Arnold, Gottfried: Unpartheyische Kirchen- und Ketzer-Historie. Bd. 2 (T. 3/4). Frankfurt (Main), 1700.Th. IV. Sect. III. Num. XVII. Antoinettae Lebenslauff. [Spaltenumbruch]
oder man wird vielmehr auff der sänffte dahingetragen. Die offentlichen sünder gehen auff den höl- len-wege zu fusse/ mit mühe und arbeit: Aber diesel- ben/ die noch einen guten vorsatz haben/ thun es gemächlich und mit leisem tritte; Weil die Gelehr- ten sie allda auff der sänffte tragen/ indem sie ihre weise zu leben gut heissen/ und äusserliche andacht loben/ ja was inwendig und vollkommen ist/ ta- deln/ als solche/ derer blödes gesicht/ ein klärers liecht/ als das ihrige ist/ nicht vertragen kan. Jhr hochmut verhindert sie solches anzusehen/ und lässet auch nicht zu/ daß ein anderer es ansehe; weil sie alle die ehre dessen/ was schön und gut ist/ al- lein haben/ und keinem andern davon etwas ü- berlassen wollen. Daher sagt der HErr Chri- stus/ ich wil die weißheit der weisen vernichti- gen/ und die klugheit der klugen vereitelen: Und solches wird er nun so viel mehr thun/ weil sich ihre weißheit und klugheit dem rechte Gottes widersetzt/ und ihm keines weges weichen wil. 6. Gottsendet sein liecht in die welt/ und die 7. Hier sehen wir den armseligen zuständ 8. Man sihet allda nicht mehr/ das die wahre 9. Man muß den worten und verheissun- 10. Sie werden uns so leichtlich auß der 11. Man überdencke die warheit ein we- Zu C c c c c 3
Th. IV. Sect. III. Num. XVII. Antoinettæ Lebenslauff. [Spaltenumbruch]
oder man wird vielmehr auff der ſaͤnffte dahingetragen. Die offentlichẽ ſuͤnder gehẽ auff dẽ hoͤl- len-wege zu fuſſe/ mit muͤhe und arbeit: Aber dieſel- ben/ die noch einen guten vorſatz haben/ thun es gemaͤchlich und mit leiſem tritte; Weil die Gelehr- ten ſie allda auff der ſaͤnffte tragen/ indem ſie ihre weiſe zu leben gut heiſſen/ und aͤuſſerliche andacht loben/ ja was inwendig und vollkommen iſt/ ta- deln/ als ſolche/ derer bloͤdes geſicht/ ein klaͤrers liecht/ als das ihrige iſt/ nicht vertragen kan. Jhr hochmut verhindert ſie ſolches anzuſehen/ und laͤſſet auch nicht zu/ daß ein anderer es anſehe; weil ſie alle die ehre deſſen/ was ſchoͤn und gut iſt/ al- lein haben/ und keinem andern davon etwas uͤ- berlaſſen wollen. Daher ſagt der HErꝛ Chri- ſtus/ ich wil die weißheit der weiſen vernichti- gen/ und die klugheit der klugen vereitelen: Und ſolches wird er nun ſo viel mehr thun/ weil ſich ihre weißheit und klugheit dem rechte Gottes widerſetzt/ und ihm keines weges weichen wil. 6. Gottſendet ſein liecht in die welt/ und die 7. Hier ſehen wir den armſeligen zuſtaͤnd 8. Man ſihet allda nicht mehr/ das die wahre 9. Man muß den worten und verheiſſun- 10. Sie werden uns ſo leichtlich auß der 11. Man uͤberdencke die warheit ein we- Zu C c c c c 3
<TEI> <text> <body> <div n="1"> <div n="3"> <div n="4"> <p><pb facs="#f1065" n="757"/><fw place="top" type="header">Th. <hi rendition="#aq">IV. Sect. III. Num. XVII. Antoinettæ</hi> Lebenslauff.</fw><lb/><cb/> oder man wird vielmehr auff der ſaͤnffte dahin<lb/> getragen. Die offentlichẽ ſuͤnder gehẽ auff dẽ hoͤl-<lb/> len-wege zu fuſſe/ mit muͤhe und arbeit: Aber dieſel-<lb/> ben/ die noch einen guten vorſatz haben/ thun es<lb/> gemaͤchlich und mit leiſem tritte; Weil die Gelehr-<lb/> ten ſie allda auff der ſaͤnffte tragen/ indem ſie ihre<lb/> weiſe zu leben gut heiſſen/ und aͤuſſerliche andacht<lb/> loben/ ja was inwendig und vollkommen iſt/ ta-<lb/> deln/ als ſolche/ derer bloͤdes geſicht/ ein klaͤrers<lb/> liecht/ als das ihrige iſt/ nicht vertragen kan. Jhr<lb/> hochmut verhindert ſie ſolches anzuſehen/ und<lb/> laͤſſet auch nicht zu/ daß ein anderer es anſehe; weil<lb/> ſie alle die ehre deſſen/ was ſchoͤn und gut iſt/ al-<lb/> lein haben/ und keinem andern davon etwas uͤ-<lb/> berlaſſen wollen. Daher ſagt der HErꝛ Chri-<lb/> ſtus/ ich wil die weißheit der weiſen vernichti-<lb/> gen/ und die klugheit der klugen vereitelen: Und<lb/> ſolches wird er nun ſo viel mehr thun/ weil ſich<lb/> ihre weißheit und klugheit dem rechte Gottes<lb/> widerſetzt/ und ihm keines weges weichen wil.</p><lb/> <p>6. Gottſendet ſein liecht in die welt/ und die<lb/> weiſen wollen es nicht annehmen/ in dem ſie<lb/> ihre finſternuͤß mehꝛlieben als das liecht. Die<lb/> Heiligen ſelbſt haben bekant/ daß ſie in der fin-<lb/> ſternuͤß lebeten/ und daß/ ſie in der heiligen<lb/> ſchrifft dappten und taſteten/ wie die blinden.<lb/> Aber die heutigen lehrer leben in ihrem eygenen<lb/> urtheile/ ſicher/ in dem ſie andere durch eben<lb/> dieſelbe finſternuͤß fuͤhren; und alſo verderben<lb/> alle: Weil niemand das liecht Gottes ſuchet<lb/> und ein jeder ſich mit der menſchlichen weißheit/<lb/> und klugheit vergnuͤget haͤlt. Ja weil ein blin-<lb/> der den andern leitet/ werden ſie beyde in die<lb/> grube fallen. Es iſt ein groͤſſes uͤbel blind zu<lb/> ſeyn; aber es iſt noch ein viel groͤſſeres ſeine<lb/> blindheit nicht erkennen wollen; dieſes iſt ein<lb/> verzweiffeltes uͤbel: weil man alſo auß einem<lb/> ſturtzfalle zun andern faͤllet/ und keinen zu ver-<lb/> meiden weiß.</p><lb/> <p>7. Hier ſehen wir den armſeligen zuſtaͤnd<lb/> der heutigen Chriſtenheit. Man weiß nicht<lb/> mehr/ wo die warheit iſt. Dieſelben/ welche<lb/> vorgeben ſie zu haben/ ſtecken voll irthuͤmer; in<lb/> dem ſie die warheit/ die uns der HErꝛ Jeſus<lb/> nachgelaſſen/ weder reden noch darnach thun/<lb/> ja welches noch ſchlimmer iſt/ nicht einmahl<lb/> geſtatten wollen/ daß ein ander ihr folge. Dann<lb/> ſie haben handgriffe/ welche ſie nach ihrer ſon-<lb/> derlichen weiſe/ ſelbſt erfunden: Damit wol-<lb/> len ſie die gantze welt leiten. Dieſes verurſa-<lb/> chet/ daß alle ſinne verdorben ſeynd/ in dem ein je-<lb/> der ſeinen ſonderlichen verſtand hat. Und das<lb/> volck/ welches auff ſo unterſchiedliche/ und wi-<lb/> derwaͤrtige weiſe gefuͤhret wird/ lebet in eben<lb/> vielen verwirrungen-als man fick-fackereyen in<lb/> geiſte ihrer lehrer findet. Auch iſt es kein wun-<lb/> der/ daß die welt immer aͤrger und ſchlimmer<lb/> wird: Weil das boͤſe/ wann man es nicht<lb/> kennet/ keines weges kan verbeſſert werden.<lb/> Ein jeder lebet ſo ſicher/ als wann es mit ihm<lb/> ſehr wohl ſtuͤnde: Wiewohl man/ ſo lange die<lb/> welt geſtanden/ niemahls ſo boͤſe gelebet.<lb/> Man hat zwar darinnen allezeit boͤſe Menſchen<lb/> gefunden; aber jetzund iſt das boͤſe ſo allge-<lb/> mein/ daß auch dieſelben die from und gut ſeyn<lb/> wollen/ ſo wohl boͤſe ſind als die andere. Ja<lb/> mich duͤncket ſelbſt/ es ſey viel groͤſſer unter de-<lb/> nen/ die man fuͤr from̃ haͤlt/ als unter den uͤbri-<lb/> gen/ welche beruffen ſeyn/ daß ſie boͤſe ſeynd/ weil<lb/><cb/> unter ihnen mehr einbildung/ und weniger<lb/> buſſe zufinden.</p><lb/> <p>8. Man ſihet allda nicht mehr/ das die wahre<lb/> gerechtigkeit beſitze. Alles iſt verdorben/ auch<lb/> der gebrauch ſelbſten der ſacramenten. Man<lb/> taufft die Kinder auß lauter gewohnheit.<lb/> Man bekraͤfftiget ohne andacht. Man gehet<lb/> zum abendmahl/ weil es von langer zeit her<lb/> ublich geweſen. Man beichtet ohne bereu-<lb/> ung ſeiner ſuͤnden. Man empfaͤngt die letzte<lb/> einoͤhlung/ weil es alſo gebraͤuchlich iſt. Man<lb/> giebet ſich in den geiſtlichen ſtand ohne vorbe-<lb/> reitung. Man verehliget ſich auß lauter liebe.<lb/> Man glaubet/ durch die aͤuſſerlichen Zeichen<lb/> allein/ die gnade Gottes zu empfangen:<lb/> und hiermit meynt man ein Chriſt zu ſeyn/<lb/> und in das Himmelreich einzugehen. Jſt<lb/> das nicht eine groſſe betriegerey/ ja eine ver-<lb/> achtung Gottes/ in dem man der heiligen dinge<lb/> ſolcher geſtalt mißbrauchet? Wann wir glau-<lb/> ben/ daß alles dieſes ein ſacrament ſey/ bege-<lb/> hen wir nicht eben ſo offt einen geiſtlichen<lb/> diebſtahl/ als offtmahls wir es unwuͤrdig<lb/> empfangen? Gleichwol nimmt alles dieſes<lb/> niemand in acht/ weil ſich jetzund uͤberall ſo<lb/> viel falſche Propheten finden/ welche ſagen/<lb/> friede und ſicherheit/ und unſere aͤuſſerlichen<lb/> wercke preiſen/ damit ſie uns die ſorge fuͤr un-<lb/> ſere ſeligkeit entziehen moͤchten/ in dem ſie uns<lb/> denſelben durch ſolche mittel/ die uns weit<lb/> davon abfuͤhren/ verſichern. Dann derſelbe/<lb/> der nichts anders hat/ als aͤuſerliche gute<lb/> wercke/ wandelt in der gerechtigkeit Gottes<lb/> nicht; ſondern iſt ein heuchler/ indem er an-<lb/> daͤchtig ſcheinet/ da er es nicht iſt/ als nur<lb/> vor dem Menſchen.</p><lb/> <p>9. Man muß den worten und verheiſſun-<lb/> gen dieſer betriegerey nicht glauben: weil ſie<lb/> unſer buͤrde nicht tragẽ werdẽ. Wir allein wer-<lb/> den vor Gott mit unſern wercken erſcheinen<lb/> muͤſſen: Welche er alſo richten wird/ wie ſie<lb/> vor ihm befunden werden/ und nicht/ wie die<lb/> Menſchen davon urtheilen/ noch wie wir ſie<lb/> ſelbſt geſchaͤtzet. Alles wird alda ſo rechtmaͤſ-<lb/> ſig abgewogen werden/ daß nicht das gering-<lb/> ſte wird fehlen duͤrffen. Wir muͤſſen beſſer in<lb/> uns ſelbſt gehen/ und den grund unſers gewiſ-<lb/> ſens unterſuchen/ zu ſehen/ wie alles unſer thun<lb/> geſchehen ſey. Ja wir muͤſſen die fehler ver-<lb/> beſſern/ und uns auff das geſchwaͤtze der Men-<lb/> ſchen/ oder ihr urtheil nicht verlaſſen; weil ſie<lb/> uns zum oͤfftern ſchmeicheln/ und daſſelbe fuͤr<lb/> gut achten/ welches vor Gott nur boͤſe ſeyn<lb/> wird.</p><lb/> <p>10. Sie werden uns ſo leichtlich auß der<lb/> hoͤlle nicht ziehen koͤnnen/ als ſie uns hinein<lb/> gefuͤhret. Laſt uns unſer bette machen/ wie<lb/> wir uns legen wollen: Und dieſe ermahnung/<lb/> die von Gott kommt/ wie ein jeder ſehen kan<lb/> nicht verſchmaͤhen. Dann der teuffel reitzet<lb/> niemahl zur buſſe/ auch iſt er ein Geiſt der fin-<lb/> ſternuͤß/ der unſer fehler nimmermehr an den<lb/> tag giebet/ in dem er ſich befahret/ daß wir ſie/<lb/> wann wir ihrer gewahr wuͤrden/ bereuen und<lb/> buſſe thun moͤchten.</p><lb/> <p>11. Man uͤberdencke die warheit ein we-<lb/> nig/ welche ſich allhier befindet/ und urtheile auß<lb/> eigener Erfahrung/ ob wir nicht der heiligen<lb/> dinge/ ſondeꝛlich deꝛ ſacramenten/ mißbrauchen.<lb/> <fw place="bottom" type="sig">C c c c c 3</fw><fw place="bottom" type="catch">Zu</fw><lb/></p> </div> </div> </div> </body> </text> </TEI> [757/1065]
Th. IV. Sect. III. Num. XVII. Antoinettæ Lebenslauff.
oder man wird vielmehr auff der ſaͤnffte dahin
getragen. Die offentlichẽ ſuͤnder gehẽ auff dẽ hoͤl-
len-wege zu fuſſe/ mit muͤhe und arbeit: Aber dieſel-
ben/ die noch einen guten vorſatz haben/ thun es
gemaͤchlich und mit leiſem tritte; Weil die Gelehr-
ten ſie allda auff der ſaͤnffte tragen/ indem ſie ihre
weiſe zu leben gut heiſſen/ und aͤuſſerliche andacht
loben/ ja was inwendig und vollkommen iſt/ ta-
deln/ als ſolche/ derer bloͤdes geſicht/ ein klaͤrers
liecht/ als das ihrige iſt/ nicht vertragen kan. Jhr
hochmut verhindert ſie ſolches anzuſehen/ und
laͤſſet auch nicht zu/ daß ein anderer es anſehe; weil
ſie alle die ehre deſſen/ was ſchoͤn und gut iſt/ al-
lein haben/ und keinem andern davon etwas uͤ-
berlaſſen wollen. Daher ſagt der HErꝛ Chri-
ſtus/ ich wil die weißheit der weiſen vernichti-
gen/ und die klugheit der klugen vereitelen: Und
ſolches wird er nun ſo viel mehr thun/ weil ſich
ihre weißheit und klugheit dem rechte Gottes
widerſetzt/ und ihm keines weges weichen wil.
6. Gottſendet ſein liecht in die welt/ und die
weiſen wollen es nicht annehmen/ in dem ſie
ihre finſternuͤß mehꝛlieben als das liecht. Die
Heiligen ſelbſt haben bekant/ daß ſie in der fin-
ſternuͤß lebeten/ und daß/ ſie in der heiligen
ſchrifft dappten und taſteten/ wie die blinden.
Aber die heutigen lehrer leben in ihrem eygenen
urtheile/ ſicher/ in dem ſie andere durch eben
dieſelbe finſternuͤß fuͤhren; und alſo verderben
alle: Weil niemand das liecht Gottes ſuchet
und ein jeder ſich mit der menſchlichen weißheit/
und klugheit vergnuͤget haͤlt. Ja weil ein blin-
der den andern leitet/ werden ſie beyde in die
grube fallen. Es iſt ein groͤſſes uͤbel blind zu
ſeyn; aber es iſt noch ein viel groͤſſeres ſeine
blindheit nicht erkennen wollen; dieſes iſt ein
verzweiffeltes uͤbel: weil man alſo auß einem
ſturtzfalle zun andern faͤllet/ und keinen zu ver-
meiden weiß.
7. Hier ſehen wir den armſeligen zuſtaͤnd
der heutigen Chriſtenheit. Man weiß nicht
mehr/ wo die warheit iſt. Dieſelben/ welche
vorgeben ſie zu haben/ ſtecken voll irthuͤmer; in
dem ſie die warheit/ die uns der HErꝛ Jeſus
nachgelaſſen/ weder reden noch darnach thun/
ja welches noch ſchlimmer iſt/ nicht einmahl
geſtatten wollen/ daß ein ander ihr folge. Dann
ſie haben handgriffe/ welche ſie nach ihrer ſon-
derlichen weiſe/ ſelbſt erfunden: Damit wol-
len ſie die gantze welt leiten. Dieſes verurſa-
chet/ daß alle ſinne verdorben ſeynd/ in dem ein je-
der ſeinen ſonderlichen verſtand hat. Und das
volck/ welches auff ſo unterſchiedliche/ und wi-
derwaͤrtige weiſe gefuͤhret wird/ lebet in eben
vielen verwirrungen-als man fick-fackereyen in
geiſte ihrer lehrer findet. Auch iſt es kein wun-
der/ daß die welt immer aͤrger und ſchlimmer
wird: Weil das boͤſe/ wann man es nicht
kennet/ keines weges kan verbeſſert werden.
Ein jeder lebet ſo ſicher/ als wann es mit ihm
ſehr wohl ſtuͤnde: Wiewohl man/ ſo lange die
welt geſtanden/ niemahls ſo boͤſe gelebet.
Man hat zwar darinnen allezeit boͤſe Menſchen
gefunden; aber jetzund iſt das boͤſe ſo allge-
mein/ daß auch dieſelben die from und gut ſeyn
wollen/ ſo wohl boͤſe ſind als die andere. Ja
mich duͤncket ſelbſt/ es ſey viel groͤſſer unter de-
nen/ die man fuͤr from̃ haͤlt/ als unter den uͤbri-
gen/ welche beruffen ſeyn/ daß ſie boͤſe ſeynd/ weil
unter ihnen mehr einbildung/ und weniger
buſſe zufinden.
8. Man ſihet allda nicht mehr/ das die wahre
gerechtigkeit beſitze. Alles iſt verdorben/ auch
der gebrauch ſelbſten der ſacramenten. Man
taufft die Kinder auß lauter gewohnheit.
Man bekraͤfftiget ohne andacht. Man gehet
zum abendmahl/ weil es von langer zeit her
ublich geweſen. Man beichtet ohne bereu-
ung ſeiner ſuͤnden. Man empfaͤngt die letzte
einoͤhlung/ weil es alſo gebraͤuchlich iſt. Man
giebet ſich in den geiſtlichen ſtand ohne vorbe-
reitung. Man verehliget ſich auß lauter liebe.
Man glaubet/ durch die aͤuſſerlichen Zeichen
allein/ die gnade Gottes zu empfangen:
und hiermit meynt man ein Chriſt zu ſeyn/
und in das Himmelreich einzugehen. Jſt
das nicht eine groſſe betriegerey/ ja eine ver-
achtung Gottes/ in dem man der heiligen dinge
ſolcher geſtalt mißbrauchet? Wann wir glau-
ben/ daß alles dieſes ein ſacrament ſey/ bege-
hen wir nicht eben ſo offt einen geiſtlichen
diebſtahl/ als offtmahls wir es unwuͤrdig
empfangen? Gleichwol nimmt alles dieſes
niemand in acht/ weil ſich jetzund uͤberall ſo
viel falſche Propheten finden/ welche ſagen/
friede und ſicherheit/ und unſere aͤuſſerlichen
wercke preiſen/ damit ſie uns die ſorge fuͤr un-
ſere ſeligkeit entziehen moͤchten/ in dem ſie uns
denſelben durch ſolche mittel/ die uns weit
davon abfuͤhren/ verſichern. Dann derſelbe/
der nichts anders hat/ als aͤuſerliche gute
wercke/ wandelt in der gerechtigkeit Gottes
nicht; ſondern iſt ein heuchler/ indem er an-
daͤchtig ſcheinet/ da er es nicht iſt/ als nur
vor dem Menſchen.
9. Man muß den worten und verheiſſun-
gen dieſer betriegerey nicht glauben: weil ſie
unſer buͤrde nicht tragẽ werdẽ. Wir allein wer-
den vor Gott mit unſern wercken erſcheinen
muͤſſen: Welche er alſo richten wird/ wie ſie
vor ihm befunden werden/ und nicht/ wie die
Menſchen davon urtheilen/ noch wie wir ſie
ſelbſt geſchaͤtzet. Alles wird alda ſo rechtmaͤſ-
ſig abgewogen werden/ daß nicht das gering-
ſte wird fehlen duͤrffen. Wir muͤſſen beſſer in
uns ſelbſt gehen/ und den grund unſers gewiſ-
ſens unterſuchen/ zu ſehen/ wie alles unſer thun
geſchehen ſey. Ja wir muͤſſen die fehler ver-
beſſern/ und uns auff das geſchwaͤtze der Men-
ſchen/ oder ihr urtheil nicht verlaſſen; weil ſie
uns zum oͤfftern ſchmeicheln/ und daſſelbe fuͤr
gut achten/ welches vor Gott nur boͤſe ſeyn
wird.
10. Sie werden uns ſo leichtlich auß der
hoͤlle nicht ziehen koͤnnen/ als ſie uns hinein
gefuͤhret. Laſt uns unſer bette machen/ wie
wir uns legen wollen: Und dieſe ermahnung/
die von Gott kommt/ wie ein jeder ſehen kan
nicht verſchmaͤhen. Dann der teuffel reitzet
niemahl zur buſſe/ auch iſt er ein Geiſt der fin-
ſternuͤß/ der unſer fehler nimmermehr an den
tag giebet/ in dem er ſich befahret/ daß wir ſie/
wann wir ihrer gewahr wuͤrden/ bereuen und
buſſe thun moͤchten.
11. Man uͤberdencke die warheit ein we-
nig/ welche ſich allhier befindet/ und urtheile auß
eigener Erfahrung/ ob wir nicht der heiligen
dinge/ ſondeꝛlich deꝛ ſacramenten/ mißbrauchen.
Zu
C c c c c 3
Suche im WerkInformationen zum Werk
Download dieses Werks
XML (TEI P5) ·
HTML ·
Text Metadaten zum WerkTEI-Header · CMDI · Dublin Core Ansichten dieser Seite
Voyant Tools ?Language Resource Switchboard?FeedbackSie haben einen Fehler gefunden? Dann können Sie diesen über unsere Qualitätssicherungsplattform DTAQ melden. Kommentar zur DTA-AusgabeDieses Werk wurde gemäß den DTA-Transkriptionsrichtlinien im Double-Keying-Verfahren von Nicht-Muttersprachlern erfasst und in XML/TEI P5 nach DTA-Basisformat kodiert.
|
Insbesondere im Hinblick auf die §§ 86a StGB und 130 StGB wird festgestellt, dass die auf diesen Seiten abgebildeten Inhalte weder in irgendeiner Form propagandistischen Zwecken dienen, oder Werbung für verbotene Organisationen oder Vereinigungen darstellen, oder nationalsozialistische Verbrechen leugnen oder verharmlosen, noch zum Zwecke der Herabwürdigung der Menschenwürde gezeigt werden. Die auf diesen Seiten abgebildeten Inhalte (in Wort und Bild) dienen im Sinne des § 86 StGB Abs. 3 ausschließlich historischen, sozial- oder kulturwissenschaftlichen Forschungszwecken. Ihre Veröffentlichung erfolgt in der Absicht, Wissen zur Anregung der intellektuellen Selbstständigkeit und Verantwortungsbereitschaft des Staatsbürgers zu vermitteln und damit der Förderung seiner Mündigkeit zu dienen.
2007–2024 Deutsches Textarchiv, Berlin-Brandenburgische Akademie der Wissenschaften.
Kontakt: redaktion(at)deutschestextarchiv.de. |