Arnold, Gottfried: Unpartheyische Kirchen- und Ketzer-Historie. Bd. 2 (T. 3/4). Frankfurt (Main), 1700.Th. III. C. XII. Von M. Hermann Rathmann/ Michael Weida/ [Spaltenumbruch]
JahrMDC biß MDCC.auffgerichtet/ die wircket ja so viel/ daß man wisse/ wo manhingehen solle: Also weil die H. Schrifft ein weg weiser zum ewigen leben ist/ so ist ja ein wirck endes merckmal den rechten weg zum leben zu wandeln. ihren äus- serlichem zeugniß. Item: Die H. Schrifft ist ein bild und 14. Soll aber dasselbige/ was die 15. Endlich setzet er p. B. 3. Die erkänt- 16. Diese seine meinung hat er in der Christ- 17. Und weil er besagter massen auff die wür- 18. Es mag aber wolden Schul-Theologen kunst/
Th. III. C. XII. Von M. Hermann Rathmann/ Michael Weida/ [Spaltenumbruch]
JahrMDC biß MDCC.auffgerichtet/ die wircket ja ſo viel/ daß man wiſſe/ wo manhingehen ſolle: Alſo weil die H. Schrifft ein weg weiſer zum ewigen leben iſt/ ſo iſt ja ein wirck endes merckmal den rechten weg zum leben zu wandeln. ihren aͤuſ- ſerlichem zeugniß. Item: Die H. Schrifft iſt ein bild und 14. Soll aber daſſelbige/ was die 15. Endlich ſetzet er p. B. 3. Die erkaͤnt- 16. Dieſe ſeine meinung hat er in der Chriſt- 17. Und weil er beſagter maſſen auff die wuͤr- 18. Es mag aber wolden Schul-Theologen kunſt/
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Geiſtes vornemlich gedrungen/<lb/> und in ſeinen ſchrifften von der erleuchtung/ von<lb/> dem Goͤttlichen lichte/ von CHriſti krafft<lb/> in der ſeelen und dergleichen/ deutlicher als<lb/> viel andere ſo genannte <hi rendition="#aq">Theologi</hi> geſchrie-<lb/> ben/ ſo haben ihn die Wittenberger nach-<lb/> mals nebenſt andern einen <hi rendition="#fr">Schwenckfel-<lb/> der/</hi> <hi rendition="#aq">Weigelian</hi><hi rendition="#fr">er und Oſiandriſten</hi> ge-<note place="right">Verletze-<lb/> rung des-<lb/> wegen.</note><lb/> nenn<hi rendition="#fr">et;</hi> <hi rendition="#aq">Corvinus</hi> hat ihn auch mit <hi rendition="#fr">Sebaſti-<lb/> an Francken/ David</hi> <hi rendition="#aq">Joris</hi> <hi rendition="#fr">und den Wie-<lb/> dertaͤuffern</hi> verglichen/ wie er ſelbſt in der<lb/> abgenoͤthigten antwort <hi rendition="#aq">p. B.</hi> 3. klaget und be-<lb/> zeugt/ daß er weder David Georgen/ noch eini-<lb/> gen Wiedertaͤuffer geleſen. 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Th. III. C. XII. Von M. Hermann Rathmann/ Michael Weida/
auffgerichtet/ die wircket ja ſo viel/ daß
man wiſſe/ wo manhingehen ſolle: Alſo
weil die H. Schrifft ein weg weiſer zum
ewigen leben iſt/ ſo iſt ja ein wirck endes
merckmal den rechten weg zum leben zu
wandeln.
Jahr
MDC
biß
MDCC.
Item: Die H. Schrifft iſt ein bild und
Contrafactur, darinnen uns GOttes we-
ſen und willen objective zuerkennen gege-
ben wird. Darauff ſchleuſt er:
14. Soll aber daſſelbige/ was die
ſchrifft zeuget/ wahrhafftig erkant
und ins hertz auffgenommen/ darin-
ne bejahet/ und erfullet werden/ ſo muß
die H. Schrifft durch die Schrifft oder
bey dieſen zeugen leuchten. Dieſes ſtellet er
in einem gleichniß vor/ von der farbe oder
einem bild/ welches den menſchen zum er-
kaͤntniß der geſtalt einer perſon bringen koͤnne/
dazu aber der ſoñenſchein noͤthig ſey/ es zu ſehen.
Alſo ſolle in der Schrifft der rechte wahre weg
zum leben erkannt werden/ ſo muͤſſe der H.
Geiſt im hertzen und in der Schrifft ein licht
herfuͤr leuchten laſſen. Denn ohne dieſe er-
leuchtung werde die Schrifft nicht erkannt zum
leben/ daß nemlich/ was ſie aͤuſſerlich zeuget/
auch in der ſeele des menſchen innerlich moͤge er-
funden werden. Dieſes/ daß die Schrifft
nicht allein objective, ſondeꝛn auch effective das
hertz des menſchen faſſe und bekehre und zu
GOttfuͤhre/ und zwar nicht ehe/ als wenn die
erleuchtung des H. Geiſtes dabey ſey/ beweiſet
er aus Pſ. XXXVI. 10. CXIX. 18. 36. Luc.
XXIV. 45. Act. XVI. 14. c. XIIX. 31. Erfuͤh-
ret auch die oͤrter aus Bernhardi ſermone ad tra-
tres in monte, Hilarii L. V. de Trinit. Gregorii
in Moralibus, Leonis ſermone in Pentecoſt. Di-
dymi &c. an/ wie auch Lutheri uͤber die Epiſtel
am Pfingſttag. Wozu er die ſpruͤche Jer.
XXXI. 33. Hebr. IIX. 10. X. 16. 2. Cor. III. 5.
ſetzet.
15. Endlich ſetzet er p. B. 3. Die erkaͤnt-
niß/ bekehrung/ heiligung und ſeligma-
chung ſey nicht bloß auf dieſchrifft/ ſo fer-
ne ſie in buchſtaben verfaſſet/ zu deuten/
weil ſie auff ſolche weiſe auch von dem
teuffel und gottloſen erkannt werde/
ſondern auff den/ der durch und in
der Schrifft lehre. Denn was uns bekeh-
re/ zu GOtt fuͤhre/ heilige/ beſelige/ das
muͤſſe in die ſeele kommen und auffgenom-
men werden. Die Schrifft aber bleibe in
ihren taffeln/ da die erleuchtung und der
Geiſt ſich in den ſeelen ereigne. Er erinnert
darauff/ daß der arme Schwenckfeldius von
nothwendigkeit der ſchrifft ſeine meinung
nicht recht habe an tag geben koͤnnen. Und
ſchleuſt zuletzt: Obwol die Schrifft zum
Goͤttlichen erkaͤntniß noͤthig ſey/ weil
das ewige wort bey und in der Schrifft
den menſchen bekehre und zu GOtt fuͤh-
re/ ſo gehe doch die erleuchtung durch das
ewige wort und den H. Geiſt fuͤrher. Luc.
XXIV. 27. Pſ. XXXVI. 10. dazu er Luthe-
rum uͤber das Evangelium Trinitatis anziehet.
Von wir-
ckung der
Schrifft.
16. Dieſe ſeine meinung hat er in der Chriſt-
lichen erinnerung p. 11. und ferner wiederholet
und vertheidiget/ ſonderlich aus Luthero dar-
auff gedrungen: Die Schrifft ſey zwar in
ihrem weſen ein zeichen und zeugniß der
allmaͤchtigen krafft/ weſens und lebens
GOttes/ aber ſie ſey nicht die allmaͤchti-
ge krafft/ leben und geiſt ſelbſt/ ſie ſage es
auch nicht/ ſondern daß das leben in
GOtt ſey und in CHriſto/ Joh XIV. 16. X.
10. I. 3. 1. Joh. V. 11. Wundert ſich dabey p.
12. und 13. daß ſein wiederſprecher D. Bœhm
ſage/ die H. Schrifft ſey daſſelbige ſchon
2500. jahr zuvor geweſen/ ehe ſie in ge-
wiſſe bedeutende worte verfaſſet worden.
Item: ſie ſey weſendlich in ſe, perſe, forma-
liter, in quarto modo proprii das leben/ und
der H. Geiſt ſey allezeit mit dem buchſta-
ben verbunden/ alſo daß er vom buchſta-
ben und aͤuſſerlichem zeugniß nim̃er koͤn-
ne getrennet werden. Und dieſes iſt nun
derer Orthodoxen/ das obige aber Rathmanns
vortrag geweſen/ wie ihn auch Blanckius in dem
anhang gedachter leich-predigt kuͤrtzlich zuſam-
men gezogen/ ſeine gegner aber offt merck-
lich verkehrt gehabt/ wie aus unparthey-
iſcher Collation erhellen moͤchte.
Ob ſie die
krafft Got-
tes ſelbſt
ſey.
Jahr
MDC.
biß
MDCC.
Seiner
widerſa-
cher ge-
genſaͤtze.
17. Und weil er beſagter maſſen auff die wuͤr-
ckung des H. Geiſtes vornemlich gedrungen/
und in ſeinen ſchrifften von der erleuchtung/ von
dem Goͤttlichen lichte/ von CHriſti krafft
in der ſeelen und dergleichen/ deutlicher als
viel andere ſo genannte Theologi geſchrie-
ben/ ſo haben ihn die Wittenberger nach-
mals nebenſt andern einen Schwenckfel-
der/ Weigelianer und Oſiandriſten ge-
nennet; Corvinus hat ihn auch mit Sebaſti-
an Francken/ David Joris und den Wie-
dertaͤuffern verglichen/ wie er ſelbſt in der
abgenoͤthigten antwort p. B. 3. klaget und be-
zeugt/ daß er weder David Georgen/ noch eini-
gen Wiedertaͤuffer geleſen. Von Schwenck-
felden aber bekennet er daſelbſt: nicht alles/
was bey ihm gefunden werde/ ſey
Schwenckfeldiſch/ weil es auch wolbey
andern anſehnlichen Lehrern ſtuͤnde.
Jm bedencken wieder D. Dieterichen hat er p.
77. u. f. ſeine lehre mit Schwenckfeld zuſam-
men gehalten und den unterſcheid gewieſen.
Die redens-art: Jch will hoͤren/ was der
Herr in mir redet/ weiſet er auch aus Luthero
und D. Gerharden/ wie auch aus dem XXXV.
Pſalm: Sprich du zu meiner ſeelen; item,
Pſ. LX. 8. 2. Cor. XIII. 3. Rom. IIX. &c Nichts
deſto weniger aber habēihn damals einige The-
ologi im̃er einen Schwenckfelder und Enthuſia-
ſten geheiſſen/ und noch vielmehr hernach/ wie
unter andern bey Hülſemanno in vindiciis ſcri-
pturæ p. 433. Calovio in Syſtem. T. l. p. 696.
ſeqq. Quenſtedio und dergleichen zu ſchen iſt.
Verletze-
rung des-
wegen.
Seine be-
kaͤntniß
von
Schwenck
felden.
18. Es mag aber wolden Schul-Theologen
am meiſten entgegen geweſen ſeyn/ was er un-
ter andern auch von ihren ſachen bekant im
gnaden-reich p. B. 4. Weil das ewige
wort und der H. Geiſt muͤſſen das hertz
erleuchten/ wo die ſchrifft ſoll recht er-
kant werden/ ſo iſt hieraus zuſchlieſſen/
daß zwar durch des Ariſtotelis ſein hand-
werck/ welches die vernunfft-kunſt
iſt/ die ſchrifft mit ſchrifft kan be-
waͤhrt/ und eingefuͤhret werden/ daß
man auffſolche weiſe eine ſtattliche kunſt
habe mit der ſchrifft zu handthieren: aber
es bleibe doch nur dem der es weiß/ ohne
erleuchtung GOTT es/ allein eine wort-
kunſt/
Von der
falſchen
Theolo-
gie.
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