Spener, Philipp Jakob: Leichenpredigt auf den kurfürstlich-brandenburgischen Kammergerichtsadvokaten und Berliner Bürgermeister Martin Friedrich Elerdt (1644–1693). Frankfurt (Main), 1696.
2. Hingegen wird von dem nutzen des guten rahts gemeldet : Wo aber viel rechte und jetztbeschriebene rathgeber seynd/ da heißt
2. Hingegen wird von dem nutzen des guten rahts gemeldet : Wo aber viel rechte und jetztbeschriebene rathgeber seynd/ da heißt <TEI> <text> <body> <div type="preface" n="1"> <p><pb facs="#f0003" n="155"/><lb/> wo das haupt in vermessenheit ihn hinfuͤhret/ so trifft der schade einen<lb/> wie den andern. Es gehet das volck unter/ es wird entweder den<lb/> feinden zu raub/ oder es erheben sich empoͤrungen/ oder kommet sonsten<lb/> ein ungluͤck uͤber das andere/ daß es zu grunde gehet.</p><lb/> <p>2. Hingegen wird von dem nutzen des guten rahts gemeldet :<lb/><hi rendition="#fr">Wo viel rahtgeber sind/ da gehet es wohl zu.</hi> Wo viel<lb/> rahtgeber sind/ wo so wol die Regenten selbs wohl rahten koͤnnen/<lb/> als auch der raͤhte/ nach der groͤsse der lande/ oder menge der ge-<lb/> schaͤfften/ gnug vorhanden sind <hi rendition="#fr">:</hi> aber die nicht <hi rendition="#fr">raͤhte oder rahtge-<lb/> ber</hi> heissen/ sondern was sie heissen/ auch in der that sind/ das ist/ klu-<lb/> ge verstaͤndige leute/ die das gemeine wesen gleich anfangs durch gute<lb/> gesetz und ordnungen in gute verfassung bringen/ auch an denselben nach<lb/> bewandnuͤß und aͤnderung der zeiten/ bessern/ die nachmahl solche ver-<lb/> fassungen/ da sie gut sind/ erhalten/ uͤber die gesetze/ gerechtigkeit<lb/> und zucht halten; nichts anfangen oder vornehmen ohne fleissige<lb/> untersuchung/ was recht oder nicht recht/ dem gemeinen wesen heil-<lb/> sam oder schaͤdlich seye/ und allemahl bedencken/ wie viel schaden sie<lb/> ihrer vielen thun/ wo sie in ihren rahtschlaͤgen <choice><sic>anß</sic><corr>auß</corr></choice> ihrer schuld feh-<lb/> len : Auff alles acht geben/ was vor gefahr von allerley ungluͤck ei-<lb/> nem gemeinen wesen trohe/ auch wol von fernem/ damit sie bey zeiten<lb/> vorbeugen/ und wie dorten Christus in der gleichnuͤß sagt/ Luc. 14/<lb/> 31. 32 dem feind/ dem sie zu widerstehen nicht maͤchtig genug sind/ bey<lb/> zeiten <hi rendition="#fr">entgegen schicken/ und friede bitten</hi>/ oder demselben weh-<lb/> ren/ daß er auffs wenigste nicht so viel schade. Die auff diese weise<lb/> sich anschicken/ (dahero sie auch leute seyn muͤssen/ die sich nicht<lb/> durch einige affecten verfuͤhren lassen/ noch auff eigenen nutzen sehen/<lb/> sondern in allen ihren rahtschlaͤgen allein GOttes ehre und die ge-<lb/> meine wohlfahrt zum zweck und zugleich zur regel setzen/) die heissen<lb/> rechte Rathgeber/ dero menge/ wo sie auch zu einem zweck treulich<lb/> zusammen halten/ einem gemeinen wesen viel nutzen kan. Dann<lb/> sonsten/ wo die raͤhte anders gesinnet/ vermessene/ eigennuͤtzige/ ei-<lb/> gensinnige/ und an statt der klugkeit nur arglistige leute sind/ auch<lb/> untereinander selbst nicht einig/ da ist die menge der rahtgeber nur<lb/> desto schaͤdlicher; gleich wie wann an einem wagen viel pferde gespan-<lb/> net waͤren/ die nicht gleich mit einander/ sondern jene zur rechten/ diese zur<lb/> lincken/ da und dort hin zoͤgen/ der wagen mehr zerrissen/ als recht<lb/> fortgebracht wuͤrde werden.V</p><lb/> <p>Wo aber viel rechte und jetztbeschriebene rathgeber seynd/ da heißt<lb/><lb/> </p> </div> </body> </text> </TEI> [155/0003]
wo das haupt in vermessenheit ihn hinfuͤhret/ so trifft der schade einen
wie den andern. Es gehet das volck unter/ es wird entweder den
feinden zu raub/ oder es erheben sich empoͤrungen/ oder kommet sonsten
ein ungluͤck uͤber das andere/ daß es zu grunde gehet.
2. Hingegen wird von dem nutzen des guten rahts gemeldet :
Wo viel rahtgeber sind/ da gehet es wohl zu. Wo viel
rahtgeber sind/ wo so wol die Regenten selbs wohl rahten koͤnnen/
als auch der raͤhte/ nach der groͤsse der lande/ oder menge der ge-
schaͤfften/ gnug vorhanden sind : aber die nicht raͤhte oder rahtge-
ber heissen/ sondern was sie heissen/ auch in der that sind/ das ist/ klu-
ge verstaͤndige leute/ die das gemeine wesen gleich anfangs durch gute
gesetz und ordnungen in gute verfassung bringen/ auch an denselben nach
bewandnuͤß und aͤnderung der zeiten/ bessern/ die nachmahl solche ver-
fassungen/ da sie gut sind/ erhalten/ uͤber die gesetze/ gerechtigkeit
und zucht halten; nichts anfangen oder vornehmen ohne fleissige
untersuchung/ was recht oder nicht recht/ dem gemeinen wesen heil-
sam oder schaͤdlich seye/ und allemahl bedencken/ wie viel schaden sie
ihrer vielen thun/ wo sie in ihren rahtschlaͤgen auß ihrer schuld feh-
len : Auff alles acht geben/ was vor gefahr von allerley ungluͤck ei-
nem gemeinen wesen trohe/ auch wol von fernem/ damit sie bey zeiten
vorbeugen/ und wie dorten Christus in der gleichnuͤß sagt/ Luc. 14/
31. 32 dem feind/ dem sie zu widerstehen nicht maͤchtig genug sind/ bey
zeiten entgegen schicken/ und friede bitten/ oder demselben weh-
ren/ daß er auffs wenigste nicht so viel schade. Die auff diese weise
sich anschicken/ (dahero sie auch leute seyn muͤssen/ die sich nicht
durch einige affecten verfuͤhren lassen/ noch auff eigenen nutzen sehen/
sondern in allen ihren rahtschlaͤgen allein GOttes ehre und die ge-
meine wohlfahrt zum zweck und zugleich zur regel setzen/) die heissen
rechte Rathgeber/ dero menge/ wo sie auch zu einem zweck treulich
zusammen halten/ einem gemeinen wesen viel nutzen kan. Dann
sonsten/ wo die raͤhte anders gesinnet/ vermessene/ eigennuͤtzige/ ei-
gensinnige/ und an statt der klugkeit nur arglistige leute sind/ auch
untereinander selbst nicht einig/ da ist die menge der rahtgeber nur
desto schaͤdlicher; gleich wie wann an einem wagen viel pferde gespan-
net waͤren/ die nicht gleich mit einander/ sondern jene zur rechten/ diese zur
lincken/ da und dort hin zoͤgen/ der wagen mehr zerrissen/ als recht
fortgebracht wuͤrde werden.V
Wo aber viel rechte und jetztbeschriebene rathgeber seynd/ da heißt
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