Arnold, Gottfried: Unpartheyische Kirchen- und Ketzer-Historie. Bd. 2 (T. 3/4). Frankfurt (Main), 1700.Th. IV. Sect. III. Num. XVI. Acta Peter Moritzens zu Halle. [Spaltenumbruch]
gegeben hat dem/ der es besitzet/ nehmen/ dasdoch in alle ewigkeit nicht geschehen kan noch soll. NB. Die einander folgen/ die mögen es auch einander dancken/ etc. Vale. NB. Hierauff wolle jedermann mercke/ nem- Confirmirung meiner Apologiae Christianae, Dem Hochweisen Magistrat über die Her- durch Peter Moritzen/ Gottes und der natur liebhabern/ und insonderheit Mystischer-[fremdsprachliches Material - Zeichen fehlt]- [fremdsprachliches Material - Zeichen fehlt]-[fremdsprachliches Material - Zeichen fehlt]-Sal Operarius in Halle/ der sonst von unwissenden ein unwissender heisset/ A. 1669. Jn dem gefängniß/ darinnen man schelmen und diebe pflegt zu tracti- ren/ darfür sey Gott 1000. mahl gedancket. Ad Lectorem. Christlicher lieber Leser und Bruder; ich willNB. Gerhardus 25. Dom. Trin. fol. 5. 24. saget: Es Johann Gerhard in dem 6. theil deß 3. Act. Als Christus in dem 22. Psal. über seine fein- gelehrten
Th. IV. Sect. III. Num. XVI. Acta Peter Moritzens zu Halle. [Spaltenumbruch]
gegeben hat dem/ der es beſitzet/ nehmen/ dasdoch in alle ewigkeit nicht geſchehen kan noch ſoll. NB. Die einander folgen/ die moͤgen es auch einander dancken/ ꝛc. Vale. NB. Hierauff wolle jedermann merckē/ nem- Confirmirung meiner Apologiæ Chriſtianæ, Dem Hochweiſen Magiſtrat uͤber die Her- durch Peter Moritzen/ Gottes und der natur liebhabern/ und inſonderheit Myſtiſcher-[fremdsprachliches Material – Zeichen fehlt]- [fremdsprachliches Material – Zeichen fehlt]-[fremdsprachliches Material – Zeichen fehlt]-Sal Operarius in Halle/ der ſonſt von unwiſſenden ein unwiſſender heiſſet/ A. 1669. Jn dem gefaͤngniß/ darinnen man ſchelmen und diebe pflegt zu tracti- ren/ darfuͤr ſey Gott 1000. mahl gedancket. Ad Lectorem. Chriſtlicher lieber Leſer und Bruder; ich willNB. Gerhardus 25. Dom. Trin. fol. 5. 24. ſaget: Es Johann Gerhard in dem 6. theil deß 3. Act. Als Chriſtus in dem 22. Pſal. uͤber ſeine fein- gelehrten
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Th. IV. Sect. III. Num. XVI. Acta Peter Moritzens zu Halle.
gegeben hat dem/ der es beſitzet/ nehmen/ das
doch in alle ewigkeit nicht geſchehen kan noch
ſoll. NB. Die einander folgen/ die moͤgen es
auch einander dancken/ ꝛc. Vale.
NB. Hierauff wolle jedermann merckē/ nem-
lich auff das/ daß man uͤber Gottes deß H. Gei-
ſtes dinge/ als die ſeele und den Chriſtlichen
Glauben herrſchen will (der doch Chriſtus ſelbeꝛ
iſt) und ſeine nachfolger mit menſchlichen/
fleiſchlichen und weltlichen urtheilen richten/
welches die groͤſte ſuͤnde iſt/ die man thun mag
auff dieſer welt. Nun will man doch damit das
recht fuͤr Gott und der welt erhalten/ und ver-
meynen/ man thue Gott einen ſonderbaren wol-
gefallen darmit/ ꝛc. Und darneben/ es moͤchte
dem groſſen namen/ und der welt-ehre etwas
abgehen/ da doch Chriſtus ſagt: Mein reich iſt
nicht von dieſer welt/ welches ſich nit mit dem
leiblichen und fleiſchlichen ſchwerd verfechten
laͤſſet/ ſondern darzu gehoͤret das Geiſtliche und
Goͤttliche ſchwerd/ das iſt der Geiſt Gottes/ der
harniſch und ſchild/ damit man fechten muß
gegen den teuffel/ welt/ und unſer eigen fleiſch
und blut/ ꝛc. und den ſieg erhalten/ damit wir in
dieſer zeit recht kaͤmpffen/ daß der kampff zur
ſeligkeit/ und nicht zur verdammniß gereiche ꝛc.
NB. Wann es aber hauß/ hof/ acker und wieſen/
oder andere zeitliche dinge waͤren/ ſo moͤchts
noch hingehen/ daß man mit gleichen urtheilen
die ſache richte/ ꝛc. Aber wir erkennen/ daß uͤber
die jenigen/ die urſacher ſind/ und die die ſache
vollfuͤhren und außuͤben/ nach dem fleiſchlichen
urtheilen uͤber Gottes Geiſtlichen ſachen/ die
werden mit dem urtheil deß zweyſchneidigen
ſchwerds gerichtet werdē/ das erſchroͤcklich ſeyn
wird/ damit das gute zum guten/ das boͤſe zum
boͤſen geſchieden werde/ nemlich zur rechten und
lincken. NB. Es iſt mit dem weltlichen urthei-
len alſo bewand/ zumahl in Chriſtlichen Glau-
bens-ſachen/ damit man will die haͤnde waſchen
mit Pilato/ Pilatus wuſch ſeine mit waſſer/
jetziger zeit wollen ſie ſolche mit den fleiſchlichen
und weltlichen urtheilen waſchen/ dardurch
man will unſchuldig ſeyn fuͤr Gott und der welt;
Ja weit gefehlet? Aber man hoͤre doch ein ge-
ring exempel: Jch haͤtte ein ſchwerd in meiner
gewalt/ damit wolte ich einen verletzē/ und doch
ſo ſcheuete ich mich von wegen der unſchuld/ es
moͤchte gemercket werden/ daß ich nicht recht
dran thaͤte/ ſo gaͤbe ich es einem andern/ der ſolte
es thun/ wie und auf was gelegenheit er es thun
koͤnte; nun/ der thaͤte es alſo/ wie gemeldet. Nun
frage man/ welcher ohne ſchuld ſeye? oder/ wer
unrecht ſeye? wir erkennen/ alle beyde muͤſſen die
ſchuld tragen. Waͤre der urſacher nicht/ ſo waͤre
auch der vollbringer nicht/ damit hoͤret man dz
hierinnen keiner keine entſchuldigung habe/ we-
der fuͤr GOtt/ noch rechtſchaffenen Chriſten.
Daß man ſich nun will mit dem urthei-
len entſchuldigen/ und unſchuldig ſeyn;
mit dem/ daß man ſagt/ das urtheil habe es
anderſt nicht mit ſich bracht; wir koͤnnen
nichts darfuͤr/ wir muͤſſen thun/ was das urtheil
in ſich haͤlt/ ꝛc. Jſt das nicht ſchroͤcklich und er-
baͤrmlich von denen/ die Chriſten ſeyn wollen/
zu hoͤren? da doch allen ihr eigen gewiſſen muß
ſagen/ daß es nicht recht iſt fuͤr Gott/ und allen
Heiligen im himmel und auff erden; Aber Gal-
lion zu Corintho hat unrecht gethan/ daß er uͤber
S. Paulum nicht hat wollen richter ſeyn/ und
ihn nach der welt richten/ und dargegen die/
welche Stephanum verurtheilten und richtetē
fleiſchlich und weltlich/ die haben nicht unrecht
gethan/ ſondern ſie haben ihn nach dem urtheil
gerichtet. NB. Das moͤchte man ja wol bey zeit
beſſer betrachten/ auff daß nicht dermahleins
ein ewiges und ſchroͤckliches urtheil vom allge-
waltigen Gott und Richter gefaͤllet werden
moͤchte/ ꝛc. Vale. Gott gebe es zu erkennen.
Confirmirung meiner Apologiæ Chriſtianæ,
oder Chriſtliches Bedencken.
Dem Hochweiſen Magiſtrat uͤber die Her-
ren Geiſtliche zugeſchrieben und uͤbergeben; und
ſolches iſt auß Joh. Riſtens/ Joh. Gerharden/
Joh. Arnden/ Henrich Muͤllern zu Roſtock/
Luthero und Biblia ihr eigentliches zuſammen
getragen/ GOtt zu Ehren/ und dem naͤchſten
zu nutz/ wie auch dem ſatan zu trotz/
durch Peter Moritzen/ Gottes
und der natur liebhabern/ und
inſonderheit Myſtiſcher-_ -
_ -_ -Sal Operarius in Halle/
der ſonſt von unwiſſenden ein
unwiſſender heiſſet/ A. 1669.
Jn dem gefaͤngniß/ darinnen man
ſchelmen und diebe pflegt zu tracti-
ren/ darfuͤr ſey Gott 1000. mahl
gedancket.
Ad Lectorem.
Chriſtlicher lieber Leſer und Bruder; ich will
dir allhier ſo viel anzeigen/ als unterſchiedlicher
und Chriſtlicher maͤnner zeugniß von der rechten
warheit in Chriſtlichen Glaubensſachen/ ꝛc. und
doch erfahren und vernehmen/ ob ſolche auch
Quacker/ Kaͤtzer/ Schwaͤrmer/ Weigelianer/
Roſencreutzer/ Enthuſiaſten/ Widert auffer/ ꝛc.
ſeynd. Nun ſolle das ein gewiſſes und unfehl-
bares ſignum ſeyn und bleiben/ ſo lange als die
maul-heuchel welt-und geld-Chriſten alſo blei-
ben/ wie ſie anjetzo in der proba beſtanden ſind;
darauß jedermann erſehen ſoll/ daß der rechte
und warhafftige Antichriſt uͤberall iſt in der
welt/ und nicht zu Rom allein particulariter,
ſondern univerſaliter, d. i. in der gantzen welt/
und am ſtaͤrckſten unter denen/ die gantz vermei-
nen/ ſie ſitzen Gott in dem ſchoſe/ es koͤnte ihnen
nichts fehlen/ ſie moͤchten nach Chriſti edlen Le-
ben und Willen leben oder nicht; ſo ſind ſie doch
gute Chriſten/ und Gott wolgefaͤllige Kinder
deß allerhoͤchſten Gottes. Ja è contra.
NB.
So ſich
die ver-
meinten
geiſt-und
weltliche
Chriſten
werden
wider das
hier ſetzē/
ſo iſt|es
gewiß ein
wahres
zeichen/
daß ſie der
Antichriſt
ſind.
Gerhardus 25. Dom. Trin. fol. 5. 24. ſaget: Es
ſind nunmehr kommen die greuliche zeiten/ von
welchen S. Paulus 2. Timoth. 3. geweiſſaget:
Die liebe iſt erkaltet/ die ungerechtigkeit hat
uͤberhand genommen/ Matth. 5. v. 4. wie dann
hiervon eine alte Prophecey vorhanden/ Reve-
lato Antichriſto homines erunt carnales. Wer
nicht mit mir iſt/ ſpricht Chriſtus/ der iſt wider
mich/ Luc. 11. v. 23. darauff folget/ wer Chriſti
edles Leben nicht will an ſich nehmen/ der eben
ſo Antichriſtiſch ſey als der ſeine Goͤttliche Lehre
verlaͤugnet und verfaͤlſchet. Davon kan noch
weiter an gemeldtem ort geleſen werden.
Johann Gerhard in dem 6. theil deß 3. Act.
vom Leiden Chriſti uͤber den Paſſions-
text; der anfang der erklaͤrung daruͤber/
ſo ſaget er allda:
Als Chriſtus in dem 22. Pſal. uͤber ſeine fein-
de und verfolger/ die Hohenprieſter/ Schrifft-
gelehrten
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