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Metadaten

Texttitel (Kurzbezeichnung)Hugo von Konstanz: Predigten
Textkürzel in ReM (und in der Mittelhochdeutschen Grammatik)HugovKonstanz
Textkürzel im Mittelhochdeutschen WörterbuchPrHvKonst
Textsorte, spezifischReligion
TextsortePredigt
Textart (P = Prosatext, U = Urkunde, V = Verstext)P
Primäre Referenz (Edition, Handschrift)Handschrift
Sekundäre Referenz (Edition, Handschrift)Edition
AufbewahrungsortKarlsruhe, Landesbibl.
SignaturCod. St. Georgen 31
Link zum Handschriftencensushttp://www.handschriftencensus.de/2643
Überlieferungstyp (Handschrift, Rolle, Inschrift)Handschrift
Blattangabe133r-177r
Ausschnitt-
Sprachstufe (in ReM steht “mhd”)mhd
sprachlicher Großraum, weit (oberdeutsch, mitteldeutsch, niederdeutsch)oberdeutsch
sprachlicher Großraum, enger (z.B. ostoberdeutsch, westmitteldeutsch)westoberdeutsch
Sprachlandschaft/Dialekt (z.B. nordbairisch, schwäbisch, hessisch)alemannisch
Lokalisierung/Schreibort-
Zeit (Jahrhundert(hälfte)) (z.B. 12,2 = 12. Jh., 2. Hälfte)14,1
Bemerkungen zum Überlieferungsträger-
Zeit (genauere Datierung)-
Lokalisierung (Entstehungsort) des Textes-
Autor des TextesHugo von Konstanz
Sprache des Autors-
Übersetzungsvorlage-
Edition (Standardedition, auf die sich ggf. die primäre oder sekundäre Referenz bezieht)Alfred Holder, Zwei Predigten des Lesemeisters Hugo von Constanz, in: Zeitschrift für deutsche Philologie 9 (1878), S. 29-43
Korpuszugehörigkeit (ReM I, ReM II, MiGraKo)ReM II
Bemerkungen zur Texterfassung/TranskriptionGroßbuchstabe fett gedruckt *(X*). Großbuchstabe zweizeilig *{X*}. ᵽ: der waagerechte Strich hier nicht durch die Unterlänge, sondern über dem Buchstaben als Kürzung für {pre}, z.B. ᵽdige = predige. \&1 Zeichen für Kürzung von lat. {-is} an der Oberlänge von {b} in Form einerTilde ~, z.B. vob\&1 = vobis.
Bemerkungen zur Annotation-
Digitalisierung von: Name(n) (Arbeitsstelle)Elfriede Döring (Bonn)
Kollationierung von: Name(n) (Arbeitsstelle)Lars Eschke (Bonn)
Präeditiert durch: Name(n) (Arbeitsstelle)Lars Eschke (Bonn)
Annotierung von: Name(n) (Arbeitsstelle)Lars Eschke (Bonn)
Abschlusskorrektur durch: Name(n) (Arbeitsstelle)Die Korrektur ist noch nicht erfolgt.

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Diſe ᵽdie tet vͥns Brvdˢ
hvͦgo dˢ leſemaiſtˢ von Conſtence
von dem lieben vn̄
dem gvten ſant Johannes
ewangeliſte.
Ecce ewangelizo uob① gaudiū
magnū . Donv got
ellv dinch geſchvͦf. do geſchvͦf er
ain iechlich dinch alſo. dc ez frvht
brehti nach ſinē geſlehte. vn̄ da
von do wolte got menſche werden.
dc er vnſer menſlikvn natvre
zvge. ínſine gotlikvn natvre.
dc ſin menſlichv natvre frvht
brehti nah gotlikem geſlehte.
Daz erſte werk dc got ie gewrchte
nah gotlikem geſleht. dc wc
dc vnſe vroͮwe von himelrihmvͦter
wart vn̄ doh magit waz
wan ſi wc ganz vn̄lvter an rehter
Reínicheit vn̄ wc doh mvͦetˢ
Diz mvͦeſe aín gotlich werk ſin.
vn̄diz gotlich werk wart geẘrket
andē gebvrtlichē tage vnſers
herren. Zedē andern male do
wart vns der himel vf getan.
Ze dem driten male do wart ain
menſche gelat zeder himelſchv̄
wirtſchaft. Ze dem vierdē male
doſante dv kriſtenheit ain kleinode
von dē ertriche vf inden himel.
Ze .v. male do got diz kleinode
geſah. do ſant er aine krone
von dē himel her abe vf daz
ertriche. Dar vmbe hat nv dv
kriſtenheit ſant Stephans tach
geleit zvͦe diſem hohgezit. daz
hat ſi dar vmbe. dc vns allen
der himel wart vf getan mit
dˢ gebvrt vnſers hˢren. alſe ſant
ſtephan der himel wart vf getan.
do er ſtvͦnt inſiner martir.
An dem driten tage ſo begat mā
ſant Ioh̄s tach. wan in vnſer hˢre
ſelbe ladte mit ſinen brvͦedern ze
der himelſchvn wirtſchaft. vn̄
erſchein ime vor. in gotlichˢ vn̄
in menſliker natᵘe. do er dennoh
wc in totlikem bilde. vn̄ ſprach
zvͦe ime. Kvm her min lieber vn̄
min gemínnetˢ. wan ez iſt zit
dc dv wirtſchaft habeſt mit
mir. vn̄ mit dinen lieben
brvͦedern. Da von iſt ſin tach geleit
zvͦe dem gebvrtlichē tage
vnſers herren. wan wir ſien alle
gelat mit der gebvrt vnſers hˢren.
zeder himelſchvn wirtſchaft.
Andē vierdē tage. ſo begat
man der kindelin tage. die ir
blvͦt gvzzin vnſchvldechliche
fvr vnſern hˢren. Dc was dc kleinode
dc dv kriſtenheit ſante vō
dem ertriche vf indc himelrich
Diz kleinode betvtet vnſerv gvͦetī
werch die dv kriſtenheit ſendet
allv zit fvr den almehtigen got.
An dem fivnften tage ſo begat
man ſant Thomaſ tach dˢ die mͣrtir
vnſchvldechlike lait dvr den
namen vnſˢs hˢren. Dar vmbe
ſant im got ein krone von dē
himelrich her abe. Bi dirre krone
iſt betvtit der lon. den vns
got wil gen vmbe vnſerv gvͦetin
werk. vn̄ dar vmbe het mā
diz heiligen tach geleit zvͦe dem
gebvrtlikem tage vnſers herren.
wan allv vnſerv gvͦetin
werk frvhtber ſint wordē vō
dˢ gebvrt vnſers hˢren. Ecce
ewangelizo uob① gaudiū magn̄ .
Sehent alle her. ich predion iv
ain groze vroͮde dc vns geborn
iſt ain behalter indˢ ſtat davides.
Diſe ᵽedige tet der engel
den hirten die ir ſweige hvͦeton
vf dem velde in der naht
do got geborn wart. War vmbe
ᵽdigot dirre hoͮhe ᵽdier
diſv vroliken mer den hvͦtern
fvr alle andˢ lvte. Daz tet er dar
vmbe dc er vns da mitte lerti
dc wir alle hvͦeter ſvn ſin.
Wan ez iſt enhein menſche íme
ſie ain ſweige bevolhen. Dc ſint
die .v. ſinne der ez hvͦetin ſol.
Nv hat vns got ze hvͦetern geſezet
vber allv dinch dv vf dem
ertrike ſint dc wir hvͦeter ſvn
ſin dˢ dinge dv vndˢ vns ſint. vn̄
der dinge dv neben vns ſint v̄
dˢ dinge dv in vns sint. vn̄ der
dinge dv ob vns ſint. Wie ſvn wir
nv hvͦetin der dinge dv vndˢ vns
ſint. Daz lerte vns vnſer hˢre ſelbe
do er vf ertriche was. da mitte.
dc er lebte mit armvͦt vn̄ mit
virſmehde vn̄ mit grozē gebreſtin.
vn̄ dc er vnder ſine fvͦeze
trat alle creatvre. vn̄ alle ẘnne
dirre welte. die er doh wol mohte
han gehebit ane ſinen ſchadē.
Wan daz erz dar vmbe tet. dc er
vns ain bilder were. dc wir an
ime lernetin. dc wir virſmahē
kondin alle wolnvſt vn̄ ere dirre
welte. Nv ſprichet ain meiſter
dc zweiger hande bervͦervnge
ſie. Dv aíne dv vír wandelot ín
ſih dv dinch dv ſi bervͦrt. Dv ander
bervͦret vn̄ vír wandelot nvt ínſih
Dv erſte bervͦrde dv da ínſih virwādelot
dc iſt daz fvͦr. ſo dc daz holzbervͦert
ſo wirt dc holz vir wandelot
in dc fvr. Daz iſt. ſwel menſche ſin
hˢce vn̄ ſin gemvͦete an vpigv vn̄ an
irdenſchv dinch lat. alſo dc erz me
minnot denne got. ſo wirt er in
ſv vir wandelot. Dv ander bervͦrde
iſt alſo dc min hant bervͦrt
dc holz alde ein andˢ dinch ſo wirt
ain weders vir wandelot indaz
ander. Alſo ſvn wir ellv zirgancliken
dinch bervͦerin vn̄ niezin
alſo. dc vnſer minne nit inſv virwandelot
werde. Ze dem andˢn
male ſo ſvn wir hvͦetin der dinge
dv nebin vnſ ſint. dc iſt min brvͦder
vn̄ min ebin menſche. den ſol
ich minnechlich leren inder gemainde
vn̄ minneklich bereſpen
indˢ hainlichi. vn̄ minnechlike keſtigvnge
in dem capitel. Wandv
minne ſol gan von dem hˢcin in
dv wort. vn̄ von dem wort indie
hant. von dˢ hant indie rvͦete. von
dˢ rvͦete vf den rvggen. von dē ruggen
indc hˢce. Ze dem driten male
ſvn wir hvͦetin dˢ dinge dv ínvnſ
ſint. Daz iſt dc hˢce. wan ſant Bˢnhart
ſpⁱchet. menſche hvͦete dinez
hˢcin wan dar an lit allez din geiſlich
lebin. wan vnſer hˢce ſol alleine
bekvmbert ſin mit gote. alſo
daz wir ín minnon ſvn ob allen díngen
vn̄ fvr ellv dinch. vn̄ nach
íme ellv dinch. beſchaidenlich. abˢ
vnſer troſt ſol alleíne angote ligen.
Des vinden wir aine biſchaft an
ſant Marivn Magdal̄. do ſi vnſern
herren ſvͦechte indem grabe vn̄ do ſi
ſin nit vant do weinote ſi. Nv
antẘrte ir ain hailige vn̄ ſpⁱchet
vroͮwe wc weinoſtv. dv ſvͦechtoſt
ainen totén vn̄ haſt lebende fvnden.
Dv ſvͦechtoſt ainen menſchen
vn̄ haſt engel fvnden. vn̄ſvͦechtoſt
aínen vn̄ haſt zwene fvnden. Nv
antwrtet dirre hailige ime ſelbˢ
andirre vroͮwn ſtat. vn̄ ſprichet
Ich ſvͦeche nit ainen toten noh der
engel. ich ſvͦeche den der mih geſchv́f
vn̄ die engel vn̄ von dem ellv
dinch ir leben hant. Der ist alleine
ain ſvͦezir troſt mineſ hˢcin
vn̄ miner ſele. vn̄ alle die
ich den nit fvnden han ſo ſint
mir alle troſte aín mazleidi. Ze
dem vierden male ſo ſvn wir hvͦtin
dˢ dinge dv ob vns ſint. dc ſint
tvgende. Nv han ich iv geſeit
dc der engel ᵽdiot den hvͦtern.
Dv waz der liebe ſant Joh̄s aín
hvͦeter vnſerſ herren. Wan er
hat ime grozen ſchaz enpholhen
Nven philt man gerne grozen
vn̄ getrvwen lvten groze ſchetze
Der groſte ſchatz der iewart. daz
iſt tvginde. die enphal er ime ſvnderlich
vn̄ vzgenomenlich alſo
dc er ſv inir edili vn̄ ir wirdechheit
behielt alſi got in ingegozzen
hat. Daz er ime grozen ſchatz
enpholhen habe. dc merken wir
an ſiben dingen Bidem ersten
dc er ime enphal ſvndˢliche vn̄ vzgenomen
genade. dc beweret
vns ſin name. Wan Joh̄s dc ſpⁱch ;
goteſ genade. Dc ist dc er fvllet
wart mit gotliker vn̄ vollekomener
genade an allē ſime lebinne.
Der ander ſchatz iſt ſin
lvterv vn̄ vzgenomnv Reinicheit
die er hate anſele vn̄ an libe
Der drite ſchatz iſt ſin ſvͦeze vn̄
ſin vollekomnv minne Der IIII..
ſchatz iſt ſin hohv wiſheit Der .v.
ſchatz iſt dv frvht dc er mit ſiner
lere alle die kriſtenheit frvhtber
het gemachet Der vi.. ſchaz iſt dc
ime der ſegin enpholet wart. dc
wc vnſe vroͮwe von himelrich in
dˢ alle ſegin vn̄ ellv ſelicheit beſlozzen
waz. Der vii.. ſchatz iſt daz dc
himelrih vn̄ ellv ẘnne inime be=ſlozin
was. Daz wil ich allez abe
lan. vn̄ wil iv ſagen wa von der
gvͦete ſant Joh̄s ainē iegeliken
menſchen ſvͦeze vn̄ minnechlich
mvͦez ſin inſinē hˢcin. Dc iſt von vii..
ſachen Dv eͬſte ſache ist dcin got
me minnot danne die andren.
Sit in nv got me gemínnot hat
mit vzgenomner minne fvr alle
ander heiligen. ſo iſt dc billich
dc ín ain iegelich kriſten menſche
me minne denne andˢ hailigen.
wan min natᵛe twinget mih dar
zvͦe. den min vatˢ vn̄ min mvͦetˢ
minnot den mvͦez ich me minnō
denne ein andern menſchē. wan
nv wnſer hˢre vnſer vatˢ ist. vn̄
wir ín minnō ſvn ob allen dingē
ſo iſt dc billich ſit er den lieben ſant
Joh̄s mit ſvndˢliker vn̄ grozer mīne
ge minnot hat. da von mvͦez
dc ſin. dc er ainē iegeliken menſchen
ſvͦeze vn̄ minnechlich ſie in
ſinē hˢcin. me danne dehain hailige.
Daz andˢ ist da von er vnſ
ſvͦez vn̄ minnechlich ſol ſin me dēne
dehain hailige. dc iſt von der
grozvn minne die er ze vns hat
me danne die andern. Des vinden
wir aín vrkvnde anſinen
bvͦechen. Wan er hat drv grozv
bvͦch geſchriben. vn̄ iſt enhein blat
er mane vnſ dran. daz wir ein ander
minnegen. vn̄ ſpⁱchet. kint
mínv minnōt ain andrv vn̄ hāt
aín andrv liep. Alſe vol wc ſin hˢce
grozer minne gegin vns. dc er
ſih nit enthaltē mohte er mvͦeſi
diz wort alſe diche ſprechin.
Nv ᵽdiot der ſelige bapſt Leo vō
diſem minnechlikē hailigen vn̄
ſprach dc ſin hˢce rehte were alſ ein
glvͦechdigez kemi da dc fvr allenthalben
vzſleht. Alſo iſt von ſinē
glvͦegenden hˢcin vz geſlagen dc fvͦr
der brinnendvn mínne vn̄ het
alle die welt enzvndet mit ſiner
minne. Daz drite da von wir ín
ſvndˢlih minnon ſvn. dc iſt von der
grozvn hainliki die got zeime
hatte. wan wir vinden nit. dc dehain
hailige alſe nah zvͦe gote gefvͦeget
werde mit rehtˢ hainlichi
alſe der liebe ſant Joh̄s. Nv ſprichet
aín meiſter. daz man allermeiſt
loben ſol dv hoheſten dinch
vn̄ darnah dv miteln dinch. vn̄
dar nah dv vndern dinch. Welez
ſint nv dv hoheſten dinch. Daz
iſt der ſchepher aller dinge den
ſvn wir loben vn̄ eren ob allen dingen.
Dar nah dvdinch dv ime aller nahoſt
zvͦe gefvͦegit ſint. alſe
vnſe vroͮwe von himelrih dv Reine
maget. von der er ſin menſlikvn
natvre nam. da von iſt ſi íme
aller nahoſt zvͦe gefvͦegit. da vō
iſt billich dc wir ſi aller meiſt
loben vn̄ eren. vn̄ dc hailige cᵛce
dc alſe nah zvͦe gote gefvͦegit wart
andē tage do er dar an hiench vn̄
er ẘrchte aller menſchon hail.
War vmbe ſol man nv dc hailige
cᵛce me eren danne die ſteine da
er vf trat. Da wrchte er ſvndˢlich
vnſer hail me dar an. denne an
den ſtein. vn̄ nah dem hailigen cᵛce
ſo ſol man aller meiſt lobon vn̄ eren
die hailigen vn̄ ſvnderlich diē
haligen dˢ got aller nahoſt zvͦe
gefvͦeget iſt. dc iſt der gvͦete ſant
Joh̄s. ime mahton wol andˢ haililigen
hainlich ſín. Wir leſen aber
nit dc íme iedehain hailige alſe
hainlich wrde alſ er. Sit nv dc billich
iſt dc man vnſer vroͮwn die
wˢdvn kvniginnvn vn̄ dc heilige
cᵛce eren ſol ob allen dingen nah
gote. Dar vmbe dc ſv gote allernaheſt
zvͦe gefvͦegit wrden. So
iſt dc billih dc man den lieben
ſant Joh̄s ewangeliſt loben vn̄
eren ſol ob allen hailigen. wan er
nahe zeͮ gote gefvͦegit waz mit
rehter hainlichi me danne deheī
hailige. Daz merchen wir da bi. Do
vnſer hˢre mit ſinen ivngeron ze
mandatv̄ ſaz vor ſíner martir.
Do nam er ſant Joh̄s vn̄ naiget
in alſo lieplich vn̄ alſo minneklich
vfen ſine brvſt. vn̄ liezín da rvͦewē
vf ſinē hˢcin. vn̄ vzzer diſem minnechlikē
hˢcin daz da iſt ain tiefez
abgrvnde aller wiſheit. Da tranch
er die gotlikvn wiſheit. Nv ſpⁱch ;
aín hailige dc von Adames rippe
floz ein wazzer. dc irtranchte alle
die welt. Dc rippe dc von Adame genomen
wart. da von wart ein
vroͮwe gemachet. vn̄ von der vroͮwn
vngehorſami do wart einflvͦh
gegibin vbir alle die welt. vn̄
von dē flvͦeche do wart ellv dv
welt virſenchet . Nv iſt vns ein
ander wazzer geflozen von dem
rippe vnſers herren. vn̄ von diſē
lebindē wazer tranch dˢ gvͦete ſant
Joh̄s die gotlikvn lere. die er vz
goz in alle die welt. Wan dc die
andern ivngern lerneton indem
lvfte von dem worte vnſers hˢrē
Daz lernet der liebe ſant Joh̄s
von dē gotlichē hˢcin vnſers herren.
dc er
tiefo het geredot von
der gotheit danne ie dehain hailige.
wan ſant Avgꝰtinꝰ der ſprichet.
dc dv gotheit der kristenheit
iemer me virborgin
mvͦeſe
ſin geweſin. wan daz ſi dˢ gvͦete
ſant Joh̄s offen hat gemachet
mit ſiner lere. aller dˢ kriſtenheit
Wan dirre ewangeliſte iſt der
vier wazer aínez dv da vliezint
vzdem paradiſe. wan er hat die
genade goteſ worteſ gegozen vmbe
den vmbe kreiz aller der welte
Daz vierde iſt. da von vns der liebe
ſant Iohanneſ minnechlich mvͦez
ſin. dv gotlich frvht. Diſv frvht dc
iſt dv hailige martˢ vnſers hˢren
Wan von der marter vnſers hˢrē
ſint ellv dinch frvht ber worden
vn̄ wider braht. wan ſi iſt dc nvtzziſte
vn̄ dc frvhtberſte da mite der
menſche mak vmbe gan. Do nv
der liebe ſant Joh̄s vnder dem cᵛce
ſtvͦnt. do trvhte got ſine martir
in ſin hˢce vn̄ in ſele. vn̄ſigelt ſi in
alſo dc ellv ſinv werch vn̄ ellv ſin
lere frvhtber wart dˢ hailigvn
kriſtenhait. Daz .v. iſt da von
vns dˢ gvͦete ſant Joh̄s ſvͦeze vn̄ mīnechlich
ſol ſin fvr alle hailigen.
dc iſt dc vnſe vroͮwe von himelrich
ſin mvͦetˢ wart Nv merchent wedir
des engels wort grozer wc alde gotez
wort. Wan vnſe vroͮwe wart
vnſers hˢren mvͦetˢ von des engels
worte. vn̄ ſant Joh̄s mvͦetˢ mit gotes
worte Nv wc diz wort vil grozer
da von ſant Joh̄s vnſer vroͮwn
ſvn wart danne des engels da von
ſi gotez mvͦetˢ wart. Wan do vnſer
hˢre andem cᵛce ſtvͦnt. vn̄ vnſe vroͮwe
biíme ſtvͦnt vn̄ ſant Joh̄s. Do ſpᵃch
vnſer herre ſih mvͦetˢ wa nu din ſvn. vn̄ diſv
wort v̄ dv martir ir lieben kindeſ
dv ſniten dvr ir hˢce vn̄ dvr ir ſele
alſe ein ſwert da von wc er ir lieber
ſvn. Wan ſi ín mit bitˢkeit
vn̄ mit arbeiten gewan. Vnſe vroͮwe
dv gewan vnſern herren mit
ẘnne vn̄ mit vroͮde Aber ſant
Joh̄s den gewan ſi mit biterkheit
ir hercin vn̄ ir ſele. Da von
ſprichet aín meiſter. dc dv dinch
dv mit arbeiten vn̄ mit bitˢkeit
gewnnen wˢdent dc dv vil lieber
ſint. danne dv man nit alſe wol
gearnet Alſvs was ſant Joh̄s vnſer
vroͮwen svn mit gotez worte. vn̄
ir liebe ſvn wan ſie in wol irarnet
hete. vn̄ wc ir erbe wan er
hate alle genade vn̄ alle tvgende
von ir geerbet. Nvhet vnſer
hˢre den lieben ſant Joh̄s erwelt
fvr ellv menſchen dv got ie geſchvͦf.
dc er ime ſin liebvn mvͦeter
bevelhe inſin phlege vn̄ in
ſine hvͦete. Ah liebe hˢre ſant Johanneſ
dv hatoſt die vroͮwn in
dime hvſe andˢ ellv wiſſagvnge
volle braht wart. vn̄ in dˢ der
ewige ſegin beſlozzen waz vn̄
dv aín anevanch wc aller ſelichheit.
Ah wie ſelich dv nv ẘrde
von der hailicheit der reinvn megede.
wan ſwer ir hainlich waz
der mvͦeſe deſte ſeliger ſin. Sit
nv ſant Joh̄s vnſer vroͮwn herzichlich
liep wc. wan er ir ſvn wc
ſo endarf ſich en hain menſche beſchamen
ern ſi ime oͮch ſvnderlich
vn̄ von hˢcin liep fvr ander hailigen
Daz vi. iſt da von in ain iegelich
menſche minnon mvͦez. dc iſt
ſin ſele vn̄ ſin lip mit allē tvginden
zeſemen geleit waz. Wan
ein heiden der ſprich ; dc des manneſ
lip dˢ mit tvginden zeſemen
geleit iſt. dc die gote nit geliden
mvgin dc er dehain arbeit habe.
Wan nv ſant Joh̄s alſvs dvrgozzen
wc mit allen tvgenden.
Da von wc er alſo ſvͦeze vn̄ alſo
minnechlich. Nv ſante der gvͦete
ſante Dyoniſiꝰ. dem lieben ſant
Joh̄s ainen brief vn̄ grvͦezte in
dar an vn̄ ſprach. Got grvͦeze
dih hailvͨ͛v vn̄ minnechlikv ſele
Vber diz wort ſpⁱch ; Leo papa
dc ſāt Joh̄s alle die welt inſinre
minne habe beſlozen. Wan
er nv erfvllet wc mit allen tvgendē
vn̄ ſvͦeze vn̄ minnechlich
Da von ſchonoton ſin drv dinch
dv nie niemanſ wolton geſchonen.
Dc erſte da mite ſin vnſer
hˢre ſchonote. Dc waz do ime der
keiſer die gift gab zetrinkenne
dc er ſi an allen ſchaden tranch.
Vn̄ do man in ſazte indie bvttenvn
des wallenten oͮls dc machot
ime vnſer hˢre alſ ſvͦeze dc ime
was wier inhimel toͮwe ſeze
Dc ander dc ſin ſchonot dc wc dˢ
tot. dem waz er alſo ſvͦeze dc er
in nie bervͦrte mit enheiner
biterkeit Daz drite da mite ſin
vnſer hˢre ſchonet. dc wc der gemeíne
flvͦech der vnſ allen wart gegíben.
Alſe wir von erde ſien geſchaffen
alſo mvͦezin wir oͮch wider
ze aſſchvn werden. Diſem
flvͦeche waz ſant Joh̄s alſe ſvͦeze
dc er ſin alſo ſchonete daz wir leſen
do man ſin hailigen lip ſvͦechte ín
dē grabe dc man da nit vant
wan himelbrot. Nv iſt dc billich
ſit dc hímil brot lac anſiner ſtat
indem grabe da ſin lip ſolte ligen
Daz wir dc ane zwifel geloͮben
dc oͮch ſin lip indem himelrich an
himels brotes ſtat ſige. Nv ſvnt
ir ain dinch merken dc alle die
hailigen die ſvͦezeſ hˢcin warn vn̄
minnechlich lebton gegin den lvten.
ſo die irſtvrben daz dero ſvͦezicheit
iemer etwie vil belaip ín
dem liebe nah ir tode. vn̄
diſe hailigen die eret vnſe herre
da mite dc ſv alle wege lvtſeligˢ
sint gegin den lvten denne andˢ
hailigen Alſe der gvͦete ſant Nicolaꝰ
der wc alſe milte vn̄ alſe ſvͦeze
gegin gote vn̄ gin den lvten.
die wile er lebte vn̄ dv ſvͦezichheit
belaip ime nah ſinē tode
alſo dc ol von ſime libe flvzit ze
aínē zaichen ſiner grozvn miltechait.
vn̄ da von iſt er allewege
der erſte den man allewege
ane rvͦefet vnder den haíligon
Alſo liſet man oͮch von ſant Katherinvn
dc ſi ſvͦezes vn̄ miltez
hˢcin waz. da von flvzet oͮch dc ol
von ir megitlichem liebe ze ainē
zaichen daz ſi vns miltechliche
zehalfe wil komen. in allen vnſeren
noten. vn̄ da von iſt ſi alle
wege dv erſte die man ane rvͦefit
vnder den vroͮwon. Sit nv
diz alſe groz iſt dc von dirre hailigon
libe. flvzit dc ol. ſo iſt daz
vil grozer. daz von dem ſtaine dˢ
nvwan rvͦrte den lip ſant Joh̄s
daz von dem wahſit himel brot
dc ſvͦezir iſt danne honech ze ainem
zaichen daz er der milteſt
vn̄ der ſvͦezeſte menſche waz der
ie vf dc ertriche getrat. Daz vii.
iſt da von der liebe ſant Joh̄s ainem
iegelichen menſchen minnechlich
vn̄ ſvͦeze mvͦz ſin. dc iſt
daz himelrich vn̄ ellv wnſreͮ ẘnne
íníme beſlozen waz. Wenne
waz dc himelrich in ime beſlozzen.
Dc was andem ſvnnentage
do er virzvchet wart vn̄ ſah in
dem geiſte vnſern hˢren. vn̄ vnſer vroͮwn
von himelrich dv was gekronet
mit zwelf ſternon vn̄
waz geklaidet mit der ſvnnvn
vn̄ was geſchemelt mit dem
manen vn̄ ſah die engel vn̄ die
vier vn̄ zwenzich alt herren stan
vor dem throne gotez Nv ſvnt ir nit
wenen dc er diz ſehe andem ſvnnentage
der der ahtode tach iſt.
Ez waz dv ewige ſunne Got ſelbe
der lvhte in ſine ſele vn̄ in ſin hˢce
vn̄ indem liehte gab er im zirkennēne
dc abgrvnde der gotlikv̄
wiſheit. vn̄ offonote íme die himelſchvn
toͮgíní. Sit nv in diſem
ſvͦezen vn̄ minnechliken hailigē.
daz himelrich vn̄ ellv wnne beſlozen
waz ſo mag ime got niht
virzihen Da von ſvn wir inbiten
dc er vns irwerbe vmbe
vnſern hˢren daz wir niemer
von ime geſcheiden werden
Des helfe mir vn̄ iv der vater
vn̄ der ſvn vn̄ der hailige geiſt.
AM̄. Diſe ᵽdie tet vns
Brvdˢ Hvge dˢ leſemaiſtˢ
Qvis pvtas pver iſte °ć .
Iv iſt allen wol kvnt dc
man hvte aines hailigen tach
begat der dˢ wirdigoſt vn̄ der
groſte hailige iſt der ie geborn
wart vf dem ertriche. Do dirre
groze hailige der gvͦete ſant Joh̄s
bapt̄ geborn wart. do flvgin dv
mare vf dc gebirge in ivdea vn̄
dvr allv dv lant. von den grozen
wndern vn̄ zaichen dv ze ſinre
gebvrte geſchahen Diſv wndˢ
nam̄ die lvte in irv hˢcin vn̄ vrageton
ein ander vn̄ ſprachin
Qvis pvtas pver iſte °ć . Wer
wenent ir dc diz kint werden
welle andes gebvrte alſo grozv
wnder vn̄ zaichen geschehin
ſint. Dirre vrage wrden vier antwrte
gebin. Die erſtvn antwrte
gab der hohe engel Gabriel vn̄
ſprach. Iſte puer magnꝰ corā d̄no
Diz kint wirt vor gote groz. mit
diſen worten git er vns vrkvnde
die vz genomenvn hailicheit
ſines hohen lebennes. dc er hate
vf dem ertrich vor allen menſchō
vn̄ oͮch den grozen vn̄ vngemezzin
lon. den er inhimelrih enphangen
hat vor allen hailigon
Die anderͮn antwrte gab vnſer
liebˢ herre ſelbe. vn̄ ſprach von
ime diz iſt der von dem der wiſſage
ýſayas ſprach. Ecce ego mitto
angel̄m meū. °ć . Ich ſende minen
engel. dˢ den wech fvr bereite
vor minē antlvze Die dritvn
antwrte die gap ſin vatˢ zachariaſ.
vn̄ wissagote von ime vn̄
ſpᵃch. Tv puer ᵱ‍ph̄a altiſſimi .
Dv wirſt gehaizen ain kint vn̄
ain wiſſage des oberoſten. Die
vierdvn antwrte ſprach er von
ime selben. Ego vox clamantiſ
°ć . Ich bin ein ſtimme des rvͦefinden
in der ẘſti. Nv nemen
wir die erſtvn antwrte des engelſ.
der da ſprach. Er iſt groz vor
gote. Nv ahtot man etliken menſchen
groz vor den lvten der doh
gar kleine iſt vor gote. Anders
iſt ez vmbe den lobliken heˢren
ſant Joh̄s bapt̄. wan vnſer hˢre
von himelrih hat in ſelbe gelobt
vn̄ geeret. Des vinden wir aíne
biſchaft in ainē alten bvͦeche vō
dem kvnige Aſſvevs. der waz alſe
rih vn̄ gewaltich daz er vndˢ ime hatte
ſibnv vn̄ zwenzich vn̄ hvndert
lande der vraget ſine wiſen Ratgebin
vn̄ ſprach. Wie ſol man den
eren den der kvnich vzgenomenlich
eren wil. Do antwrton ſv vn̄
ſprachen. wan ſol ime anlegin dv
kvnichliken kleider. vn̄ ſol ime vf
ſin hoͮbit ſezzin die kvnichlikvn
krone. vn̄ ſol ín ſetzin vf des kvnigeſ
roſ. vn̄ ſol ín fvͦerin dvr ellv dv
lant. vn̄ ſol in ſetzin dem kvnige
aller nahoſt. vn̄ ſol man ſprechī
Alſvs eret der kvnich den ereren
wil. Bi diſem kvnige iſt vns betvtet
vnſer lieber hˢre von himelrih.
der hat oͮch ge eret ſinen
vzerwelten frvnt. den gvͦetin ſant
Joh̄s. Nv liſet man von vnſerm
hˢren. dc im ane ẘrden geleit.
drier hande kleider. Dc erſte daz
wc wiz Dc andˢ phellolin. Dc drite
dc wc blvͦt var vn̄ hiez cochcinvm.
Diſv drv kleit hat oͮch
vnſer hˢre ane geleit dem lieben
ſant Joh̄s Daz wize kleit betvtet
die grozvn Rainhaikeit dier vzgenomenlichē
hate vor allen menſchon.
Wan vnſer hˢre der behvͦetin
anſele vn̄ an libe dc er nie maſvn
enphienc von dehainer ſlahte
ſvnde klainˢ noh grozer. Sin herce
dc behvͦet er oͮch alſo. dc er nie
bervͦrt wart mit dehainē vpigē
gedanche. Wan ſines hˢce rainichheit
hat in an got vn̄ in dc himelrih
alſo geheftit. daz er ín rvnt xxx..
iaren von gote nie gewanchte
vn̄ dc vnſer herre alle zit inſínē
hˢcin wonete. Sine fvnf ſinne waren
oͮch alſo behvͦt alle zit von dˢ
genade vnſers hˢren. daz in wedir
dv welt noh enhainer ſlahte
dinch dc ze der welte horte nit
bervͦrte. wan liſet von Ioſeph
daz er gap ſinen brvͦedern iegelikem
zwo ſtolan. Abˢ Beniamin
dˢ was ſin rehte brvͦedˢ vn̄ was
ime oͮch aller liebeſt. dē gab er
.v. ſtolan vn̄ drv hvndert phenninge.
Alſvs tet oͮch vnſer lieber
hˢre von himelrih dem gvͦetin ſāt
Joh̄s. wan er ſin aller liebeſter
frvnt wc da von gap er ime
oͮch v. ſtolan vz genomen. vn̄
drv hvndert phenninge. Dv .i.
ſtole iſt dc ſin name genomen
wart indē himel alſe vnſers
lieben hˢren. Dv ander ſtole iſt
dc ſin gebvrt gekvndet wart
von dem ſelbin engil ſant Gabriel
dˢ och die hohvn gebvrt
kvnte vnſers hˢren. Dv iii.. ſtole
iſt dc er geheiligot wart ínſiner
mvͦetˢ libe. Dv vierde ſtole
iſt dc er dez hailigen geiſtes irfvllet
wart inſiner mvͦeter libe.
Diſe vier ſtolen enphiench
er vf dem ertriche. Die fvnftvn
hat er inphangen in dem himelrih.
daz iſt dv vroͮde der ane geſicht
vnſers herren vn̄ dv geſelleſchaft
aller hailigon. Joſeph der gap oͮch
ſinen brvͦedern drv hvndert phēninge.
da bi iſt betvtet dˢ drivalte
lon den ſant Joh̄s enphangē
hat in himelrich. Hvndert valtigen
lon von ſiner Raínekeit
vn̄ hvndert valtigen lon von ſiner
ᵽdie. wan er wc der erſte predier.
der dem ſvnder ie dc himelrih
gehiez. do er ſprach. Penitentiam
agite °ć . Rvͥweͦnt vͦwer ſvnde dc
himelrich iſt nahe. Den driten
hvndert valtigen lon hat er enphangen
von ſiner martir. wan
er wc der erſte der ſin blvͦet ie
goz dvr got vn̄ vmbe die warheit
ín der nvͥwen ee. Daz andˢ
kleit daz vnſerm hˢren wart an
geleit. dc waz phellorin. Der
phelor iſt maniger hande varwe
vn̄ betvtet die manicvaltigv̄
minne die der gvͦete ſant Joh̄s
pabt̄ vnſerm hˢren irzaigte.
Daz erſte zaichen der minne iſt
daz er ellv dinch dvr in lie. vn̄ nvt
klainv dinch. wan dv lat man lihtecliker
danne grozv. Er lie dc groze
fvrſtentvͦm ze ierl̄m vn̄ manichvaltigen
rihtvͦm den er vō
ſinem vatˢ zachariaſ ſolte han
ge erbet. Sant petˢ lie nit wan
ein ſchif vn̄ ein netze. vn̄ ſprah
doh. Herre wir haben ellv dinc
dvr dih gelazen. waz wiltv vns
dar vmbe gebin. Do antwrte
ime vnſer hˢre vn̄ ſprach. Swer
dvr mih lat vatˢ alde mvͦetir
brvͦeder alde ſweſtˢ kint alde
wirtinne hvſ alde hoͮf aker alde
wiſe der ſol hvndert valt al
vil enphahen. vn̄ dc ewige lebin
inhimilrih beſitzen. vn̄ mit mir
Rihten andem ivngeſten tage.
vber dv zwelf geſlehte. Daz andˢ
zaichen der minne iſt. daz er die
ere alle zit vnſerm hˢren gap. vn̄ nvt
ime ſelben. Wan er wc alſe hailiger
wandelvnge vn̄ alſe vollekomenſ
lebinneſ. daz man ín dike
vragete. ober xͨ were. ſo gab er
dc lop allewege vnſerm hˢren. vn̄
ſprach nain ich. ich bin nit wirdih
dc ich íme ſine ſchvͦe riemen
enbinde. Do ſant Joh̄s gevangen
lach in dem kercher. do ᵽdiote vnſer
hˢre vndˢ dannan vn̄ tet grozv
zaichen. vn̄ volgete ime deſ lvtez
gar vil nah dc mvͦete ſant Joh̄s
ivngˢn. wan er hate vil ivnger.
Wan liſet in dem ew̄glio daz ſant
peter vn̄ ſant Andreas vn̄ ſant
Philippe ſant Joh̄s ivnger waren
e daz ſi ze vnſerm hˢren kemin.
vn̄ do ſant Joh̄s ſah dc ſv ín alſere
minnotō fvr vnſern hˢren. do ſant
er ſine ivngˢn ze vnſerm hˢren vn̄
ſprach. Tv°es qͥ uent᷑uſ ē °ć . Biſtv
der da kvnftich iſt. alde beiten wir
einez andern. Diſe vrage tet ſant
Joh̄s nit dar vmbe dc er an vnſerm
hˢren ᷦwifloti alde ſin nit irkandi
wan er hat íne. gekvndet vn̄ gezaigot
mit ſinē vinger. do er ſpᵃch
Ecce agnꝰ dei . Svnder er tet ez dar
vmbe. wan er wol wiſſe dc vnſers
hˢren wandelvnge alſe hailich wc
vn̄ ſinv wort alſ ſvͦeze warn vn̄
alſe kreftich ſwenne ſv zime kemin
dc ir minne gar von ime an
vnſern hˢren gezogen ẘrde. Alſo
gab er alle zit die ere vnſerm
hˢren. Daz drite zaichen der minne
iſt. dc er gienc von vatˢ vn̄
von mvͦetˢ. vn̄ dc er mage vn̄ geſelleſchaft
vn̄ troſt aller der welte
lie vn̄ giench indie ẘſti dc er
ſih behvͦetin mohti. vor tegiliken
ſvnden. wan er waz gehailigot
ín ſiner mvͦetˢ libe. dc er hoͮbitſvnde
nit mohte getvͦn. tegelich
ſvnde heti er wol getan do vloh er
ín die ẘſti dc er ſih behvͦti vor allen
kleinen vn̄ lihten ſvnden vn̄
vor vpicheit dirre welte von der
grozvn minne die er ze vnſerm
hˢren hate. Daz drite kleit dc vnſer
hˢre von himelrih dē grozen herren
ſant Joh̄s bapt̄ hat ane geleit
dc waz blvͦet var. vn̄ betvtit ſín
ſtrengiz leben dc er inder ẘſti hate
vn̄ ſine grozvn martir. Wan liſet
daz ſin gewant wc von vlfenten
hare . vn̄ dc er allez ſin lebin mit ſtrancheit
vˢtraib. dc in niht alleine genvͦcte
Rvhes vn̄ hertez gewandeſ. Wir
leſin oͮch dc ſin ſpiſe was nit andˢs
wan wildez honech vn̄ hoͮſtoͮfel in
diz herte lebin ſpranch er inſinen
kintliken tagen. vn̄ prediote vn̄
lerte mit grozem erniſte. vn̄ mit
ſinē gvͦetin bilde wiſte er die lvte
von ir vn rehtem lebenne. vn̄ zaigote
in den wek der warheit. wan
ſin hˢce waz alle zit begirih die warheit
ze ᵽdienne vn̄ zelerenne die
lvte. Dc er den kvnich alſe erniſlich
beſtrafte vmbe dc vnreht dc
er biſines brvͦedˢ wirtinne ſaz. Dar
vmbe wart ime dv vroͮwe alſe vigēt
dc ſi den kvnich bat vn̄ vber want
dc er den hohen hˢren ſant Joh̄s
hiez enthoͮpton. Alſvs wart dem
gvͦetin ſant Joh̄s angeleit dc blvͦtvarwe
kleit mit dem ſigenvft ſiner
marter. Daz andˢ daz man dem
tvͦn ſol den der kvnich eren wil dc
iſt. wan ſol ime vf ſetzin die kvniclichvn
krone. Wan vindet geſchriben
dc der gvͦete ſant Joh̄s ewͣgliſt
ein vroͮwn ſah dv hate eín krone
vf ir hoͮbte mit zwelf ſternon.
zegelicher wiſ hat oͮch vnſer hˢre
gekronet ſinen lieben vn̄ vzgenomen
frvnt den hohen hˢren ſant
Joh̄s bāpte mit einˢ krone dv hate
oͮch zwelf ſternen. Der .i. ſterne
iſt dc er gekvndet wart von ainē
engel. dˢ aín fvrſten engel waz. wan
der fvrſten engel ampt iſt. daz ſv enhain
dinch kvndent noh werbēt
wan daz aín gemain hail iſt aller
dˢ welte. Abˢ die andern engel die
vnſer phlegint. der wirbet iegelicher
des menſchen nvz alleine
des erphliget. Der ii.. ſterne iſt.
daz er den hailigen geiſt enphiēc
inſiner mvͦetˢ libe. alſe vollechlikē
vn̄ alſe kreftichlikē alſe in die iv̄ger
enphiengen an dē Phingeſtage
do in vnſe liebv vrowe ir warb
den hailigen gaiſt mit ir gebete
alſo daz ſv fvr dc enhain hoͮbet ſvnde
mahton getvͦn. vn̄ alſe kreftich
vn̄ alſe ſtarch ẘrden dvr got zelidenne
allv dinch vn̄ allez dc ſv ane
giench. Alſo wart oͮch der gvͦete
ſant Joh̄s geſterket inſiner mvͦter
libe. von dem inflvze dˢ genade
des hailigen geiſteſ wan er wart
ir fvllet des hailigen geiſteſ. Alſo
dc er enhein hoͮbet ſvnde mohte
getvͦn. vn̄ dc er waz ein lobliker
vor loͮfer vnſers hˢren in allem ſinē
lebinne vnz vf daz ende. Der
iii. ſterne iſt. dv manich valtigen
ẘnder ſiner gebvrte. wan alſe dc
ein groz ẘnder wc. dc ein magit
eín kint gebar. alſo waz dc oͮch ein
vn mvgelih dinch. daz zachariaſ
ſin vater vn̄ ſant Elizabeht an ir
alter kamen dc vnmvgelich wc
daz ein kint von ín geborn
wrde. Do wart zachariaſ gebet
irhoret. Da von haizet er ein kint
des gebetiz. von ſiner gebvrte beſchahen
wnderlichv zaichen an
ſinē vatˢ. Wan er was einſtvmme
geweſin von der ſtvnde dc ime
dˢ engel kvnte. dc ein hailigez kīt
von ín geborn ſolte werden. vnz
an die ſtvnde dc dem kinde der name
gebin wͣrde Joh̄s. ioh̄s tvtet
ſich alſe vil alſe gotes genade. Do
wart der vatˢ redente vn̄ wart
wiſſagente vn̄ ſprach. B̄dictꝰ
doꝰ devs iſrl. °ć . Der iiii. ſterne iſt
dc er ein ane beter waz in ſiner mvͦter
libe do vnſrv liebv vroͮwe ſāt
marie ir niftelvn ſant Elizabetzv̄
grvͦezte. do daz kint die ſtimme
ir horte in ſiner mvetˢ. do knvwet
ez nider inſiner mvͦetˢ libe vn̄ betot
an den. der da gegin ẘrtich
waz beſlozen in vnſer liebvn vroͮwn
libe got vn̄ menſche mit
wiſheit vn̄ mit gewalte vn̄ mit
aller ſelichait. vn̄ ander ſtvnde
do wart ſant Elizabeht irfvllet
mit dem hailigen geiſte. vn̄ wiſſagote
vn̄ ſprach. Benedicta tu in
mulieribꝰ vn̄ ſprach. Ex quo facta
ē uox ſalutationiſ . Wa wart ich
des ie wirdih dc mineſ hˢren mvͦeter
gervͦchti komen zemir. wan
alſe ſchiere do dv ſtimme irſchal in
minen oren. do vroͮte ſih mín kīt
vn̄ ſpranch inminē libe. vn̄ beleip
vnſe vroͮwe bi ir vnz an die ſtv̄de
daz ſant Joh̄s geborn wart.
Der v. ſterne iſt. daz vnſrv liebv
vroͮwe von himelrih der erſte
menſche waz der ſant Joh̄s iebervͦrte.
wan ſi hvͦeb in vf mit ir
handen vn̄ trvchten an ir hˢce.
Ach waz grozer ſelichait vn̄ genade
ſant Joh̄s do enphienc von
der hailigvn bervrde vnſer liebv̄
vroͮwn. Sit man liſet. dc die lvte
ſo ſelich waren die. die arche ínir
hvſe haton. Wie vil ſeliger waz
do ſant Joh̄s von der bervrde der
werdvn mvͦetˢ vnſers hˢren indˢ
da beſlozen waz. daz lebinde himelbrot
vnſer hˢre Jeſvs xᵽc were
got vn̄ menſche. Wan von einˢ
iegeliker wandelvnge vn̄ von ainē
iegeliken worte vn̄ von ainē
iegeliken bi weſinne vnſer liebv̄
vroͮwn enphienc er aine ſvnderliche
hailicheit vn̄ ſelicheit an
ſele vn̄ an libe. wan alle die ſi ſahen
ivden vn̄ heiden die wrden
gebezerot von ir hailiger wandelvnge.
Der vi. ſterne iſt daz
man ſinen gebvrtlichē tach begat
índer hailigvn kriſtēheit
Die ere vn̄ die wirdecheit. het
vnſer hˢre enheinē hailigvn me
gebin wan ime vn̄ vnſer vroͮwn.
Diſen ſternen hat er gemaíne
mit vnſer vroͮwn der werdvn
kvniginnv̄ von himelrih.
Der vii.. ſterne iſt. daz er waz ein
vorloͮfer vnſers hˢren vn̄ ein lvhtende
lvcerne dv vnſerm hˢren den
wek vor entlvhte mit grozen tvgenden
vn̄ mit ſtrengē lebinne
Wan vnſer hˢre hat ſelbe von íme
geſprochen. Er ſol mir den wech
beraiten vor minē antlvze
Der viii.. ſterne iſt den ſant Joh̄s
inſinˢ krone trait. daz er waz der
erſte vn̄ ein ſvnderliche horer vn
hˢren gotez worte. vn̄ ſprechent
die hailigen dc vnſer hˢre zime
kam in die ẘſti vn̄ in da lert wc
er den lvten ᵽdion ſolti. wan ſant
Joh̄s waz alſe begirich v̄ bran ſin
hˢce alſe inhiziclikē von der minne
vnſers hˢren wort zehorenne
dc er vnſerme hˢren nah gevolget
heti vz der ẘſti vn̄ niemer von
ſiner ſitvn komen were wan daz
ez von gote alſo ge ordenot waz.
Daz vnſer hˢre e nit predion wolte.
e ſant Joh̄s vor geprediot. Der
vííij. ſterne iſt dc er vnſers hˢren
toͮfer waz. wan alſo ſchribet ſant
mathevs ín dē ewͣgelio. daz vnſer
hˢre gienc zedem Jordane ze ſant
Joh̄s daz er von ime getoͮfet ẘrde.
Do werte ſih ſant Joh̄s vn̄
ſpᵃch. Ego ad te baptizari °ć . daz
ſprich ;. Hˢre ich ſol von dir getoͮfet
werden. vn̄ kvmiſtv ze mir
do ſpᵃch vnſer hˢre. daz la nv ſin.
vns gezimet daz wir irfvllen
alle rehtichait. Andiſem hohen vn̄
hailigen werke wider fvͦr ſant
Joh̄s dv genade. dv nie enheime
hailigen geſchach. Er horte des
vaterſ ſtimme. vn̄ bervͦrte denſvn
mit ſinen handen. vn̄ ſah den hailigen
geiſt in ainer tvben gelihnvſte.
Der x. ſterne iſt der in
ſant Joh̄s krone lvhtet daz er
der erſte predier waz. der vnſern
hˢren ie geᵽdiote in der nvwen
e. Alſo ſchribet von ime der groze
hˢre ſant Joh̄s ewangliſt. ín
ſinē ewglio Do ioh̄s ſah ih̄m komen
zvͦe im. do zeigot er vfen
in mit ſinen vingern. vn̄ ſprach
ze den lvten. Ecce agnvs diͤ °ć . ſehent
diz iſt gotez lamp dc da nē
ſol vf ſih die ſvnde aller dirre welte.
Der XI. ſterne iſt. dc vnſer liebˢ
herre von himelrih ſelbe von ſant
Joh̄s ᵽdiote. ſit daz groz was. daz
ſant Joh̄s von vnſerme hˢren ᵽdiote.
vn̄ daz reht vn̄ billich iſt. daz
wir alle von im predien ſo waz dc
vil grozer. vn̄ iſt ain zaichen vzgenomener
ſelichait. dc vnſer hˢre ſelbe
von ſant Joh̄s prediote. wan
er ſprach zeden lvten. Wen ſahēt
ir indˢ ẘſti. ſahent ir ainen wiſſagen.
ia er iſt me danne ain wiſſage.
vn̄ ſprach. Intˢ natos mvliervm.
°ć . Ir ſahent den groſten
menſchen der von mvͦetˢ libe ie
geborn wart. Der xii.. ſterne iſt
ſin hohez leben. daz alſe hailichlikē
lvhte vor den lvten daz man in diche
vragete ob er xᵽc were. do
ſprach er Ego n̄ ſvm xͨ . Ich enbin
nit xᵽc Ego vox clamantiſ . Ich bin
aín ſtimme des Rvͦefinden in der ẘſti.
Er iſt aber dc ewige wort des
vaters. Ich bin der Rvͦefer. er iſt der
richter Ich bin der kneht Er iſt dˢ
herre. Er iſt der gemahel ich bin der
frvnt des gemaheln. Ich bin der
morgen ſterne. Er iſt aber dv ewige
ſvnne. Qui poſt me uenit . Der
nah mir komen iſt. der waz ie
vor mir. vn̄ enbin ich nit wirdich
daz ich ime ſine ſchvͦe Rie men
enbinde. Alſvs waz ſant
Joh̄s ein lvcerne dv bran von minne.
vn̄ lvhte von tvginden dvr alle
welt. vn̄ waz ein ende der vinſtri
in der altvn .e. vn̄ ain anegenge
des liehteſ inder nvͥẘn. e Diz iſt
dv kvnichlikv krone mit den
zwelf ſternon. da míte vnſer hˢre
gekronet hat den gvͦetin ſant
Joh̄s Dv drite wirdechait die
man dem bieten ſol. den dˢ kvnich
eren ſol vn̄ wil. daz iſt. wan ſol
in ſetzin vf des kvnigez Ros. Bi
diſem roſſe iſt betvtet daz hailige
ew̄glivm dc die vier ewͣgeliſten
geſchriben hant. der iegelichˢ ſvnderlichen
me von ime geſchriben
hat. danne von dehaime hailigē
Alſe ir hvͦte wol gehoret hant.
wie ſant Lvcas von ſiner kvndvnge
vn̄ von ſiner gebvrte geſchriben
hat. vn̄ ſant Math̄s ſant Marcvs
vn̄ ſant Joh̄s ſelbe von sinem
lebinne vn̄ von ſinē tode geſchriben
hant. vf diz kvnichlike Ros hat
in dv gotliche wiſhait geſetzet. vn̄
hat in gefvͦeret dvr dv vier ende
der welte. vn̄ hat ſinen nam̄ gebreitet
in aller der welte. wan ſin
lebin vn̄ ſin hiſtorie iſt nit getihtet
von de kaínem menſchen vf
dem ertrike niht wan von dem
engel vn̄ von vnſerm hˢren ſelbē.
vn̄ von den vier ewͣgliſten die
von ime geſchriben hant die hailicheit
ſines lebenneſ vn̄ daz
lobelich ende ſiner martir. Dv
vierde ere die man dem bieten
ſol den der kvnich eren wil. daz
iſt. er ſol vf dem geſtvͦle ſitzen
dem kvnige aller nahiſt. Nv geſchihet
daz diche hie vf ertriche. dc
ein ſwacher kneht dem kvnige naher
iſt. danne ain grave. alde ein
ander groz hˢre. Alſus iſt ez nit vmbe
den lieben hˢren ſant Joh̄s. wan
er iſt vnſerm hˢren gote der nehiſte
indem himelrih. von der gelichi
ſineſ lebenneſ vn̄ von der ſelichheit
ſiner hohen tvginde. die an
ime lvhton mit ſtrengem vn̄
mit hertem lebinne. hie vf dem
ertriche. Wan liſet von den patriarchen.
dc ſv kindoton hie vor indˢ
altvn e. dar vmbe dc dv kint vnſerm
hˢren dienotin. Aber der liebe
hˢre ſant Joh̄s der hate alle zit
dar vmbe ſtetin vliz dc er vnſer̄
hˢren vil gaiſlichˢ kinde geẘnne
Wan vnſer hˢre der hat hvte manich
kint in himelrich vn̄ in ertriche
von der hohvn lere dez grozen
hˢren ſant Joh̄s. Da von iſt er
irhohet vber alle die patriarchē.
Die ᵱ‍phen wiſſagoton vnſers hˢrē
zvͦe kvnft. aber ſant Joh̄s der zaigot
in gegin wrtichlich. vn̄ kvnte
in dc er ain loſer ſolti wˢden aller
dirre welte. Da von iſt er hoher
denne dehain ᵱ‍phe. Er iſt oͮch hoher
danne die zwelf boten. wan
er waz der erſte der ain bilder wc
iro ſtrengen lebinnez vn̄ ir hohvn
lere. vn̄ waz ein lieht daz in den
wek zaigote der rehtvn warheit.
vn̄ ſwc wir gvͦetiſ bildeſ vn̄ gewerer
lere von den boten haben
enphangen. daz hate er in .e. allez
vor getragen. wan er was ain ortfrvmer
vn̄ ain phvnvmeͮnde alles
iro lebenneſ. Er iſt oͮch ob allen
martirern an wirdicheit vn̄ an
hohem lebinne. wan er waz der
erſte martirer der ſin blvͦt ie gegoz
dvr die warheit índer hailigvn
kriſtenheit. wan er waz oͮch
der erſte an dem dv ſcharphen
ſwert wider lait wrden. Da von
iſt er der groſte vn̄ der hohiſte martrer
in himelrih. wan er lait in
allen die martir vor. Ir wizent
wol daz ain iegelich dinch deſte
lihter iſt zetvͦnne. dc vor hin dike
geſchehin iſt. wan ain wech
der diche getriben iſt. der iſt gvͦt
zegenne. Alſo iſt ez oͮch vmbe die
hailigen die ſit die martir hant
geliten. den hat dˢ liebe ſant Joh̄s
dv ſcharphen ſwert vn̄ dv weſſin
mezſir an im ſelbir wider lait
Da von mahton alle die hailigē
marterer vn̄ die hailigen megide
alſe ſante katherina vn̄ ſant
Agneſa vn̄ manich ander hailige.
die die ſcherphi der martir
deſte lihtechlichˢ litten. da von iſt
er ob allen marterern. Er hat oͮch
den lon ob allen lerern. wan er
der erſte lerer waz der von dem
himelrih ie geprediote. vn̄ zohc
die lvte zegote mit ſiner hailiger
predie vn̄ mit dem gvͦten
bilde ſines hailigen lebenneſ. Da
von wahſet ſin lon alle zit von
ín allen. Er iſt oͮch ain blvͦme ob
allen megden von ſiner vzgenomenvn
ſelicheit vn̄ Raínichheit
wan er der erſte was der
vnſer froͮwn ie nah gevolgete
an lvter Reínechait ſele vn̄ libes.
Nv hant ir wol vir nomen
wie man den eren ſol den der kvnich
eren wil. daz man ime anlegen
ſol des kvnigeſ kleider. vn̄
ſol ime vf ſetzin die kvnichlikvn
krone. vn̄ ſol ín vf des kvniges
Ros ſetzin. vn̄ ſol in fvͦerin dvr
alle die welt. vn̄ ſoldem kvnige
aller naheſt ſitzen. Alſvs hat
oͮch vnſer hˢre von himelrih ſin
aller liebiſten frvnt ſant Joh̄s
baᵽte geeret mit aller wirdicheit
vn̄ hat in geſetzit íme ſelber
aller naheſt ane vnſer liebvn
vroͮwn von himelrih. die lat mā
vz vor allen hailigon. Nv ſolte
man ſagen was er wirdekait
hat enphangen von dem vater
vn̄ ſelichait von dem ſvne vn̄
entlvhtvnge von dem hailigē
geiſte. vn̄ wie er die drivaltichheit
nvzet iemer me an ende
daz kvnnen wir zeworten nit
bringen. Wir biten aber den
minnechliken got vn̄ den gvͦeten
ſant Joh̄s des tach hvͦte iſt.
daz er vns helfe. daz wir dar komen
da wir ez von oͮgen ze oͮgē
ſehin vn̄ wir vns ſiner ſelicheit
mit ime niezen ewichliche an
ende. Des helfe mir vn̄ ivͦ der
vater vn̄ der ſvn vn̄ der hailige
gaiſt. AMen AMEN.
Hugo der lesemeister von Konstanze
dem guoten sancte Johannes
Ecce ewangelizo uob{1} gaudiun
magnun. got
geleit zuo disem hôchgezîte. daz
Stephanen der himel wart ûf getân.
ewangelizo uob{1} gaudiun magen.
ist ein behaltær in der stat Dâvîdes.
wan daz er ez dâr umbe tet. daz er
ich minniclîche lêren in der gemeinede
unde minniclîche berespen
in der heimelîche. unde minniclîche kestigen
sint. daz ist daz herze. wan sancte Bernhart
sancte Marivn Magdalênen. si unsern
ist tugende. die entvalh er ime sunderlîche
uns sîn name. wan Johannes daz sprichet;
einander liep. alse vol was sîn herze
sunderlîche minnen sulen. daz ist von der
dâr nâch diu dinc diu ime allernæheste
allernæheste zuoe gevüeget. von
erworhte aller mennischen heil.
die heiligen unde sunderlîche den
heiligen der gote allernæheste zuoe
gote. dâr umbe daz siu gote allernæheste
mandatvn saz vore sîner marter.
in alsô lieplîche unde alsô minniclîche
wan sancte Augustinus der sprichet.
sîn gewesen. wan daz si der guote
von sancte Johannes unser vrouwen
sancte Dyonisius. dem lieben sancte
über diz wort sprichet; Lêô papa
unde suoze unde minniclîche
zeichene daz si uns milticlîche
Qvis pvtas pver iste et °c.
Qvis pvtas pver iste et °c. wer
gap der hôhe engel Gabrîêl unde
sprach. Iste puer magnus coran deno
ysayas sprach. Ecce ego mitto
angelem meun. et °c. ich sende mînen
antwürte die gap sîn vater zacharias.
sprach. Tv puer ᵱphena altissimi.
ime selben. Ego vox clamantis
dem küninge Assueus. der was alse
Johannes. liset man von unserm
daz was bluotvar unde hiez cochcinvm.
beruorte. man liset von Josepch
zwô stôlen. aber Benjamin
Johannes. wan er sîn allerliebester
gehiez. er sprach. Penitentiam
agite et °c. riuwent iuwer sünde daz
sînem vater zacharias solte hân
Pêter unde sancte Andreas unde sancte
Philippe sancte Johannis junger wâren
sprach. Tv °es qi uenturus en et Kriemhilt. bist
Ecce agnus dei. sunder er tet ez dâr
kleit mit dem sigenumfte sîner
in sîner muoter lîbe. alse volliclîchen
unde alse krefticlîchen alse in die junger
unmügelich dinc. daz zacharias
würde. wart zacharias gebet
gegeben wart Johannes. Johannes diutet
wîssagende unde sprach. Bendictus
dous devs Isrâl. et °c. der [4.]. sterne ist
marie ire niftelen sancte Elisabet
unde sprach. Benedicta tu in
mulieribus unde sprach. Ex quo facta
en uox salutationis. wart ich
daz sancte Johannes geboren wart.
unser hêrre Jesvs xᵽc wære
juden unde heidene die wurden
disen sternen hât er gemeine
sîner sîten komen wære wan daz
mathevs in den ewagel-io. daz unser
sprach. Ego ad te baptizari et °c. daz
sînen ewgl-io Johannes sach ihem komen
ze den liuten. Ecce agnvs die et °c. sehent
von sancte Johannes predîte. wan
unde sprach. Inter natos mvliervm.
sîn hôhez leben. daz alse heiliclîchen
sprach er Ego nen svm xc. ich en bin
niet xᵽc Ego vox clamantis. ich bin
sunne. Qui post me uenit. der
hât. unde sancte Matheus sancte Marcvs
dem küninge allernæheste. geschihet
hêrren sancte Johannis. von ist er
zuokumft. aber sancte Johannes der zeigete
alse sancte Katherina unde sancte
allernæheste sitzen. alsus hât
sancte Johannes des tac hiute ist.
mit ime niezen êwiclîche âne