Anmelden (DTAQ) DWDS     dlexDB     CLARIN-D

Wartmann, Sigismund Friedrich: De Statv Pertvrbato Germaniae et Franciae Vnpartheyischer wolmeynender Theologo-Politicorum Discvrssvvm, Vierter vnd letzter Theil. Frankfurt (Main), 1652.

Bild:
<< vorherige Seite

De Statu perturbato Franciae.
Bezirck besser als in dem Getümmel zu Pariß zuvermercken. Vor allen Din-
gen sahe vnnd hörte der König selbst/ wie der Marschalck Ornano den Hertzogen
von Orleans manchmahl ein gantze Stunden lang vornahm/ von dem bevorste-
henden Heuraht/ zwischen jhm vnd der Princessin/ vnnd Erbin Maria von Mon-
pensier,
abwendig machte: vnd den König selbst kitzelte/ in dem er jhn dörffen ver-
melden/ wer zu deß Hertzogen von Orleans Heuraht rahte/ meyne es mit dem Kö-
nig nicht trewlich: angesehen die Kinder so kommen würden/ jedermans Gemüth
nach sich/ von dem König abziehen solten. Aber der König sahe nur auff deß
Marschalcks falschen Sinn/ vnd ließ jhn nach geendigter Jacht durch den Haupt-
man Hallier greiffen/ vnnd nach Bois de Vincennes führen/ allda er bald hernach/
auß Verhaltung seines Wassers gestorben. Der König ließ sich nichts anders
mercken/ als daß er an die Fraw Mutter schrieb/ es wer geschehen/ weil er zwischen
jhm vnnd dem Hertzogen von Orleans wollen Vnfug anstellen. Vnd eben diese
Antwort gab er auch gemeltem seinem Bruder/ welcher nicht vnderlassen kondt/
sein Vnwillen mit dieser Gegenrede zubezeugen/ da er solches vor wahr wißte/ wol-
te er jhn selbst vor Gericht anklagen vnd verfolgen: doch müßte man nothwendig
Achtung geben/ daß nicht etwan seine Feinde jhm dieses Bad fälschlich zugerich-
tet hetten. Was aber eygentlich vor wichtige Sachen damahls gekochet worden/
wird der Graff von Chalais mit der Zeit entdecken/ vnnd mit dem Kopff das Ge-
lach bezahlen/ vnnd weil die Engelländische Gesandten/ sich wegen verzogener
Dispensation deß Bapsts vber den Heuraht/ etwas lang bey Hoff hielten/ gab es
allerhand heymliche Practicken bey den Damen/ darumb auch die von Veruet
auß Befehl deß Königs sich von Hoff/ neben etlichen andern/ in die Einsame be-
geben müssen: darüber schier das gantze Frawenzimmer dem Cardinal spinnen
feind worden/ als mißgönnete er jhnen die frewdige Zusammenkunfften. Gleich-
wohl ist sich zuverwundern/ wie der Cardinal alle diese Heymlichkeiten erforschen/
vnd ersinnen/ der junge König aber verschweigen/ jhnen das Maaß gantz voll
geben/ vnnd die Garn/ daß sie selbst hienein gefallen/ so wohlspannen kön-
nen.

Das vierte Stücklein/ einer sonderbahren Klugheit ließ der Cardinal dar-
in sehen/ daß er dem König an die Hand gab/ wie er die hohen Aempter solte bey
Hoff anordnen. Dann als der König die Augen je länger je mehr auffthet/ ließ
er den Marggraffen von Vieuuille fahren/ vnnd jhm deß Cardinals Manieren
zum besten gefallen: ja er befahl/ man solte gedachten Marggraffen zu S. Ger-
main greiffen/ nach Amboise führen/ vnnd gefangen setzen: die Vrsach schrieb er
selbst an das Parlament/ daß derselb die in seiner gegenwart gefaßte Resolutionen
geändert: mit den Abgesanden/ so sich bey jhm hielten/ wider sein Befehl tractirt:
zu vnderschiedlichen mahlen den jenigen Haß/ so er auß eygenem Widerwillen ge-
gen einem oder dem andern erweckt/ auff jhre Mayestät verschoben: vnnd endlich

falsche
C ij

De Statu perturbato Franciæ.
Bezirck beſſer als in dem Getuͤmmel zu Pariß zuvermercken. Vor allen Din-
gen ſahe vnnd hoͤrte der Koͤnig ſelbſt/ wie der Marſchalck Ornano den Hertzogen
von Orleans manchmahl ein gantze Stunden lang vornahm/ von dem bevorſte-
henden Heuraht/ zwiſchen jhm vnd der Princeſſin/ vnnd Erbin Maria von Mon-
penſier,
abwendig machte: vnd den Koͤnig ſelbſt kitzelte/ in dem er jhn doͤrffen ver-
melden/ wer zu deß Hertzogen von Orleans Heuraht rahte/ meyne es mit dem Koͤ-
nig nicht trewlich: angeſehen die Kinder ſo kommen wuͤrden/ jedermans Gemuͤth
nach ſich/ von dem Koͤnig abziehen ſolten. Aber der Koͤnig ſahe nur auff deß
Marſchalcks falſchen Sinn/ vnd ließ jhn nach geendigter Jacht durch den Haupt-
man Hallier greiffen/ vnnd nach Bois de Vincennes fuͤhren/ allda er bald hernach/
auß Verhaltung ſeines Waſſers geſtorben. Der Koͤnig ließ ſich nichts anders
mercken/ als daß er an die Fraw Mutter ſchrieb/ es wer geſchehen/ weil er zwiſchen
jhm vnnd dem Hertzogen von Orleans wollen Vnfug anſtellen. Vnd eben dieſe
Antwort gab er auch gemeltem ſeinem Bruder/ welcher nicht vnderlaſſen kondt/
ſein Vnwillen mit dieſer Gegenrede zubezeugen/ da er ſolches vor wahr wißte/ wol-
te er jhn ſelbſt vor Gericht anklagen vnd verfolgen: doch muͤßte man nothwendig
Achtung geben/ daß nicht etwan ſeine Feinde jhm dieſes Bad faͤlſchlich zugerich-
tet hetten. Was aber eygentlich vor wichtige Sachen damahls gekochet worden/
wird der Graff von Chalais mit der Zeit entdecken/ vnnd mit dem Kopff das Ge-
lach bezahlen/ vnnd weil die Engellaͤndiſche Geſandten/ ſich wegen verzogener
Diſpenſation deß Bapſts vber den Heuraht/ etwas lang bey Hoff hielten/ gab es
allerhand heymliche Practicken bey den Damen/ darumb auch die von Veruet
auß Befehl deß Koͤnigs ſich von Hoff/ neben etlichen andern/ in die Einſame be-
geben muͤſſen: daruͤber ſchier das gantze Frawenzimmer dem Cardinal ſpinnen
feind worden/ als mißgoͤnnete er jhnen die frewdige Zuſammenkunfften. Gleich-
wohl iſt ſich zuverwundern/ wie der Cardinal alle dieſe Heymlichkeiten erforſchen/
vnd erſinnen/ der junge Koͤnig aber verſchweigen/ jhnen das Maaß gantz voll
geben/ vnnd die Garn/ daß ſie ſelbſt hienein gefallen/ ſo wohlſpannen koͤn-
nen.

Das vierte Stuͤcklein/ einer ſonderbahren Klugheit ließ der Cardinal dar-
in ſehen/ daß er dem Koͤnig an die Hand gab/ wie er die hohen Aempter ſolte bey
Hoff anordnen. Dann als der Koͤnig die Augen je laͤnger je mehr auffthet/ ließ
er den Marggraffen von Vieuuille fahren/ vnnd jhm deß Cardinals Manieren
zum beſten gefallen: ja er befahl/ man ſolte gedachten Marggraffen zu S. Ger-
main greiffen/ nach Amboiſe fuͤhren/ vnnd gefangen ſetzen: die Vrſach ſchrieb er
ſelbſt an das Parlament/ daß derſelb die in ſeiner gegenwart gefaßte Reſolutionen
geaͤndert: mit den Abgeſanden/ ſo ſich bey jhm hielten/ wider ſein Befehl tractirt:
zu vnderſchiedlichen mahlen den jenigen Haß/ ſo er auß eygenem Widerwillen ge-
gen einem oder dem andern erweckt/ auff jhre Mayeſtaͤt verſchoben: vnnd endlich

falſche
C ij
<TEI>
  <text>
    <body>
      <div n="1">
        <div n="2">
          <p><pb facs="#f0027" n="19"/><fw place="top" type="header"><hi rendition="#aq">De Statu perturbato Franciæ.</hi></fw><lb/>
Bezirck be&#x017F;&#x017F;er als in dem Getu&#x0364;mmel zu Pariß zuvermercken. Vor allen Din-<lb/>
gen &#x017F;ahe vnnd ho&#x0364;rte der Ko&#x0364;nig &#x017F;elb&#x017F;t/ wie der Mar&#x017F;chalck <hi rendition="#aq">Ornano</hi> den Hertzogen<lb/>
von <hi rendition="#aq">Orleans</hi> manchmahl ein gantze Stunden lang vornahm/ von dem bevor&#x017F;te-<lb/>
henden Heuraht/ zwi&#x017F;chen jhm vnd der Prince&#x017F;&#x017F;in/ vnnd Erbin Maria von <hi rendition="#aq">Mon-<lb/>
pen&#x017F;ier,</hi> abwendig machte: vnd den Ko&#x0364;nig &#x017F;elb&#x017F;t kitzelte/ in dem er jhn do&#x0364;rffen ver-<lb/>
melden/ wer zu deß Hertzogen von Orleans Heuraht rahte/ meyne es mit dem Ko&#x0364;-<lb/>
nig nicht trewlich: ange&#x017F;ehen die Kinder &#x017F;o kommen wu&#x0364;rden/ jedermans Gemu&#x0364;th<lb/>
nach &#x017F;ich/ von dem Ko&#x0364;nig abziehen &#x017F;olten. Aber der Ko&#x0364;nig &#x017F;ahe nur auff deß<lb/>
Mar&#x017F;chalcks fal&#x017F;chen Sinn/ vnd ließ jhn nach geendigter Jacht durch den Haupt-<lb/>
man Hallier greiffen/ vnnd nach <hi rendition="#aq">Bois de Vincennes</hi> fu&#x0364;hren/ allda er bald hernach/<lb/>
auß Verhaltung &#x017F;eines Wa&#x017F;&#x017F;ers ge&#x017F;torben. Der Ko&#x0364;nig ließ &#x017F;ich nichts anders<lb/>
mercken/ als daß er an die Fraw Mutter &#x017F;chrieb/ es wer ge&#x017F;chehen/ weil er zwi&#x017F;chen<lb/>
jhm vnnd dem Hertzogen von Orleans wollen Vnfug an&#x017F;tellen. Vnd eben die&#x017F;e<lb/>
Antwort gab er auch gemeltem &#x017F;einem Bruder/ welcher nicht vnderla&#x017F;&#x017F;en kondt/<lb/>
&#x017F;ein Vnwillen mit die&#x017F;er Gegenrede zubezeugen/ da er &#x017F;olches vor wahr wißte/ wol-<lb/>
te er jhn &#x017F;elb&#x017F;t vor Gericht anklagen vnd verfolgen: doch mu&#x0364;ßte man nothwendig<lb/>
Achtung geben/ daß nicht etwan &#x017F;eine Feinde jhm die&#x017F;es Bad fa&#x0364;l&#x017F;chlich zugerich-<lb/>
tet hetten. Was aber eygentlich vor wichtige Sachen damahls gekochet worden/<lb/>
wird der Graff von <hi rendition="#aq">Chalais</hi> mit der Zeit entdecken/ vnnd mit dem Kopff das Ge-<lb/>
lach bezahlen/ vnnd weil die Engella&#x0364;ndi&#x017F;che Ge&#x017F;andten/ &#x017F;ich wegen verzogener<lb/>
Di&#x017F;pen&#x017F;ation deß Bap&#x017F;ts vber den Heuraht/ etwas lang bey Hoff hielten/ gab es<lb/>
allerhand heymliche Practicken bey den Damen/ darumb auch die von <hi rendition="#aq">Veruet</hi><lb/>
auß Befehl deß Ko&#x0364;nigs &#x017F;ich von Hoff/ neben etlichen andern/ in die Ein&#x017F;ame be-<lb/>
geben mu&#x0364;&#x017F;&#x017F;en: daru&#x0364;ber &#x017F;chier das gantze Frawenzimmer dem Cardinal &#x017F;pinnen<lb/>
feind worden/ als mißgo&#x0364;nnete er jhnen die frewdige Zu&#x017F;ammenkunfften. Gleich-<lb/>
wohl i&#x017F;t &#x017F;ich zuverwundern/ wie der Cardinal alle die&#x017F;e Heymlichkeiten erfor&#x017F;chen/<lb/>
vnd er&#x017F;innen/ der junge Ko&#x0364;nig aber ver&#x017F;chweigen/ jhnen das Maaß gantz voll<lb/>
geben/ vnnd die Garn/ daß &#x017F;ie &#x017F;elb&#x017F;t hienein gefallen/ &#x017F;o wohl&#x017F;pannen ko&#x0364;n-<lb/>
nen.</p><lb/>
          <p>Das vierte Stu&#x0364;cklein/ einer &#x017F;onderbahren Klugheit ließ der Cardinal dar-<lb/>
in &#x017F;ehen/ daß er dem Ko&#x0364;nig an die Hand gab/ wie er die hohen Aempter &#x017F;olte bey<lb/>
Hoff anordnen. Dann als der Ko&#x0364;nig die Augen je la&#x0364;nger je mehr auffthet/ ließ<lb/>
er den Marggraffen von <hi rendition="#aq">Vieuuille</hi> fahren/ vnnd jhm deß Cardinals Manieren<lb/>
zum be&#x017F;ten gefallen: ja er befahl/ man &#x017F;olte gedachten Marggraffen zu S. Ger-<lb/>
main greiffen/ nach <hi rendition="#aq">Amboi&#x017F;e</hi> fu&#x0364;hren/ vnnd gefangen &#x017F;etzen: die Vr&#x017F;ach &#x017F;chrieb er<lb/>
&#x017F;elb&#x017F;t an das Parlament/ daß der&#x017F;elb die in &#x017F;einer gegenwart gefaßte Re&#x017F;olutionen<lb/>
gea&#x0364;ndert: mit den Abge&#x017F;anden/ &#x017F;o &#x017F;ich bey jhm hielten/ wider &#x017F;ein Befehl tractirt:<lb/>
zu vnder&#x017F;chiedlichen mahlen den jenigen Haß/ &#x017F;o er auß eygenem Widerwillen ge-<lb/>
gen einem oder dem andern erweckt/ auff jhre Maye&#x017F;ta&#x0364;t ver&#x017F;choben: vnnd endlich<lb/>
<fw place="bottom" type="sig">C ij</fw><fw place="bottom" type="catch">fal&#x017F;che</fw><lb/></p>
        </div>
      </div>
    </body>
  </text>
</TEI>
[19/0027] De Statu perturbato Franciæ. Bezirck beſſer als in dem Getuͤmmel zu Pariß zuvermercken. Vor allen Din- gen ſahe vnnd hoͤrte der Koͤnig ſelbſt/ wie der Marſchalck Ornano den Hertzogen von Orleans manchmahl ein gantze Stunden lang vornahm/ von dem bevorſte- henden Heuraht/ zwiſchen jhm vnd der Princeſſin/ vnnd Erbin Maria von Mon- penſier, abwendig machte: vnd den Koͤnig ſelbſt kitzelte/ in dem er jhn doͤrffen ver- melden/ wer zu deß Hertzogen von Orleans Heuraht rahte/ meyne es mit dem Koͤ- nig nicht trewlich: angeſehen die Kinder ſo kommen wuͤrden/ jedermans Gemuͤth nach ſich/ von dem Koͤnig abziehen ſolten. Aber der Koͤnig ſahe nur auff deß Marſchalcks falſchen Sinn/ vnd ließ jhn nach geendigter Jacht durch den Haupt- man Hallier greiffen/ vnnd nach Bois de Vincennes fuͤhren/ allda er bald hernach/ auß Verhaltung ſeines Waſſers geſtorben. Der Koͤnig ließ ſich nichts anders mercken/ als daß er an die Fraw Mutter ſchrieb/ es wer geſchehen/ weil er zwiſchen jhm vnnd dem Hertzogen von Orleans wollen Vnfug anſtellen. Vnd eben dieſe Antwort gab er auch gemeltem ſeinem Bruder/ welcher nicht vnderlaſſen kondt/ ſein Vnwillen mit dieſer Gegenrede zubezeugen/ da er ſolches vor wahr wißte/ wol- te er jhn ſelbſt vor Gericht anklagen vnd verfolgen: doch muͤßte man nothwendig Achtung geben/ daß nicht etwan ſeine Feinde jhm dieſes Bad faͤlſchlich zugerich- tet hetten. Was aber eygentlich vor wichtige Sachen damahls gekochet worden/ wird der Graff von Chalais mit der Zeit entdecken/ vnnd mit dem Kopff das Ge- lach bezahlen/ vnnd weil die Engellaͤndiſche Geſandten/ ſich wegen verzogener Diſpenſation deß Bapſts vber den Heuraht/ etwas lang bey Hoff hielten/ gab es allerhand heymliche Practicken bey den Damen/ darumb auch die von Veruet auß Befehl deß Koͤnigs ſich von Hoff/ neben etlichen andern/ in die Einſame be- geben muͤſſen: daruͤber ſchier das gantze Frawenzimmer dem Cardinal ſpinnen feind worden/ als mißgoͤnnete er jhnen die frewdige Zuſammenkunfften. Gleich- wohl iſt ſich zuverwundern/ wie der Cardinal alle dieſe Heymlichkeiten erforſchen/ vnd erſinnen/ der junge Koͤnig aber verſchweigen/ jhnen das Maaß gantz voll geben/ vnnd die Garn/ daß ſie ſelbſt hienein gefallen/ ſo wohlſpannen koͤn- nen. Das vierte Stuͤcklein/ einer ſonderbahren Klugheit ließ der Cardinal dar- in ſehen/ daß er dem Koͤnig an die Hand gab/ wie er die hohen Aempter ſolte bey Hoff anordnen. Dann als der Koͤnig die Augen je laͤnger je mehr auffthet/ ließ er den Marggraffen von Vieuuille fahren/ vnnd jhm deß Cardinals Manieren zum beſten gefallen: ja er befahl/ man ſolte gedachten Marggraffen zu S. Ger- main greiffen/ nach Amboiſe fuͤhren/ vnnd gefangen ſetzen: die Vrſach ſchrieb er ſelbſt an das Parlament/ daß derſelb die in ſeiner gegenwart gefaßte Reſolutionen geaͤndert: mit den Abgeſanden/ ſo ſich bey jhm hielten/ wider ſein Befehl tractirt: zu vnderſchiedlichen mahlen den jenigen Haß/ ſo er auß eygenem Widerwillen ge- gen einem oder dem andern erweckt/ auff jhre Mayeſtaͤt verſchoben: vnnd endlich falſche C ij

Suche im Werk

Hilfe

Informationen zum Werk

Download dieses Werks

XML (TEI P5) · HTML · Text
TCF (text annotation layer)
TCF (tokenisiert, serialisiert, lemmatisiert, normalisiert)
XML (TEI P5 inkl. att.linguistic)

Metadaten zum Werk

TEI-Header · CMDI · Dublin Core

Ansichten dieser Seite

Voyant Tools ?

Language Resource Switchboard?

Feedback

Sie haben einen Fehler gefunden? Dann können Sie diesen über unsere Qualitätssicherungsplattform DTAQ melden.

Kommentar zur DTA-Ausgabe

Dieses Werk wurde gemäß den DTA-Transkriptionsrichtlinien im Double-Keying-Verfahren von Nicht-Muttersprachlern erfasst und in XML/TEI P5 nach DTA-Basisformat kodiert.




Ansicht auf Standard zurückstellen

URL zu diesem Werk: https://www.deutschestextarchiv.de/wartmann_germania04_1652
URL zu dieser Seite: https://www.deutschestextarchiv.de/wartmann_germania04_1652/27
Zitationshilfe: Wartmann, Sigismund Friedrich: De Statv Pertvrbato Germaniae et Franciae Vnpartheyischer wolmeynender Theologo-Politicorum Discvrssvvm, Vierter vnd letzter Theil. Frankfurt (Main), 1652, S. 19. In: Deutsches Textarchiv <https://www.deutschestextarchiv.de/wartmann_germania04_1652/27>, abgerufen am 18.04.2024.