zitationshilfe: | Arnold, Gottfried: Unpartheyische Kirchen- und Ketzer-Historie. Bd. 2 (T. 3/4). Frankfurt (Main), 1700, S. 57. In: Deutsches Textarchiv <https://www.deutschestextarchiv.de/arnold_ketzerhistorie02_1700/353>, abgerufen am 16.07.2024. |