Spener, Philipp Jakob: Leichenpredigt auf den kurfürstlich-brandenburgischen Kammergerichtsadvokaten und Berliner Bürgermeister Martin Friedrich Elerdt (1644–1693). Frankfurt (Main), 1696.So bestehet nun 1. solcher seligen friede und ruhe darinnen/ daß So bestehet nun 1. solcher seligen friede und ruhe darinnen/ daß <TEI> <text> <body> <div type="fsSermon" n="1"> <div type="fsExordium" n="2"> <div n="3"> <pb facs="#f0020" n="172"/><lb/> <p>So bestehet nun 1. solcher seligen friede und ruhe darinnen/ daß<lb/> sie nun von ihren suͤnden/ außgestandenen arbeiten und leiden ruhen <hi rendition="#fr">:</hi> daß<lb/> sie nemlich derselben nichts mehr betreffen kan. Wie es auch heisset von<lb/> den todten die in dem Herrn sterben/ Off. Joh. 14/ 13. <hi rendition="#fr">Schreibe/ se-<lb/> lig sind die todten/ die in dem Herren sterben/ von nun an/ ja<lb/> der geist spricht/ daß sie ruhen von ihrer arbeit</hi>/ (also bestehet ihre<lb/> seligkeit in dieser ruhe.) <hi rendition="#fr">dann ihre werck folgen ihnen nach</hi>. Sie ruhen<lb/> erstlich <hi rendition="#fr">von ihren suͤnden</hi>. Es ist die suͤnde <hi rendition="#fr">ein unruhiges uͤbel</hi>/ wie<lb/> dorten die zunge (die nemlich sich von der suͤnde regieren laͤßt/) genennet wird/<lb/> Jac. 3/ 8. <hi rendition="#fr">das unruhige uͤbel vol toͤdtlicher Gifft</hi>. Wie dann jede suͤn-<lb/> de geitz und ehrgeitz/ ungerechtigkeit/ rachgier/ wollust sucht/ durch ihre/ be-<lb/> gierden/ unordentliches verlangen nach diesem und jenem/ was einem nicht zu-<lb/> kommet/ haß/ zorn/ uͤppige freude/ traurigkeit/ sorge/ furcht<note xml:id="a89" n="89" type="editorial" next="#e89"/>/ und dergleichen affe-<lb/> cten/ die seele dermassen verunruhigen/ daß auch die vernunfft solche unruhe<lb/> begreifft/ und wir deßwegen auch bey Heidnischen Scribenten finden/ wie<lb/> sie erkant/ daß bey allen/ so den lastern nach hangen/ lauter unruhe seye/ die<lb/> ruhe aber des gemuͤhts sich nur bey der tugend finden koͤnne. Wie sie<lb/> aber selbs die tugend nach ihrem innersten nicht verstunden/ so war auch<lb/> die ruhe/ die sie darinnen meineten zu finden/ sehr unvollkommen; Dann<lb/> es herschete doch noch allezeit auffs wenigste die eigne liebe in den seelen/<lb/> die auch in sich eine unruhe ist/ ob wol dero groͤbern außbruͤchen durch je-<lb/> ne tugenden gewehret wuͤrde. Wie also diese unruhe der suͤnden bey den<lb/> unwiedergebornen<note xml:id="a90" n="90" type="editorial" next="#e90"/> sehr starck ist; um dero willen es auch heisset/ zu ende<lb/> des capitels/ daraus unser text genommen ist/ v. 21. <hi rendition="#fr">Die gottlose ha-<lb/> ben nicht friede/ spricht mein Gott</hi>; so auch vorhin/ c. 48/ 22. be-<lb/> zeuget worden; so muͤssen doch auch die widergebohrne bekennen/ ob sie wol<lb/> zu einiger ruhe in Gott kommen/ als viel sie nemlich ihr fleisch gezaͤhmet und ge-<lb/> creutziget haben/ daß dannoch der streit <hi rendition="#fr">des fleisches wieder den geist</hi><lb/> Gal. 5/ 17. und in summa/ was noch von fleisch bey ihnen uͤbrig ist/ ihnen wi-<lb/> der ihren willen manche unruhe verursache. Aber da kommen sie recht zur ruhe<lb/> nach dem abschied/ weil alsdann die suͤnde selbs mit ihrer gantzen wurtzel/<lb/> und also alle ursach der unruhe/ von ihnen genommen ist/ also daß die seele in<lb/> eine voͤllige ruhe kommet/ weil ihr wille so gar von dem goͤttlichen willen ver-<lb/> schlungen wird/ daß sie nichts anders mehr wollen oder wollen koͤnnen/<lb/> als was Gott will; wie dann nun in Gott eine ewige ruhe ist/ die nicht<lb/> verunruhiget werden kan/ so ist ihre seele auch deswegen in einer vollkom-<lb/> menen und unzerstoͤhrlichen ruhe. Sie ruhen auch <hi rendition="#fr">von ihrer arbeit</hi>.<note xml:id="a91" n="91" type="editorial" next="#e91"/><lb/> Vor dem fall<note xml:id="a92" n="92" type="editorial" next="#e92"/> solte zwar der mensch nicht in muͤssiggang sein leben zubrin-<lb/> gen/ sondern in seiner seele staͤts beschaͤfftiget seyn/ mit der betrachtung<lb/> und lobe Gottes/ der leib solte auch seine uͤbung haben in bauung der er-<lb/><lb/> </p> </div> </div> </div> </body> </text> </TEI> [172/0020]
So bestehet nun 1. solcher seligen friede und ruhe darinnen/ daß
sie nun von ihren suͤnden/ außgestandenen arbeiten und leiden ruhen : daß
sie nemlich derselben nichts mehr betreffen kan. Wie es auch heisset von
den todten die in dem Herrn sterben/ Off. Joh. 14/ 13. Schreibe/ se-
lig sind die todten/ die in dem Herren sterben/ von nun an/ ja
der geist spricht/ daß sie ruhen von ihrer arbeit/ (also bestehet ihre
seligkeit in dieser ruhe.) dann ihre werck folgen ihnen nach. Sie ruhen
erstlich von ihren suͤnden. Es ist die suͤnde ein unruhiges uͤbel/ wie
dorten die zunge (die nemlich sich von der suͤnde regieren laͤßt/) genennet wird/
Jac. 3/ 8. das unruhige uͤbel vol toͤdtlicher Gifft. Wie dann jede suͤn-
de geitz und ehrgeitz/ ungerechtigkeit/ rachgier/ wollust sucht/ durch ihre/ be-
gierden/ unordentliches verlangen nach diesem und jenem/ was einem nicht zu-
kommet/ haß/ zorn/ uͤppige freude/ traurigkeit/ sorge/ furcht/ und dergleichen affe-
cten/ die seele dermassen verunruhigen/ daß auch die vernunfft solche unruhe
begreifft/ und wir deßwegen auch bey Heidnischen Scribenten finden/ wie
sie erkant/ daß bey allen/ so den lastern nach hangen/ lauter unruhe seye/ die
ruhe aber des gemuͤhts sich nur bey der tugend finden koͤnne. Wie sie
aber selbs die tugend nach ihrem innersten nicht verstunden/ so war auch
die ruhe/ die sie darinnen meineten zu finden/ sehr unvollkommen; Dann
es herschete doch noch allezeit auffs wenigste die eigne liebe in den seelen/
die auch in sich eine unruhe ist/ ob wol dero groͤbern außbruͤchen durch je-
ne tugenden gewehret wuͤrde. Wie also diese unruhe der suͤnden bey den
unwiedergebornen sehr starck ist; um dero willen es auch heisset/ zu ende
des capitels/ daraus unser text genommen ist/ v. 21. Die gottlose ha-
ben nicht friede/ spricht mein Gott; so auch vorhin/ c. 48/ 22. be-
zeuget worden; so muͤssen doch auch die widergebohrne bekennen/ ob sie wol
zu einiger ruhe in Gott kommen/ als viel sie nemlich ihr fleisch gezaͤhmet und ge-
creutziget haben/ daß dannoch der streit des fleisches wieder den geist
Gal. 5/ 17. und in summa/ was noch von fleisch bey ihnen uͤbrig ist/ ihnen wi-
der ihren willen manche unruhe verursache. Aber da kommen sie recht zur ruhe
nach dem abschied/ weil alsdann die suͤnde selbs mit ihrer gantzen wurtzel/
und also alle ursach der unruhe/ von ihnen genommen ist/ also daß die seele in
eine voͤllige ruhe kommet/ weil ihr wille so gar von dem goͤttlichen willen ver-
schlungen wird/ daß sie nichts anders mehr wollen oder wollen koͤnnen/
als was Gott will; wie dann nun in Gott eine ewige ruhe ist/ die nicht
verunruhiget werden kan/ so ist ihre seele auch deswegen in einer vollkom-
menen und unzerstoͤhrlichen ruhe. Sie ruhen auch von ihrer arbeit.
Vor dem fall solte zwar der mensch nicht in muͤssiggang sein leben zubrin-
gen/ sondern in seiner seele staͤts beschaͤfftiget seyn/ mit der betrachtung
und lobe Gottes/ der leib solte auch seine uͤbung haben in bauung der er-
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Zitationshilfe: | Spener, Philipp Jakob: Leichenpredigt auf den kurfürstlich-brandenburgischen Kammergerichtsadvokaten und Berliner Bürgermeister Martin Friedrich Elerdt (1644–1693). Frankfurt (Main), 1696, S. 172. In: Deutsches Textarchiv <https://www.deutschestextarchiv.de/3490624_6/20>, abgerufen am 16.07.2024. |