Arnold, Gottfried: Unpartheyische Kirchen- und Ketzer-Historie. Bd. 2 (T. 3/4). Frankfurt (Main), 1700.Th. IV. Sect. III. Num. XVI. Acta Peter Moritzens zu Halle. [Spaltenumbruch]
von den Geistlichen saget/ die nichts als ihreneigen nutz und ehre suchen/ auff solche art also: 1. Pet. 5. v. 2. weidet die heerde Christi/ so euch befohlen ist/ und sehet wol zu/ nicht gezwungen/ sondern williglich/ nicht umb schändlichen ge- wins und genusses willen/ sondern von hertzens- grund/ nicht als die über das volck herrsche (mit weltliche schwerd) sondern werdet fürbilde der heerde (in Christi geist und krafft/ auff daß es die heerde euch kan nachthun im guten/ und nicht im bösen euch folgen muß/) so werdet ihr (wann erscheinen wird der Ertzhirt) die unver- welckliche cron der ehre Gottes empfangen/ nit gezwungen/ williglich/ nicht um schändli- chen gewins willen/ d.i. ihr solt das nicht unger- ne/ noch verdrossen/ oder unlustig thun/ als die allein das werck ansehen von ampts wegen/ und sich nit der seelen nutz bewegen lassen. Non tur- piter lucrosi, sed voluntarie, i.e. williglich/ und von hertzen gerne. Non dominanter, sed exem- plariter, voluntarie, auch inarmut/ verfolgun- gen und mangel lustig bleiben in der demut und niedrigkeit/ zu lehren gantz umsonst/ GOtt zu lob/ und dem nächsten zu nutz/ d.i. man soll es um Gottes wille thun/ und was man ohne zwang/ gutwillig nach vermögen bekommt/ es seye es- sen und trincken/ oder auch geld/ soll man Gott und menschen darfür dancken; so weit Lutherus. 1. Thess. 2. v. 4. biß 10. da saget S. Paulus Lutherus in der Kirchen-Postill am Sontag schen A. K. H. Vierter Theil. Z z z z
Th. IV. Sect. III. Num. XVI. Acta Peter Moritzens zu Halle. [Spaltenumbruch]
von den Geiſtlichen ſaget/ die nichts als ihreneigen nutz und ehre ſuchen/ auff ſolche art alſo: 1. Pet. 5. v. 2. weidet die heerde Chriſti/ ſo euch befohlen iſt/ und ſehet wol zu/ nicht gezwungen/ ſondern williglich/ nicht umb ſchaͤndlichen ge- wins und genuſſes willen/ ſondeꝛn von hertzens- grund/ nicht als die uͤber das volck herrſchē (mit weltlichē ſchwerd) ſondern werdet fuͤrbilde der heerde (in Chriſti geiſt und krafft/ auff daß es die heerde euch kan nachthun im guten/ uñ nicht im boͤſen euch folgen muß/) ſo werdet ihr (wann erſcheinen wird der Ertzhirt) die unver- welckliche cron der ehre Gottes empfangen/ nit gezwungen/ williglich/ nicht um ſchaͤndli- chen gewins willen/ d.i. ihr ſolt das nicht unger- ne/ noch verdroſſen/ oder unluſtig thun/ als die allein das werck anſehen von ampts wegen/ und ſich nit der ſeelen nutz bewegen laſſen. Non tur- piter lucroſi, ſed voluntariè, i.e. williglich/ und von hertzen gerne. Non dominanter, ſed exem- plariter, voluntariè, auch inarmut/ verfolgun- gen und mangel luſtig bleiben in der demut uñ niedrigkeit/ zu lehren gantz umſonſt/ GOtt zu lob/ und dem naͤchſten zu nutz/ d.i. man ſoll es um Gottes willē thun/ und was man ohne zwang/ gutwillig nach vermoͤgen bekommt/ es ſeye eſ- ſen und trincken/ oder auch geld/ ſoll man Gott und menſchen darfuͤr dancken; ſo weit Lutherus. 1. Theſſ. 2. v. 4. biß 10. da ſaget S. Paulus Lutherus in der Kirchen-Poſtill am Sontag ſchen A. K. H. Vierter Theil. Z z z z
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Th. IV. Sect. III. Num. XVI. Acta Peter Moritzens zu Halle.
von den Geiſtlichen ſaget/ die nichts als ihren
eigen nutz und ehre ſuchen/ auff ſolche art alſo:
1. Pet. 5. v. 2. weidet die heerde Chriſti/ ſo euch
befohlen iſt/ und ſehet wol zu/ nicht gezwungen/
ſondern williglich/ nicht umb ſchaͤndlichen ge-
wins und genuſſes willen/ ſondeꝛn von hertzens-
grund/ nicht als die uͤber das volck herrſchē (mit
weltlichē ſchwerd) ſondern werdet fuͤrbilde der
heerde (in Chriſti geiſt und krafft/ auff daß es
die heerde euch kan nachthun im guten/ uñ nicht
im boͤſen euch folgen muß/) ſo werdet ihr
(wann erſcheinen wird der Ertzhirt) die unver-
welckliche cron der ehre Gottes empfangen/ nit
gezwungen/ williglich/ nicht um ſchaͤndli-
chen gewins willen/ d.i. ihr ſolt das nicht unger-
ne/ noch verdroſſen/ oder unluſtig thun/ als die
allein das werck anſehen von ampts wegen/ und
ſich nit der ſeelen nutz bewegen laſſen. Non tur-
piter lucroſi, ſed voluntariè, i.e. williglich/ und
von hertzen gerne. Non dominanter, ſed exem-
plariter, voluntariè, auch inarmut/ verfolgun-
gen und mangel luſtig bleiben in der demut uñ
niedrigkeit/ zu lehren gantz umſonſt/ GOtt zu
lob/ und dem naͤchſten zu nutz/ d.i. man ſoll es um
Gottes willē thun/ und was man ohne zwang/
gutwillig nach vermoͤgen bekommt/ es ſeye eſ-
ſen und trincken/ oder auch geld/ ſoll man Gott
und menſchen darfuͤr dancken; ſo weit Lutherus.
1. Theſſ. 2. v. 4. biß 10. da ſaget S. Paulus
alſo: wir reden nicht/ als wolten wir den men-
ſchen gefallen/ ſondern Gott/ der unſer hertz pruͤ-
fet/ dann wie nie mit ſchmeichel-worten unſer
hertz iſt umgangen/ (wie ihr wiſſet/) noch dem
geitz (der ehre und geld) nachgeſtellet/ Gott iſt
deß zeuge; ihr wiſſet auch/ daß wir nicht die ei-
gen ehr und guͤter geſuchet von den leuten/ weder
von euch noch von den andern/ Gott und ihr
ſeyd zeuge. Actor. 20. v. 33. 34. 35. da ſaget St.
Paulus ferner: Jch habe euer keines begehret/
weder ſilber/ gold noch kleider/ ich habe euch al-
les gezeiget/ daß man alſo arbeiten und lehren
muͤſte/ und auch gedencke an das wort deß
HErrn Jeſu/ das er ſaget und geſagt hat: Ge-
ben iſt ſeliger dann nehmen; als wolte er ſpre-
chen: Jch wolte euch lieber ſelber geben/ ſo ich
was haͤtte/ als daß ich es von euch nehmē ſolte.
2. Cor. 2. v. 7. biß 20. ſaget da St. Paulus wei-
ter/ und fraget alſo: Oder habe ich geſuͤndiget/
daß ich habe euch das Evangelium umſonſt
verkuͤndiget/ und habe ich an der Gemeine ge-
raubet/ und geld von ihr genom̃en/ daß ich euch
geprediget habe? und habe mich in allen ſtuͤcken
euch unbeſchwerlich gehalten. So gewiß die
warheit Chriſti in mir iſt/ ſo ſoll mir dieſer ruhm
in denen laͤndern Achaia nicht geſtopffet werdē.
Matth. 20. v. 9. 10. da ſaget Chriſtus zu ſeinen
Juͤngern: Jhr ſolt nicht geld/ noch ſilber/ noch
ertz in euern guͤrteln haben noch tragen/ auch
keine taſche zur wegfahrt/ auch nicht zwey roͤ-
cke; als wolte Chriſtus ſagen: So viel als man
zur Leibes-nothdurfft bedarff/ das bekompt ein
jeder wol/ dann ein Arbeiter iſt ſeines Lohns
werth. Luc. 10. v. 4. biß 8. ſaget er ferner: Wo ihr
in ein hauß kommet/ da ſprechet zu erſt/ Friede
ſeye in dieſem hauſe/ in demſelbigen hauſe aber
bleibet/ eſſet und trincket was ſie haben/
dann ein Arbeiter iſt ſeines Lohnes werth/ (da
achtet Chriſtus Lohn und Speiſe fuͤr eines/) ihr
ſolt nicht von einem hauſe in das andere gehen/
und wo ihr in eine Stadt kommet/ und ſie euch
auffnehmen/ da eſſet/ was euch wird vorgetra-
gen. M. Schubart aber ſagte auff der Superin-
tendentur, Chriſtus habe es nicht geſaget von
der Speiſe nehmlich ſondern Lohn; Lohn muß
groß gelt und gut ſeyn/ ſonſt waͤre man kein die-
ner Chriſti.
Lutherus in der Kirchen-Poſtill am Sontag
Sexag. Epiſt. ſaget von der geitzigkeit der Predi-
ger alſo: Es iſt der geitz natuͤrlich wider das
Predigampt/ dann gleich wie das Predigamt
auff Gottes Ehre in unſer ſchande gehen ſoll/ ſo
ſoll es gehen zu nutz und beſtem deß naͤchſtens/
und nicht auff den eigennutz/ und wo es nicht ſo
gehet/ da bringet es mehr ſchaden als nutzen/ die-
weil ein falſcher Lehrer nichts als ſeinen eigenen
nutzen ſuchet/ alſo iſts unmoͤglich/ daß er recht
predigen ſolte/ dieweil er mehr auff ſeine eigene
ehre und nutzen ſiehet/ als auff Gottes Ehre/ und
deß naͤchſten nutz/ ꝛc. und daß er ſeine bauch-voͤlle
behalte/ Rom. 16. Dann die gantze Schrifft
ſtraffet ihren geitz an vielen orten/ ein ſolcher kan
mir nicht das edle Leben JEſu Chriſti/ ſeinen
willen/ liebe und gebot lehren/ er muß ſolche din-
ge alle halb/ und nicht gantz lehren/ ſonſt wo er
mir ſolche gantz lehrete/ da muͤſte er miꝛ ein exem-
pel Chriſti und S. Pauli erſt geben/ wie dann
S. Paulus ſagt: Folget ihr mir nach/ gleich
wie ich Chriſto nachgefolget habe/ ꝛc. ſie alſo/
wann das geſchehen ſolte/ in einem vierteljahr
mehr Chriſten und Kinder Gottes ſeyn wuͤrdē/
als ſonſt in hundert jahren nicht geſchehen kan.
Wer nun ein Prediger/ und ein Juͤnger Chriſti
ſeyn und werden will/ der huͤte ſich fuͤr eiteler ehre
und eigennutz dieſer welt/ und den gelt-geitz/ mit
der eigenen ehre auffs hoͤchſte/ oder wo er
darinnen fehlet/ ſo meide er das Predigampt/
er wird ſonſt nichts guts ſchaffen/ ſondern nur
Gott ſchaͤnden/ die ſeele verfuͤhren/ und ihr Gut
ſtehlen und rauben/ ꝛc. Weiter am obgemeldten
Sonntage: Den ehr-und gelt-geitz ſolten ſie
toͤdten mit dem eigen-nutz/ ſie ſolten mit dienſt
ihrem naͤchſten unterworffen ſeyn/ deß thun ſie
keines; ſie thun aber ſonſt allerley/ doch daß dar-
durch der ehr-und gelt-geitz/ und eigen-nutz ſtaͤr-
cker werde/ ſchwoͤren dannoch darauff 1000.
Eyde/ ſie ſuchten Gottes Ehre/ und nicht ihre ei-
gene ehre/ des naͤchſten nutz/ und nicht ihren ei-
genen nutzen. Da pruͤfe nun nach dieſem heuti-
gen leben/ Tom. 1. Germ. fol. 556. Die geitzige
und ehrgeitzige moͤgen nicht Prediger des Evan-
gelij ſeyn/ ſondern es muͤſtens die thun/ die kei-
nes guten/ ehre/ luſt noch anſehen des Lebens
achten/ und das alles in den wind ſchlagē. Dar-
zu will ich mein Chriſtlich blut ſetzen/ ſo mir es
die falſchen maul- heuchel- und tuͤrcken-Chriſtē
ſolches nehmē wollen/ und ſich wider Gott/ und
Chriſtum Jeſum in ſeinen Werckzeugen empoͤ-
ren; ſo ſtehet und weichet nicht/ weder auff die
rechte/ noch auff die lincke/ ꝛc. Darum iſts recht/
daß wir alſo gemartert/ verfolget/ geaͤngſtet/
(und doch nicht gemartert/ und nicht geaͤngſtet/
ſondern es iſt lauter Zucker-manna) werden/
(von jedermann) ſonſt wann es nicht alſo er-
gienge/ ſondern ergienge in der welt-ehre/ ſo waͤ-
re keine wahre und rechte erkaͤnntniß und be-
kaͤnntniß unſers HErrn Chriſti da; alſo bleiben
wir in einem rechten ſeligen ſtand/ daß wir deß
todtes gewarten umb unſers HErrn Jeſu Chri-
ſti willen/ wie es je und je gegangen iſt von an-
fang der welt/ und wird auch noch ſo lange waͤ-
ren/ biß das unkraut hinweg kom̃t. S. Paulus
ſagt Gal. 1. v. 9. 10. predige ich dann jetzt men-
ſchen
A. K. H. Vierter Theil. Z z z z
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Zitationshilfe: | Arnold, Gottfried: Unpartheyische Kirchen- und Ketzer-Historie. Bd. 2 (T. 3/4). Frankfurt (Main), 1700, S. 729. In: Deutsches Textarchiv <https://www.deutschestextarchiv.de/arnold_ketzerhistorie02_1700/1037>, abgerufen am 17.07.2024. |