Arnold, Gottfried: Unpartheyische Kirchen- und Ketzer-Historie. Bd. 2 (T. 3/4). Frankfurt (Main), 1700.Th. IV. Sect. III. Num. XXIV. Acta Georgii Laur. Seidenbechers. [Spaltenumbruch]
Beym 11. Weil er die Bücher excipiret haben Resp. Studio wolle er sie nieht suchen zu Beym 12. hat man ihnen gezeiget/ daß seine Respond. Er wolte die Dicta, wie auch . ad (1) Es wäre Casus vix dabilis, doch Beym 13. Hat man erinnert/ daß er abermals . Da hielte ihn sein Gewissen zurück/ denn Hierauff ist endlich die oben gedachte Remo- Beschluß [Spaltenumbruch]
Dieses IV. Theils und der gantzen Kirchen-Historie. DErgestalt wäre auch nun diese Arbeit end- 2. Diesem nach sey hiermit dieser Historie wer-
Th. IV. Sect. III. Num. XXIV. Acta Georgii Laur. Seidenbechers. [Spaltenumbruch]
Beym 11. Weil er die Buͤcher excipiret haben Reſp. Studio wolle er ſie nieht ſuchen zu Beym 12. hat man ihnen gezeiget/ daß ſeine Reſpond. Er wolte die Dicta, wie auch ℞. ad (1) Es waͤre Caſus vix dabilis, doch Beym 13. Hat man erinnert/ daß er abermals ℞. Da hielte ihn ſein Gewiſſen zuruͤck/ denn Hierauff iſt endlich die oben gedachte Remo- Beſchluß [Spaltenumbruch]
Dieſes IV. Theils und der gantzen Kirchen-Hiſtorie. DErgeſtalt waͤre auch nun dieſe Arbeit end- 2. Dieſem nach ſey hiermit dieſer Hiſtorie wer-
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Th. IV. Sect. III. Num. XXIV. Acta Georgii Laur. Seidenbechers.
Beym 11. Weil er die Buͤcher excipiret haben
wollen/ welche ins kuͤnfftige von einem und dem
andern der unſern von dieſem Dogmate (wie
er denn einen Fall ſetzte/ daß es moͤchte von dem
Fabricio zu Stettin oder M. Hogeln zu Erffurt
gegeſchehen) geſchrieben worden: So hat man
ihm gezeiget/ wohin dieſer Punct gemeint/ nem-
lich/ daß er ſich der Leſung ſolcher Buͤcher enthal-
ten ſolte/ durch welche er mehr in dieſe Meynung
gefuͤhret/ als darvon abgefuͤhret werden moͤchte.
Reſp. Studio wolle er ſie nieht ſuchen zu
leſen/ aber wann ſie ihm incidenter vorkaͤmen/
ſo koͤnte er ſolche nicht wol außſchlagen/ und
waͤre eine ſchwehre Sache/ Wann einer alle Buͤ-
cher/ wie man im Papſthum thun muͤſte/ ver-
ſchwehren ſolte.
Beym 12. hat man ihnen gezeiget/ daß ſeine
Meynnung der receptæ Interpretationi, der an-
gezogenen Spruͤche/ und des 3ten Art. nicht
ſubalternirt, ſondern opponirt wuͤrde/ und was
ſtatus Quæſtionis ſey/ erklaͤret.
Reſpond. Er wolte die Dicta, wie auch
die Worte des Catechiſmi publicè in der
recepta interpretatione anfuͤhren/ und mit
ſeiner Meynung zuruͤck halten/ er gab aber an
Tag/ daß er mit Fleiß vermeyden wolte was we-
gen ſeiner Meynung controverſum waͤre/ und
als man ihm zu Gemuͤth fuͤhrete/ wie er ein an-
ders lehren/ und ein anders in ſeinem Hertzen
vor wahr halten koͤnte/ wolte er ſolches mit dem
Exempel Pauli behaupten/ vorgebend/ daß der-
ſelbe auch ein anders in ſeinem Hertzen von der
Beſchneidung gehalten/ als er oͤffentlich geleh-
ret: Und wiewohl ihm hinwiederum ſolche re-
monſtration geſchahe/ daß er nichts darwider
uffbringen konte/ ſo war dochfaſt nicht zu ver-
mercken/ daß er ſolches Vorgeben haͤtte fallen
laſſen wollen/ und gab alſo nicht undeutlich an
Tag/ was er ihm vor ein Fundament zu ſeiner
bißherigen vielmals an Tag gegebenen Tergi-
verſation und Simulation geſetzt habe/ doch ließ
er ſich endlich vernehmen/ wann man ihme da-
rinnen ein ſolch Gewiſſen machen wolte/ ſo muͤ-
ſte er ſeine Meynung auch aͤndern/ nemlich daß
er die obgedachte Stuͤcke nicht nach unſer Kir-
chen-Meynung lehren koͤnte. Als von ihm zu
wiſſen begehret ward: (x) Wenn einer ſeiner
Pfarr-Kinder von ihm forſchete/ wie es um
der Aufferſtehung der Elector. beſchaffen/ ob ſie
werde zugleich und auff einmal mit der Auffer-
ſtehung der Todten geſchehen/ ingleichen/ wenn
dieſe ſeine Meynung ruchtbar worden/ ob ihnen
nicht vermoͤge ſeiner Pflicht derſelben publicè zu
contradiciren obliege?
℞. ad (1) Es waͤre Caſus vix dabilis, doch
wolle er einen ſolchem Nachforſcher auff die
Worte deß Catechiſmi weiſen. Ad (2) Wenn
das ſeine Pflicht erfordere/ ſo koͤnte es freylich
beyſammen ſtehen/ nemlich/ daß er ſeine Mey-
nung vor wahr hielte/ und doch derſelben wieder-
ſpraͤche.
Beym 13. Hat man erinnert/ daß er abermals
nicht ad rem geantwortet/ denn es waͤre die Fra-
ge/ ob er GOtt bitten wolte ihme die Scrupel zu
nehmen/ die er in dieſem dogmate haͤtte.
℞. Da hielte ihn ſein Gewiſſen zuruͤck/ denn
ob er wol in einer und der andern Circumſtantz
irren koͤnte/ ſo waͤre er doch wegen der Haupt-
Quæſtion gewiß/ daß das Seculum Millennarium
noch futurum ſey/ und wann er dieſes fals Gott
bitten wolte/ ihm dieſe Meynung zu benehmen/
ſo waͤre es eben/ als wenn er baͤte/ daß ihn Gott
von der Wahrheit wolte abfuͤhren. Hierauff
iſt er biß zu fernerer Verordnung in ſein Hoſpi-
rium dimittirt, jedoch biß zu Außgang der Sa-
chen allhier zu bleiben befehliget worden. Wel-
ches er verſprochen.
Hierauff iſt endlich die oben gedachte Remo-
tion erfolget.
Beſchluß
Dieſes IV. Theils
und der gantzen
Kirchen-Hiſtorie.
DErgeſtalt waͤre auch nun dieſe Arbeit end-
lich vollbracht/ nach welcher Vollendung
mich lange Zeit verlangt gehabt/ damit
mein Gemuͤthe von ſo mancherley Vorwuͤrffen
und Bildern entlediget deſto ungehinderter dem
einigen ewigen Guth alleine platz und freyen
Einfluß laſſen moͤchte. Und eben dieſer Sinn
und Vorſatz verurſachet/ daß ich mich nieman-
den verbindlich machen kan/ entweder etwas
in dieſem Wercke zuverbeſſern/ ab- und hinzu
zuthun/ oder auch auff einigen ſich eraͤugenden
Widerſpruch zu reflectiren. Zumahl ich ver-
ſichert lebe/ daß es hinfuͤro an dergleichen Leu-
ten nicht fehlen werde/ welche dieſe und derglei-
chen Arten des Vortrags ferner confirmiren
und noch ungleich beſſer außfuͤhren ſollen.
2. Dieſem nach ſey hiermit dieſer Hiſtorie
und dem buchſtaͤblichen wiſſen/ lehren und
ſchreiben von mir ein endliches Valet gegeben!
Was nicht von GOtt ſelber mir aufferlegt
wird/ auch unmittelbar und allein zum Dienſt
des Geiſtes gehoͤret/ muͤſſe von mir weiterhin
unberuͤhret bleiben! Dann ob mich wol mein
natuͤrliches arbeitſames und actives weſen auch
unter guten Schein hiezu noch bewegen wolte:
ſo weiß ich doch/ daß es nicht mehr leben noch
ſich bey dergleichen Arbeit nehren/ ſondern durch
leydenden Gehorſam entkraͤfftet und getoͤdtet
wer-
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