Arnold, Gottfried: Unpartheyische Kirchen- und Ketzer-Historie. Bd. 2 (T. 3/4). Frankfurt (Main), 1700.Th. IV. Sect. III. Num. XVI. Acta Peter Moritzens zu Halle. [Spaltenumbruch]
erkennen lassen wolle/ E E. Rath empfinde miß-fällig/ daß er die gelindigkeit mißbrauche/ solle sich dahero hüten/ daß man nicht härter mit ih- me/ wie biß anhero geschehen/ procedire. Ille, Das könte niemand anderst sagen/ als Jhm wird ferner remonstriret/ daß ihme gar Ille, Das solte in ewigkeit nicht geschehen. Er Joh. Zacharias Bieck/ NP. E. Fol. 77. Praesent. d. 16. Aug. An. 69.M. Andr. Chr. Schubarts antworts-schrei- ben auff Peter Moritzens zweyten und letzten beschluß seiner Apologiae Christianae. I. N. J. Wie und welcher gestalt Peter Moritzens also (1) Muthwilliger und vorsetzlicher weise Wider das (2) daß er durch ungegründete Wider das (3) daß er N. 8. kein schul-gelehr- Wider das (4) daß er den geistlichen seelen-Fol. 78. Wider das (7) daß er N. 24. das beicht geld/ Wider das (8) indem er/ wie bald dargethan Zum (2) greifft er boßhafftiger weise mein fleisches
Th. IV. Sect. III. Num. XVI. Acta Peter Moritzens zu Halle. [Spaltenumbruch]
erkennen laſſen wolle/ E E. Rath empfinde miß-faͤllig/ daß er die gelindigkeit mißbrauche/ ſolle ſich dahero huͤten/ daß man nicht haͤrter mit ih- me/ wie biß anhero geſchehen/ procedire. Ille, Das koͤnte niemand anderſt ſagen/ als Jhm wird ferner remonſtriret/ daß ihme gar Ille, Das ſolte in ewigkeit nicht geſchehen. Er Joh. Zacharias Bieck/ NP. E. Fol. 77. Præſent. d. 16. Aug. An. 69.M. Andr. Chr. Schubarts antworts-ſchrei- ben auff Peter Moritzens zweyten und letzten beſchluß ſeiner Apologiæ Chriſtianæ. I. N. J. Wie und welcher geſtalt Peter Moritzens alſo (1) Muthwilliger und vorſetzlicher weiſe Wider das (2) daß er durch ungegruͤndete Wider das (3) daß er N. 8. kein ſchul-gelehr- Wider das (4) daß er den geiſtlichen ſeelen-Fol. 78. Wider das (7) daß er N. 24. das beicht geld/ Wider das (8) indem er/ wie bald dargethan Zum (2) greifft er boßhafftiger weiſe mein fleiſches
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Th. IV. Sect. III. Num. XVI. Acta Peter Moritzens zu Halle.
erkennen laſſen wolle/ E E. Rath empfinde miß-
faͤllig/ daß er die gelindigkeit mißbrauche/ ſolle
ſich dahero huͤten/ daß man nicht haͤrter mit ih-
me/ wie biß anhero geſchehen/ procedire.
Ille, Das koͤnte niemand anderſt ſagen/ als
daß unchriſtlich mit ihme umgegangen wuͤrde/
die Geiſtlichen muͤſten in ihren unthaten recht
haben/ er aber unſchuldig leyden.
Jhm wird ferner remonſtriret/ daß ihme gar
nicht unguͤtlich/ viel weniger unrecht geſchehe/
ſolte ſich dahero bequemen/ und dem urtheil ein
gnuͤge leiſten.
Ille, Das ſolte in ewigkeit nicht geſchehen. Er
wird hierauff wieder in die gehorſams-ſtube ge-
bracht.
Joh. Zacharias Bieck/ NP.
E.
M. Andr. Chr. Schubarts antworts-ſchrei-
ben auff Peter Moritzens zweyten und
letzten beſchluß ſeiner Apologiæ
Chriſtianæ.
I. N. J.
Wie und welcher geſtalt Peter Moritzens alſo
genandte brevi Apologia eiligſt examiniret/ und
was in derſelbigen fuͤr greuliche ſchwaͤrmereyen/
verkehrungen und eygene gloſſirungen der
ſchrifft/ ungereimte und verfaͤngliche reden/
wie nicht weniger grauſame/ ſchreckliche bezuͤch-
tigungen/ laͤſterung- und verleumdungen ſo
wohl des hieſigen Miniſterii insgemein/ als in-
ſonderheit meiner perſon und ampts angemer-
cket worden/ beſagen die Acten ſub lit. B. & C.
Den 14. Junii uͤbergab er bey publicirung des
eingeholten urthels eine neue gifftige ſcartecke/
die er alſo inſcribiret hat: zweyter und letzter be-
ſchluß meiner Apologia Chriſtiana. Nun will
ich allhier nicht anfuͤhren die vielen groben
ſchnitzer/ ſo in dieſer unchriſtlichen Apologie
eben wie in der vorigen zu befinden ſeynd/ ſinte-
mahl ein jeder/ der nur ein ſchul ſchreiber/ und
ein paar worte hat lernen zuſammen ſetzen/ die-
ſelben alſobald ſiehet/ kan aber gleichwol ampts
und gewiſſens wegen nicht unberichtet laſſen/
daß er darinnen
(1) Muthwilliger und vorſetzlicher weiſe
handelt wider die meiſten gebotte des allerhei-
ligſten geſetzes GOttes/ und zwar wider das (1)
daß er Num. 22. vorgiebet/ die einwohner dieſer
Stadt ſollen an ihme probiret werden. Jtem
N. 32. daß ihme GOtt mehr koͤſtlichere gaben
gegeben in der einfalt/ als den geiſtlichen allhier
im hoffarth und hochmuth.
Wider das (2) daß er durch ungegruͤndete
application und verkehrung der ſchrifft ſo offt
bey GOttes namen luͤget und truͤget/ N. 1. 3.
4. 5. 9. 10. 16. 23. 25. 27. 28. ꝛc. zugeſchweigen/
daß er Lutheri und Arnds ſchrifften/ die er aus
andern ausgeſchrieben/ und nicht geleſen/ viel
weniger verſtehen wollen/ wie nicht weniger die
Fuͤrſtl. Magdeburgiſ. Kirchen-Ordnung mani-
feſta crimina falſi addendo & detrahendo NB.
zu ſeinem boͤſen zweck mißbrauchet. Es koͤnte
ihme auch gar leicht mit ſeiner eigenen hand
dargethan werden/ daß er aberglaubiſche ſigna-
turas und ſchedulas ſchreibet/ die wider alle boͤſe
geiſter und zaubereyen dienlich ſeyn ſollen.
Wider das (3) daß er N. 8. kein ſchul-gelehr-
ter/ ſondern von GOtt und der Natur gelehrt/
N. 12. daß er am Johannis-Feſt in noͤthiger
arbeit geſtanden/ da er alſo in keine kirchen kom-
men/ daß er N. 22. den unmittelbahren und
Goͤttlichen beruff Jeremiæ auff ſich ziehet/ und
aus dem 26. cap. v. 15. ſaget: Warlich/ der
HErꝛ hat mich zu euch geſandt/ daß ich ſolches
alles fuͤr euern ohren reden ſoll/ und ſetzet N. 22.
darzu: was ich fuͤr euch geredet habe biß hieher.
Ja er prediget aus dem 6. cap. v. 8. Jerem. der
Stadt Halle buſſe ꝛc.
Wider das (4) daß er den geiſtlichen ſeelen-
vaͤttern ſich ſo hefftig widerſetzet/ und ſie zum
aͤrgſten verunehret/ N. 7. u. f.
Fol. 78.
Wider das (7) daß er N. 24. das beicht geld/
welches wohlthaͤtige Chriſten nicht nur hier zu
Halle/ ſondern faſt in den meiſten Evangeliſ.
kirchen aus gutem und freyem willen den predi-
gern von undencklichen jahren her gereichet und
reichen/ ſo hefftig wiederum verlaͤſtert/ und
waͤnns bey ihm ſtuͤnde/ gaͤntzlich abſchnitte/
da es doch von niemand gefodert/ und ohne
daſſelbige manche perſon alle wochen/ ohne
ruhm zu melden/ auch von mir abſolviret/ und
demſelbigen durchaus keine krafft zugeſchrieben
wird/ als wann dardurch die vergebung der ſuͤn-
den verkaufft geſchehen kan/ ſondern es wird
von frommen Chriſten freywillig in acht ge-
nommen/ allein zu einer aͤuſſerlichen anzeigung
ihres verſprochenen neuen gehorſams und
danckbaren gemuͤths gegen den ſeel-ſorger/
nach der ermahnung des Apoſtels Pauli zun
Gal. am 6. cap. Der unterrichtet wird mit dem
worte/ der theile mit allerley gutes dem/ der
ihn unterrichtet.
Wider das (8) indem er/ wie bald dargethan
werden ſoll/ zum oͤfftern wider die lautere wahr-
heit redet; indem er das ſaͤmtliche predigampt
allhier zum allerhefftigſten verlaͤſtert/ und deſſen
beſchuldiget N. 30. & 31. was doch GOTT
und unſer gewiſſen anderſt weiß. Hat demnach
hohe urſachen/ GOtt bey zeiten zu bitten/ daß
er ihme dieſe groſſe und ſchwere ſuͤnde verzeyhe/
wann ihn nicht die ſtraffe treffen ſoll/ die er
N. 14. ſelbſten angefuͤhret.
Zum (2) greifft er boßhafftiger weiſe mein
hoͤchſtnoͤthiges wohlgemeintes ſtraff-ampt an/
und verkehret mir die worte/ die ich offentlich
vor GOtt und viel hundert zuhoͤrern an der hei-
ligen ſtaͤtte des HErrn geredet/ da er doch ſie
nicht ſelbſten gehoͤret/ ſondern aus einiger ad-
hærenten verlaͤumderiſchem munde/ die/ GOtt
ſey es geklaget! in der kirchen nur auff den pre-
diger halten/ und es ihme zu ohren gebracht ha-
ben. Was der Apoſtel Paulus in der 1. Cor. 2.
ſchreibet: Wir reden nicht/ als wolten wir den
menſchen gefallen/ ſondern GOTT/ der unſer
hertz pruͤffet/ deñ wir nie mit ſchmeichel-worten
ſeynd umgegangen/ wie ihr wiſſet/ noch dem
geitze geſtellet/ GOtt iſt deſſen Zeuge/ haben
auch nicht ehre geſuchet von den leuten/ weder
von euch/ noch von andern; habe ich mir in
meinem ampte durch die gnade Gottes und bey-
ſtand feſtiglich fuͤrgeſetzet/ und nicht allein die/
die ſuͤndigen/ fuͤr allen zu ſtraffen/ auff daß ſich
die andern fuͤrchten/ 1. Tim. 5. ſondern auch
acht zu haben auff die anvertraute gantze heerde/
Actor. 20. dieſelbe zu ermahnen durch die heil-
ſame lehre/ und zu ſtraffen die widerſpenſtigen/
Tit. 1. und wann dieſes letztere nicht geſchehen
ſolte/ ſo wuͤrde Chriſtus in den tagen ſeines
fleiſches
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