Anmelden (DTAQ) DWDS     dlexDB     CLARIN-D

Seckendorff, Veit Ludwig von: Teutscher Fürsten Stat. Frankfurt (Main), 1656.

Bild:
<< vorherige Seite
Vorrede

4. Solte iemand gedincken/ daß nach der Art/ wie die Beschrei-
bung erfordert/ vielleicht wenig oder keine Länder in Teutschland
Regieret werden/ vnd ich doch hierinn nicht Regelmässig/ sondern nach
der Geschicht vnd Beschaffenheit schreiben wollen/ der wolle vnbeschwert
erwegen/ daß es viel nützlicher sey/ das gute alß das böse auß iedem
Dinge zu wissen vnd anzumercken: Die Gebrechen vnd Laster der Höffe
vnd Policeyen/ sind mir leyder/ der ich die meiste Zeit meines Lebens an
Höffen zu gebracht/ so wenig alß andern verborgen/ vnd wird freylich
vnordnung ietziger Zeit so groß/ daß es wol heissen mag: Difficile est
Satyras non scribere,
Es ist Schwer/ daß man nicht immer
scharffe Schrifften/ wieder die Laster vnd Vnart der Leute
außgehen lassen soll.
Offt habe ich die Feder in abfassung dieses
Tractats zu rücke gehalten/ vnnd mich entschliessen müssen diß-
mahls also zu schreiben/ alß wenn keine oder wenig Fehler bey vnseren
Teutschen Regierungen anzutreffen weren/ öffters habe ich die Regul
an statt dessen was ich in der That finden solte/ aber nirgends oder we-
nig angetroffen/ setzen müssen/ ob Gott verleyhen wolte/ daß durch diese
meine geringe Arbeit vnnd gebrauchte Bescheidenheit ein vnnd anderer
darüber kommet/ auß der Beschreibung deß rechten gebrauchs/ den
Mißbrauch möchte erkennen lernen.

5. Schließlich bezeuge ich hiemit auffrichtig vnnd so hoch ich
kan/ daß mit diesem Tractat ich keiner hohen oder niedern Stands Per-
son/ zum allerwenigsten aber der Röm. Käys. Mayst. oder den Chur-
fürsten vnd Ständen deß H. Röm. Reichs/ sampt vnd sonders in eini-
gerley Weise/ mit Vermeldung vnnd beschreibung ihrer Regalien vnnd
Hoheit/ zu nahe zu treten oder ichtwas über vnd wieder die Gebühr vnd
gründliche Bewandnüß iedes Dinges/ zu setzen/ vnd den Leuten vorzu-
bilden/ iemahls gemeinet gewesen/ sondern Haupt-Fundament auff die
löblichen Satzungen/ Ordnungen/ herkommen vnnd Gewonheiten/
deß H. Reichs/ vnd dessen vornehmer Fürstenthümer vnd Länder gese-
tzet/ auch mit Vorsatz keines wegen davon abgewichen/ Solte über
mein wissen vnd vornehmen/ auß menschlicher Schwachheit/ etwas

wiedri-
Vorrede

4. Solte iemand gedincken/ daß nach der Art/ wie die Beſchrei-
bung erfordert/ vielleicht wenig oder keine Laͤnder in Teutſchland
Regieret werden/ vnd ich doch hierinn nicht Regelmaͤſſig/ ſondern nach
der Geſchicht vnd Beſchaffenheit ſchreibẽ wollen/ der wolle vnbeſchwert
erwegen/ daß es viel nuͤtzlicher ſey/ das gute alß das boͤſe auß iedem
Dinge zu wiſſen vnd anzumerckẽ: Die Gebrechen vnd Laſter der Hoͤffe
vnd Policeyen/ ſind mir leyder/ der ich die meiſte Zeit meines Lebens an
Hoͤffen zu gebracht/ ſo wenig alß andern verborgen/ vnd wird freylich
vnordnung ietziger Zeit ſo groß/ daß es wol heiſſen mag: Difficile est
Satyras non ſcribere,
Es iſt Schwer/ daß man nicht immer
ſcharffe Schrifften/ wieder die Laſter vnd Vnart der Leute
außgehen laſſen ſoll.
Offt habe ich die Feder in abfaſſung dieſes
Tractats zu ruͤcke gehalten/ vnnd mich entſchlieſſen muͤſſen diß-
mahls alſo zu ſchreiben/ alß wenn keine oder wenig Fehler bey vnſeren
Teutſchen Regierungen anzutreffen weren/ oͤffters habe ich die Regul
an ſtatt deſſen was ich in der That finden ſolte/ aber nirgends oder we-
nig angetroffen/ ſetzen muͤſſen/ ob Gott verleyhen wolte/ daß durch dieſe
meine geringe Arbeit vnnd gebrauchte Beſcheidenheit ein vnnd anderer
daruͤber kommet/ auß der Beſchreibung deß rechten gebrauchs/ den
Mißbrauch moͤchte erkennen lernen.

5. Schließlich bezeuge ich hiemit auffrichtig vnnd ſo hoch ich
kan/ daß mit dieſem Tractat ich keiner hohen oder niedern Stands Per-
ſon/ zum allerwenigſten aber der Roͤm. Kaͤyſ. Mayſt. oder den Chur-
fuͤrſten vnd Staͤnden deß H. Roͤm. Reichs/ ſampt vnd ſonders in eini-
gerley Weiſe/ mit Vermeldung vnnd beſchreibung ihrer Regalien vnnd
Hoheit/ zu nahe zu treten oder ichtwas uͤber vnd wieder die Gebuͤhr vnd
gruͤndliche Bewandnuͤß iedes Dinges/ zu ſetzen/ vnd den Leuten vorzu-
bilden/ iemahls gemeinet geweſen/ ſondern Haupt-Fundament auff die
loͤblichen Satzungen/ Ordnungen/ herkommen vnnd Gewonheiten/
deß H. Reichs/ vnd deſſen vornehmer Fuͤrſtenthuͤmer vnd Laͤnder geſe-
tzet/ auch mit Vorſatz keines wegen davon abgewichen/ Solte uͤber
mein wiſſen vnd vornehmen/ auß menſchlicher Schwachheit/ etwas

wiedri-
<TEI>
  <text>
    <front>
      <div n="1">
        <pb facs="#f0018"/>
        <fw place="top" type="header"> <hi rendition="#b">Vorrede</hi> </fw><lb/>
        <p>4. Solte iemand gedincken/ daß nach der Art/ wie die Be&#x017F;chrei-<lb/>
bung erfordert/ vielleicht wenig oder keine La&#x0364;nder in Teut&#x017F;chland<lb/>
Regieret werden/ vnd ich doch hierinn ni<hi rendition="#fr">ch</hi>t Regelma&#x0364;&#x017F;&#x017F;ig/ &#x017F;ondern nach<lb/>
der Ge&#x017F;chicht vnd Be&#x017F;chaffenheit &#x017F;chreibe&#x0303; wollen/ der wolle vnbe&#x017F;chwert<lb/>
erwegen/ <hi rendition="#fr">d</hi>aß es viel nu&#x0364;tzlicher &#x017F;ey/ das gute alß das bo&#x0364;&#x017F;e auß iedem<lb/><hi rendition="#fr">D</hi>inge zu wi&#x017F;&#x017F;en vnd anzumercke&#x0303;: Die Gebrechen vnd La&#x017F;ter der Ho&#x0364;ffe<lb/>
vnd Policeyen/ &#x017F;ind mir leyder/ der ich die mei&#x017F;te Zeit meines Lebens an<lb/>
Ho&#x0364;ffen zu gebracht/ &#x017F;o wenig alß andern verborgen/ vnd wird freylich<lb/>
vnor<hi rendition="#fr">d</hi>nung ietziger Zeit &#x017F;o groß/ daß es wol hei&#x017F;&#x017F;en mag: <hi rendition="#aq"><hi rendition="#i">Difficile est<lb/>
Satyras non &#x017F;cribere,</hi></hi> <hi rendition="#fr">Es i&#x017F;t Schwer/ daß man nicht immer<lb/>
&#x017F;charffe Schrifften/ wieder die La&#x017F;ter vnd Vnart der Leute<lb/>
außgehen la&#x017F;&#x017F;en &#x017F;oll.</hi> Offt habe ich die Feder in abfa&#x017F;&#x017F;ung die&#x017F;es<lb/><hi rendition="#aq"><hi rendition="#i">Tractats</hi></hi> zu ru&#x0364;cke gehalten/ vnnd mich ent&#x017F;<hi rendition="#fr">ch</hi>lie&#x017F;&#x017F;en mu&#x0364;&#x017F;&#x017F;en diß-<lb/>
mahls al&#x017F;o zu &#x017F;chreiben/ alß wenn keine oder wenig Fehler bey vn&#x017F;eren<lb/>
Teut&#x017F;chen Regierungen anzutreffen weren/ o&#x0364;ffters habe ich die Regul<lb/>
an &#x017F;tatt de&#x017F;&#x017F;en was ich in der That finden &#x017F;olte/ aber nirgends oder we-<lb/>
nig angetroffen/ &#x017F;etzen mu&#x0364;&#x017F;&#x017F;en/ ob Gott verleyhen wolte/ daß durch die&#x017F;e<lb/>
meine geringe Arbeit vnnd gebrauchte Be&#x017F;cheidenheit ein vnnd anderer<lb/>
daru&#x0364;ber kommet/ auß der Be&#x017F;chreibung deß rechten gebrauchs/ den<lb/>
Mißbrauch mo&#x0364;chte erkennen lernen.</p><lb/>
        <p>5. Schließlich bezeuge ich hiemit auffrichtig vnnd &#x017F;o hoch ich<lb/>
kan/ daß mit die&#x017F;em <hi rendition="#aq"><hi rendition="#i">Tractat</hi></hi> ich <hi rendition="#fr">k</hi>einer hohen oder niedern Stands Per-<lb/>
&#x017F;on/ zum allerwenig&#x017F;ten aber der Ro&#x0364;m. Ka&#x0364;y&#x017F;. May&#x017F;t. oder den Chur-<lb/>
fu&#x0364;r&#x017F;ten vnd Sta&#x0364;nden deß H. Ro&#x0364;m. Reichs/ &#x017F;ampt vnd &#x017F;onders in eini-<lb/>
gerley Wei&#x017F;e/ mit Vermeldung vnnd be&#x017F;chreibung ihrer <hi rendition="#aq"><hi rendition="#i">Regalien</hi></hi> vnnd<lb/>
Hoheit/ zu nahe zu treten oder ichtwas u&#x0364;ber vnd wieder die Gebu&#x0364;hr vnd<lb/>
gru&#x0364;ndliche Bewandnu&#x0364;ß iedes Dinges/ zu &#x017F;etzen/ vnd den Leuten vorzu-<lb/>
bilden/ iemahls gemeinet gewe&#x017F;en/ &#x017F;ondern Haupt-<hi rendition="#aq"><hi rendition="#i">Fundament</hi></hi> auff die<lb/>
lo&#x0364;blichen Satzungen/ Ordnungen/ herkommen vnnd Gewonheiten/<lb/>
deß H. Reichs/ vnd de&#x017F;&#x017F;en vornehmer Fu&#x0364;r&#x017F;tenthu&#x0364;mer vnd La&#x0364;nder ge&#x017F;e-<lb/>
tzet/ auch mit Vor&#x017F;atz <hi rendition="#fr">k</hi>eines wegen davon abgewichen/ Solte u&#x0364;ber<lb/>
mein wi&#x017F;&#x017F;en vnd vornehmen/ auß men&#x017F;chlicher S<hi rendition="#fr">ch</hi>wachheit/ etwas<lb/>
<fw place="bottom" type="catch">wiedri-</fw><lb/></p>
      </div>
    </front>
  </text>
</TEI>
[0018] Vorrede 4. Solte iemand gedincken/ daß nach der Art/ wie die Beſchrei- bung erfordert/ vielleicht wenig oder keine Laͤnder in Teutſchland Regieret werden/ vnd ich doch hierinn nicht Regelmaͤſſig/ ſondern nach der Geſchicht vnd Beſchaffenheit ſchreibẽ wollen/ der wolle vnbeſchwert erwegen/ daß es viel nuͤtzlicher ſey/ das gute alß das boͤſe auß iedem Dinge zu wiſſen vnd anzumerckẽ: Die Gebrechen vnd Laſter der Hoͤffe vnd Policeyen/ ſind mir leyder/ der ich die meiſte Zeit meines Lebens an Hoͤffen zu gebracht/ ſo wenig alß andern verborgen/ vnd wird freylich vnordnung ietziger Zeit ſo groß/ daß es wol heiſſen mag: Difficile est Satyras non ſcribere, Es iſt Schwer/ daß man nicht immer ſcharffe Schrifften/ wieder die Laſter vnd Vnart der Leute außgehen laſſen ſoll. Offt habe ich die Feder in abfaſſung dieſes Tractats zu ruͤcke gehalten/ vnnd mich entſchlieſſen muͤſſen diß- mahls alſo zu ſchreiben/ alß wenn keine oder wenig Fehler bey vnſeren Teutſchen Regierungen anzutreffen weren/ oͤffters habe ich die Regul an ſtatt deſſen was ich in der That finden ſolte/ aber nirgends oder we- nig angetroffen/ ſetzen muͤſſen/ ob Gott verleyhen wolte/ daß durch dieſe meine geringe Arbeit vnnd gebrauchte Beſcheidenheit ein vnnd anderer daruͤber kommet/ auß der Beſchreibung deß rechten gebrauchs/ den Mißbrauch moͤchte erkennen lernen. 5. Schließlich bezeuge ich hiemit auffrichtig vnnd ſo hoch ich kan/ daß mit dieſem Tractat ich keiner hohen oder niedern Stands Per- ſon/ zum allerwenigſten aber der Roͤm. Kaͤyſ. Mayſt. oder den Chur- fuͤrſten vnd Staͤnden deß H. Roͤm. Reichs/ ſampt vnd ſonders in eini- gerley Weiſe/ mit Vermeldung vnnd beſchreibung ihrer Regalien vnnd Hoheit/ zu nahe zu treten oder ichtwas uͤber vnd wieder die Gebuͤhr vnd gruͤndliche Bewandnuͤß iedes Dinges/ zu ſetzen/ vnd den Leuten vorzu- bilden/ iemahls gemeinet geweſen/ ſondern Haupt-Fundament auff die loͤblichen Satzungen/ Ordnungen/ herkommen vnnd Gewonheiten/ deß H. Reichs/ vnd deſſen vornehmer Fuͤrſtenthuͤmer vnd Laͤnder geſe- tzet/ auch mit Vorſatz keines wegen davon abgewichen/ Solte uͤber mein wiſſen vnd vornehmen/ auß menſchlicher Schwachheit/ etwas wiedri-

Suche im Werk

Hilfe

Informationen zum Werk

Download dieses Werks

XML (TEI P5) · HTML · Text
TCF (text annotation layer)
TCF (tokenisiert, serialisiert, lemmatisiert, normalisiert)
XML (TEI P5 inkl. att.linguistic)

Metadaten zum Werk

TEI-Header · CMDI · Dublin Core

Ansichten dieser Seite

Voyant Tools ?

Language Resource Switchboard?

Feedback

Sie haben einen Fehler gefunden? Dann können Sie diesen über unsere Qualitätssicherungsplattform DTAQ melden.

Kommentar zur DTA-Ausgabe

Dieses Werk wurde gemäß den DTA-Transkriptionsrichtlinien im Double-Keying-Verfahren von Nicht-Muttersprachlern erfasst und in XML/TEI P5 nach DTA-Basisformat kodiert.




Ansicht auf Standard zurückstellen

URL zu diesem Werk: https://www.deutschestextarchiv.de/seckendorff_fuerstenstaat_1656
URL zu dieser Seite: https://www.deutschestextarchiv.de/seckendorff_fuerstenstaat_1656/18
Zitationshilfe: Seckendorff, Veit Ludwig von: Teutscher Fürsten Stat. Frankfurt (Main), 1656, S. . In: Deutsches Textarchiv <https://www.deutschestextarchiv.de/seckendorff_fuerstenstaat_1656/18>, abgerufen am 19.04.2024.