Arnold, Gottfried: Unpartheyische Kirchen- und Ketzer-Historie. Bd. 2 (T. 3/4). Frankfurt (Main), 1700.Th. IV. Fortgesetzte allgemeine anmerckungen [Spaltenumbruch]
secten/ mit gründlicher vernichtigung der Rö-misch-Catholischen religion und grosser ver- ringerung so viel örter; (Num. 89.) besehe den ort/ lieber leser/ und lügenstraffe mich/ ists nicht also? Des 29. hauptstücks. Aber daß hingegen alles unglücks Antwort. Die gantze lange erzehlung ist offenbarlich Was kan dem mangeln/ der einen glücksbeu- Des 30. hauptstücks. Und daß die Göttliche straffe getrof- Antwort. War denn dieser Canonicus so kundig in dem Päbstli-
Th. IV. Fortgeſetzte allgemeine anmerckungen [Spaltenumbruch]
ſecten/ mit gruͤndlicher vernichtigung der Roͤ-miſch-Catholiſchen religion und groſſer ver- ringerung ſo viel oͤrter; (Num. 89.) beſehe den ort/ lieber leſer/ und luͤgenſtraffe mich/ iſts nicht alſo? Des 29. hauptſtuͤcks. Aber daß hingegen alles ungluͤcks Antwort. Die gantze lange erzehlung iſt offenbarlich Was kan dem mangeln/ der einen gluͤcksbeu- Des 30. hauptſtuͤcks. Und daß die Goͤttliche ſtraffe getrof- Antwort. War denn dieſer Canonicus ſo kundig in dem Paͤbſtli-
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Th. IV. Fortgeſetzte allgemeine anmerckungen
ſecten/ mit gruͤndlicher vernichtigung der Roͤ-
miſch-Catholiſchen religion und groſſer ver-
ringerung ſo viel oͤrter; (Num. 89.) beſehe den
ort/ lieber leſer/ und luͤgenſtraffe mich/ iſts
nicht alſo?
Des 29. hauptſtuͤcks.
Aber daß hingegen alles ungluͤcks
grundſuppe iſt auffgeruͤhret durch die
zulaſſung der ſecten.
Antwort.
Die gantze lange erzehlung iſt offenbarlich
lauter unwahrheit im Kaͤyſerlichen reiche.
Denn da es Carolus V. nicht wolte zulaſſen/
brachte er erſt gantz Teutſchland in auffruhr/
zwietracht/ krieg und verderben. Aber hingegen
da derſelbe Kaͤyſer 2. verſchiedene religionen zu-
ließ und deſſelben bruder Ferdinandus, ſein
ſohn und ſohns ſohn den religions fꝛiedē tꝛeulich
hielten/ ward das reich befꝛiediget/ daß man nun
laͤnger denn 40. jahr von keiner erfolgten auff-
ruhr vernom̃en hat/ ſondern es gebrauchē ſo wol
die geiſtlichen als Evangeliſche leute ihre reli-
gion/ gut und freyheiten in vollkommener frey-
heit/ ruhe und friede. Dargegen iſt in Franck-
reich ein langwieriger moͤrdlicher krieg und ver-
heerung des landes entſtanden/ weil die Koͤ-
nige ſolcher hoͤllebraͤnde rath unweißlich gefol-
get haben. Man glaube nun der partheyiſchen
und auff die eine ſecte gedichtetē Griechiſchē kir-
chen-hiſtorie/ oder demjenigen/ was wir ſelbſt
geſehen/ und noch vor unſern augen ſehen. Die
Catholiſchen ſcheinē gantz wol hieriñ den Heid-
niſchen Tyrannen nachzufolgen/ daß wenn all-
gemeine land-plagen uͤber die Heiden kamen
um ihrer eignen boßheit willen/ ſelbige gewoh-
net waren alle ſolche ſchuld auff die Chriſten
zulegen/ recht als wenn die Goͤtter ſie ſtrafften/
daß ſie der Chriſten laͤſterungen ihrer abgoͤtter
nicht ſtrafften/ und ſolche neben ſich litten. Eben
ſo legen die Catholiſchen alles verderben der
lande und leute auff die Evangeliſchen/ die ih-
ren Gottesdienſt ſchelten und laͤſtern/ ſamt der
Catholiſchen Fuͤrſten faulheit im ketzer-toͤdten;
Recht/ als ob der HErꝛ das greuliche blutver-
gieſſen an den Chriſten uñ unſchuldigen verirꝛtē
menſchen nach dem geſetz GOttes (1. B. Moſ.
IX. 6. Wer menſchen-blut vergeuſt/ des blut
ſoll auch vergoſſen werden) ſelber nicht vor
allen andern ihren ſuͤnden von GOtt ſtraffwuͤr-
dig achtete. Und folgen hierinn meiſterlich
nach der abgoͤttiſchen Juͤden hartnaͤckigkeit/
welche/ da ihnen durch den Propheten Jere-
miam mit einer ſchweren ſtraffe gedrohet ward/
alſo antworteten cap. XLIV. 6. Nach dem wor-
te/ das du uns im namen des HErren ſa-
geſt/ wollen wir nicht gehorchen/ ſondern
wir wollen thun nach alle dem worte/ das
aus unſerm munde gehet/ und wollen den
Koͤnigen des himmels raͤuchern und ihnen
brandopffer opffern/ wie wir und unſere vaͤter/
unſere Koͤnige und Fuͤrſten gethan haben in den
Staͤdten Juda und auff den ſtraſſen zu Jeruſa-
lem/ da hatten wir brods gnug/ und gieng uns
wol/ und ſahen kein ungluͤck. Aber dagegen
von der zeit an/ da wir haben abgelaſſen den
Koͤnigen des himmels zu raͤuchern und tranck-
opffer zu opffern/ haben wir allen kummer ge-
litten und ſind durchs ſchwerd und hunger um-
kommen. Lieber/ wer diß mit andacht betrach-
tet/ der wird ihm gewiß vorſtellen muͤſſen/
recht als ob die Roͤmiſche kirche mit deſſelben
gliedmaſſen zu den Evangeliſchē/ die ihre abgoͤt-
terey und blutvergieſſen beſtraffen und des
HErꝛn ſtraffe vor augen halten/ alſo antwor-
tete: Nach dem wort des Evangelii/ das ihr
uns in dem namen des HErꝛn ſaget/ wollen
wir nicht gehorchen/ ſondern wir wollen thun
nach alle den worten/ ſo aus unſerm munde ge-
hen/ nemlich nach unſern vaͤterlichen ſatzungen/
heiligen ceremonien und gebraͤuchen und unbe-
trieglichen traditionen. Die Koͤnigin des him-
mels mit allen heiligen wollen wir anbeten und
ehren mit opffern der heiligen meſſen vor leben-
dige und todte/ mit dem rauchwerck vieler ſchoͤ-
nen gebete vor ihren bildern mit brennenden
kertzen ſo haͤuffig und ſtarck/ daß ſie ſchwartz
weder vom rauch/ ſo wol in den tempeln als an
allen ecken der ſtraſſen/ wo nur haͤußlein unſerer
lieben Frauen und der Heiligen ſtehen. Denn da
wir das eintraͤchtig thaten/ hatten wir brods
gnug in wolluͤſtiger gemaͤchligkeit/ vermittelſt
des genuß der ſeelmeſſen/ oblaten/ bruͤderſchafftē/
walfahrten/ opffern/ und hatten ſo eine frucht-
bare ernde unerarbeitetē reichthums/ daß es uns
gieng in allen dingen nach unſers hertzens
wunſch/ ohne einigen mangel zuhaben.
Was kan dem mangeln/ der einen gluͤcksbeu-
tel hat/ der nimmermehr leer wird/ ſondern alle-
zeit/ ſo viel man auch draus nimmt/ von
ſelbſt wieder voll wird? darum ſahen wir kein
ungluͤck; darum ſagt auch Salomon recht/ daß/
gleichwie die weißheit beſchirmet/ alſo auch
das geld/ (Pred. VII. 13.) und alle dinge ſind
dem gelde gehorſam; da waren wir durch den
unendlichen reichthum nicht allein vor allem
ungluͤck beſchirmet/ ſondern auch vor allem/
das ihm gehorſam iſt/ ſo daß wir nicht allein
uͤber voͤlcker/ ſondern auch uͤber Koͤnige und
fuͤrſten geboten/ ja auch uͤber die Kaͤyſer ſelbſt/
die wir mit fuͤſſen traten wie es uns nur beliebte.
Aber ſeit dem/ daß durch euer vermahnen/ du
Luther/ du Zwingel/ du Oecolampad. mit an-
dern euren geſellen mehr/ o falſche Propheten/
einige meiner haupt-unterſaſſen/ als Koͤnige/
Fuͤrſten und Hertzoge/ ihr habt abfaͤllig ge-
macht/ ſo daß der Koͤnigin des himmels mit
allen heiligen/ von mir ſelbſt gemacht/ nicht
mehr als wievorhin gedienet/ geehret/ angebetet
und geopffert wird/ hat mein gluͤcksbeutel ange-
fangen ſehr welck zuwerden; Sint dem/ ſag
ich/ der merckliche abbruch meiner unzehlichen
und kuͤtzlichen einkommen kam/ darum begin-
nen wir mangel/ hunger und kum̃er/ ſchande und
ſchmach/ ja auch an vielen orten verfolgung zu
leiden. Haben wir dann unrecht/ uns uͤber
euch zubeklagen/ als urſachern aller dieſer pla-
gen? Wer nun dieſe ſamt andern dranklebenden
dingen mehr mit reiffern ernſt einſiehet/ ſollt er
auch wol der Roͤmiſchen kirchen unrecht geben
koͤnnen/ auch dieſem Canonico odeꝛ J. Lipſio von
ihrent wegen/ daß ſie ſich vor veraͤnderungē/ neu-
erungen und religions-zulaſſung fuͤrchten/ wel-
che ſie als die grund-urſachē alles boͤſen erkeñen.
Des 30. hauptſtuͤcks.
Und daß die Goͤttliche ſtraffe getrof-
fen hatte nicht allein den Fuͤrſten/ der
die ſecten zugelaſſen/ ſondern auch das
gemeine beſte/ worinnen die freyheit ge-
litten wurde.
Antwort.
War denn dieſer Canonicus ſo kundig in dem
zweiffelhafften buche der kirchen-hiſtorie/ in den
Paͤbſtli-
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